Sigrun Loe Sparboe er ute med ny låt

Det har gått to år siden Sigrun Loe Sparboe begynte å skrive på "Lyst". I dag er den endelig ute. Foto: Gro Lagesen

Mange forbinder nok Sigruns musikk med vise-sjangeren, men denne gang kommer det rein poplåt fra Harstadværingens kant. ”Lyst” tilfører et nytt krydder til albumet som slippes i september.

– Jeg trakter etter å skrive uten for mange regler og for hvilken sjanger jeg skal holde meg innen for. Jeg spiller ikke piano, men har likevel gått med et "pianoriff" i to år, som jeg stadig kommer tilbake til. Jeg har forsøkt å overse det, men det gikk ikke, og nå har det blitt en sang. Det var åpenbart for meg at dette måtte bli en leken låt med overskudd og synth, forteller hun.

På låten har hun med seg Magnus Eliassen, fra Cirkus Eliassen, som bidrar med det riktige synth soundet.

Sigrun Loe Sparboe er låtskriver og artist fra Harstad, hvor hun også har sitt virke. Sparboe slapp albumet "Vindfang" i 2015 og "Uten at du vet det" i 2013. Begge platene fikk riktig så gode anmeldelser og artisten har spilt hundrevis av konserter rundt om i landet. I 2016 ble hun dildelt NOPAs musikk og tekst-pris for Årets verk.

Hør "Lyst" her!

Artwork for "Lyst"
Foto: Gro Lagesen

Hyller Hans Børli med «Bønn for drømmen»7.12.2018 12:06Pressemelding

Dagen før det som ville vært 100-årsdagen til den folkekjære dikteren Hans Børli, slippes albumet «Bønn for drømmen» på Grappa Musikkforlag i dag! For et par år siden gikk mezzosopranen Marianne Bye Granheim og sopranen Maren Myrvold til Sigmund Groven med dikt av Hans Børli som de ønsket at han skulle tonesette. Dette var med tanke på framføring i sammenheng med 100-årsjubileet for dikteren i år. I første omgang ble resultatet bestillingsverket «Bønn for drømmen»; en sangsyklus som de urframførte ved det årlige arrangementet «Junikveld i Børli» 4. juni i fjor. Nå er det endelig sluppet som et album. Hør «Bønn for drømmen» her! «Bønn for drømmen» inneholder 12 sanger med tekster av Hans Børli og musikk av Sigmund Groven, og i tillegg til komponisten selv på munnspill har de to sangerne med seg Aage Kvalbein på cello og Ivar Anton Waagaard på piano. Her er det både tidlige dikt med rim og rytme som innbyr til viseformatet, samt senere dikt i fri form som er gjennomkomponerte i en mer mo

Frida Ånnevik covrer Joni Mitchell på norsk7.12.2018 09:34Pressemelding

For de som kjenner Frida Ånnevik, og har sett henne stå på scena, burde det ikke komme som noe sjokk at hun elsker Joni Mitchell. Nå har hun oversatt én av sine absolutte favorittsanger til morsmålet, og i Fridas hender har Mitchells «River» blitt til «Elv». – Denne gjendiktninga starta jeg på for lenge sida. Orda har kommet snikende, motvillig, noen måtte synges fast i melodien. Andre fant plassen sin helt sjøl. Og jeg har tenkt: kan jeg gjøre dette, det er jo tross alt Joni? Men så er den blitt litt min, sier Frida. HØR «ELV» HER! Hun tok derfor med seg Andreas Stensland Løwe, Haldor Røyne og Jo Berger Myhre inn i studioet til Øyvind Røsrud for å spille den inn. Mellom kaffe og spilling fant de fram til den klangen "Elv" nå har fått, og tross fliring og trivelig studiotid tror Frida at de fant fram til melankolien, nerven og den usigelige tristheten i låta. – For alt det ligger innbakt i den. Nå har «River» blitt til «Elv», og «jeg ønsker meg ei elv av is hvor jeg kan skyve fra».

Julesingel fra Silje Grini30.11.2018 09:18Pressemelding

På dørterskelen til desember slipper Silje Grini sin versjon av juleklassikeren «Please Come Home For Christmas» fra 1960, på Grappa Musikkforlag i dag! Hør «Please Come Home For Christmas» her! Grini, som stammer fra Gran på Hadeland, har vært aktiv sangerinne hele livet, og hadde sin første radio-opptreden allerede som fireåring. I 2011 deltok hun i Idol og gikk videre helt til direktesendt semifinale. Hun er dessuten solist i gospelkoret Kordial og har deltatt i flere lokale musikal-oppsetninger, som «A Christmas Carol», «Jesus Christ Superstar» og «Spelemann på taket». På innspillingen til «Please Come Home For Christmas», har Silje - i tillegg til Kordial - med seg Hadelandslaget. Sammen har de skapt en kraftpakke av en julelåt!

Sigvart Dagsland og Karoline Krüger slipper julelåt23.11.2018 12:29Pressemelding

Sigvart Dagsland og Karoline Krüger skapte til sin juleturne i fjor den første norske versjonen av den opprinnelig ukrainsk-amerikanske julesangen «Carol of the Bells». Denne sangen slipper de i dag på Grappa Musikkforlag. Hør «Klokkenes Klang» her! Det svingte så bra at de like godt spilte inn en singleversjon sammen med sitt band, bestående av Hans Marius Andersen (trompet), Mari Sandvær Kreken (kor), Iver Olav Erstad (orgel og piano), Kristian Kvalvaag (gitarer, bells og vokal), Jan Inge Nisen (trommer og perkusjon) og Lars Christian Folkvord (bass og vokal). «Klokkenes Klang» er gjendiktet til norsk av Mike McGurk og Sigvart Dagsland.

Nytt julealbum fra veteranene i Kjell Vidars23.11.2018 11:51Pressemelding

Julefest på låven er en samling godt kjente julesanger, fremført i kjent Kjell Vidars-stil. Albumet kommer ut både på CD og julerød vinyl! På plata har de med seg barnekor fra Hadeland Kulturskole, som bidrar til å få frem den barnlige gleden med jula. Albumet inneholder 18 julesanger for små og store, og tar sikte på å skape god julestemning rundt omkring i de tusen hjem. http://phonofile.link/julefest-paa-laaven Hør albumet Julefest på låven her! Kjell Vidars har lagt vekt på å oppnå en uhøytidelig sound på produksjonen, og sangene befinner seg på den glade og lette siden av julefeiringen. Her kan man danse rundt juletreet til alt fra «Snømannen Kalle» til «Blue Christmas». Nå i november er det 45 år siden Kjell Vidars ga ut sitt første julealbum. Det albumet solgte godt over 300.000 eksemplarer. Vi snakker dermed om et aldri så lite jubileum!

Nytt album fra Superbarna!9.11.2018 10:27Pressemelding

“Det er kanskje jeg som blir statsminister!” synger Superbarna. De er mer sprudlende, kule og engasjerende enn noen gang når de i dag slipper sin sjuende utgivelse, Statsminister. Her kommer sanger som barna vil kjenne seg igjen i! En virkelig opptur er låta “Superkul Dude”, som er resultatet av et samarbeid mellom Superbarna og den kjente artisten Ravi - og sangen er virkelig superkul! Her har det entusiastiske uttrykket til både Ravi og Superbarna beholdt sin smittende sjarm. HØR STATSMINISTER HER Nok en gang kommer gjengen fra Gjerdrum med kvalitetsmusikk for barn. Statsminister handler om det barn bryr seg om, og som engasjerer. Dagdrømmer, forelskelse, ferie, isprinsesse og sprudlende låtskriving er beskrivende for albumet. Her er virkelig morsomme duetter, fantastisk musikk og tekster. Etter sitt første album i 2009 har Superbarna, i tillegg til Ravi, blant annet samarbeidet med artister som Alexander Rybak, Anita Skorgan, Knut Anders Sørum, Hanne Sørvåg, Lisa Børud og Sigmund Gr