Kjærlighet er ekstremsport, synes Yngvil - Den nye stemmen innen visepop slipper ny singel i dag!

“Jeg tror jeg er lett å bli glad i”, åpner Yngvil med i sin nye låt. Kan man bli så glad i noen at det tryggeste er å dra fra dem? Kanskje. Det er i alle fall dette temaet Yngvil tar for seg i sin nye låt “Grått hår”, som følger opp duetten med Daniel Kvammen.

Foto: Morten Brun

Yngvil er et navn du må få med deg innen norsk visepop. Den 27-år gamle jenta som skriver låter for å få orden i kaoset oppi hodet, er i ferd med å ta musikknorge med storm. Nå slipper hun enda en smakebit fra sitt debutalbum som kommer høsten 2024. Albumet har allerede blitt omtalt av Dagsavisen som ett av albumene de tror vil prege det norske musikkåret 2024.

Det som skulle bli den bitre kjærlighetslåta om eksen, endte opp med å bli den ærligste låta om forholdet og bruddet. På godt og vondt. Yngvil forteller:

- Jeg tror kjærlighet er en slags ekstremsport. Det er noe av det skumleste vi driver med som mennesker. Det å bli veldig glad i noen, gjør oss ekstremt sårbare. Vi legger hjertene våre i hendene til noen andre og velger å stole på at de ikke knuser dem. For meg har det noen ganger blitt så skummelt å være så glad i noen at jeg har trukket meg unna.

Yngvil ble i 2023 et sentralt navn da hun slapp debutlåta si “Ingenmannsland”. Låta gikk rett inn på NRK P1 sine spillelister, klatret raskt opp til A-lista og ble til sammen liggende i imponerende 24 uker. Yngvil avsluttet året med å bli valgt som Frelsesarmeens juleartist og ga ut låten “Holder pusten i desember”.

Helt mot slutten av innspillingsprosessen av sitt første album, skrev Yngvil låta “Grått hår”. En låt som nesten ikke rakk å komme med på albumet.

- "Grått hår" ble skrevet kun noen uker før albumet skulle ferdigstilles, og var egentlig ikke aktuell å ha med. Likevel var det noe som gjorde at jeg ikke klarte å legge den fra meg. Jeg sendte den til produsent Preben (Sælid Andersen), for å høre om det var noe sjans til å få den med. Det endte med å bli den siste sangen vi spilte inn til debutalbumet, sier Yngvil.

Med deilige basslinjer og et nydelig piano som driver låten fremover mot det majestetiske refrenget, skaper Yngvil et lydbilde som griper tak i lytterens følelser. Teppet av kor, klokkespill og stryk legger til en ekstra dimensjon av skjønnhet og sorg.

Vær klar til å la deg røre av Yngvils vakre musikk når "Grått Hår". Ikke gå glipp av denne følelsesladete utgivelsen fra en artist som allerede har høstet lovord for sitt talent og sitt unike musikalske vesen.

Coverart
Foto: Morten Brun