Ola Kvernberg presenterer første smakebit fra Steamdome III - med Trondheim Symfoniorkester

Ola Kvernberg er ute med singelen 'Monolith' i dag, fra hans kommende album 'Steamdome III: Beyond the End' som slippes 7. juni.

Foto: Ole Martin Wold

Det er tre år siden det kritikerroste albumet 'Steamdome II: The Hypogean' boret seg inn i norsk musikkhistorie. Nå forsterker Ola Kvernberg besetningen med 60 musikere fra Trondheim Symfoniorkester, fyrer opp gravitasjonstoget, og sikter på å skyte oss alle ut i stratosfæren - Beyond The End. Første smakebit er ute i dag og er 'Monolith' - symfoniens siste sats:

— Da jeg starta arbeidet med symfonien var sistesatsen faktisk det første begynte med. På leting etter bristepunktet fant jeg en luftig, skakk, tung og breakbeat-inspirert trommegroove som viste seg å være som skreddersydd for den uendeligfarga paletten av instrumenter jeg plutselig hadde til rådighet. Her kan både band og orkester boltre seg - hver for seg, men ikke minst sammen.

På det kommende albumet "Beyond the End" forener Ola Kvernberg rytmisk energi og symfonisk slagkraft i et verk som utfordrer alle konvensjonelle musikksjangre. «Monolith» er den siste av tre satser, i et verk hvor Kvernberg inviterer den klassiske tradisjonen til samtidsdans med elektriske stormvinder og symfoniske adrenalinkick.

Cover av Julian André Vedeler
Foto: Ole Martin Wold