Salgsstart for den første elektriske varebilen fra Mercedes-Benz

Mercedes-Benz eVito blir den første elektriske varebilen fra Mercedes-Benz i det norske markedet, og den første elektriske varebilen på markedet i denne klassen. Norge er det andre landet som starter salget av eVito, etter Tyskland.

Mercedes-Benz eVito kan nå bestilles i Norge. Foto: Daimler

Mercedes-Benz forhandlerne er klare for salgsstart av den elektriske varebilen Mercedes-Benz eVito og bilene kan allerede nå bestilles. Leveringstidspunkt til kunde vil være fra annet kvartal neste år. Dette gjør Norge til det andre landet som får anledning til å starte salget av eVito.

Norsk pris er fra 439.900 eks mva. Prisen inkluderer et rikholdig utstyrsnivå, som forventet i en premium-varebil. De første bilene som kommer i salg vil være låst til en fast forhåndsdefinert utstyrsspesifikasjon.

Mercedes-Benz eVito har en rekkevidde på 150 kilometer i henhold til den nye WLTP-normen med last, og vil under ugunstige vinterforhold med temperaturer ned til minus 30 grader Celsius, alltid ha en rekkevidde på minst 100 kilometer. Ved optimale forhold, kombinert med maksimal regenerering, kan rekkevidden økes til 180 kilometer.

Den ultimate varebilen for urbane strøk
eVito vil være den ultimate varebilen for urbane strøk, og spesielt som arbeidsbil for ulike håndverkere. En TØI-rapport, som i 2016 hentet inn data fra de elektroniske kjørebøkene hos 115 lette varebiler i kommersiell trafikk, viste at 63,5 % av bilene ikke kjørte over 120 km pr dag, mens 37% aldri kjørte over 80 kilometer. Daimlers undersøkelser har også konkludert med at budbilene i de europeiske byene i gjennomsnitt kjører rundt 100 kilometer om dagen.

- Det vil bli et behov for elektriske varebiler, spesielt i byområdene, i løpet av de nærmeste årene. Elektrifiseringen av kommersielle kjøretøy er ikke et mål i seg selv, men det er avgjørende at økonomi og lønnsomhet for brukerne er konkurransedyktig sammenlignet med dagens dieseldrevne varebiler, sier Per Ragnar Johansen, direktør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen.

Fakta Mercedes-Benz eVito:

Rekkevidde: 150 km (WLTP)
Nyttelast : 1000 kg
Lastvolum: 6,6 m3
Akselavstand: 5140 mm/5370 mm
Motoreffekt: 84 kW
Dreiemoment: 300 Nm
Batteri: 41,4 kWh
Toppfart: 80 km/t
(valgfritt 120 km/t)

Inkludert utstyr (et utvalg):

Norskmontert komfort skillevegg
Ryggekamera
Automatisk klima-anlegg
Dobbelt passasjersete
Sidekledning opp til tak i varerom (tre)
Tregulv i varerom
Doble bakdører
Elektrisk justerbare speil
Feste til lastestropper i varerom

For eventuelle spørsmål vedr. produkt, vennligst kontakt:

Per Ragnar Johansen
Konserndirektør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy
+47 957 53 939 / Per.Ragnar.Johansen@mercedes-benz.no

Olav-K. Thingwall
PR- og informasjonssjef Mercedes-Benz Nyttekjøretøy
+47 901 42 470 / olav.thingwall@mercedes-benz.no

For eventuelle spørsmål vedr. elektrifisering av nytterkjøretøy, vennligst kontakt:

Inger Elisabeth Sagedal
Leder politikk og samfunn i Bertel O. Steen
+47 480 28 065 / inger.elisabeth.sagedal@bos.no

Mercedes-Benz eVito kan nå bestilles i Norge. Foto: Daimler
Per Ragnar Johansen, konserndirektør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen. Foto: Bertel O. Steen/Jarle Nyttingnes
Mercedes-Benz eVito. Foto: Daimler

Bertel O. Steen AS med datterselskaper er et av Norges største service- og handelsselskap. Konsernet importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, smart®, Fuso og Setra til Norge og er en betydelig aktør innen bildetalj, bilfinans, verksteddrift og eiendomsvirksomhet.

Bil- og eiendomsvirksomheten Bertel O. Steen AS kunne i 2017 vise til driftsresultat på 555 millioner og omsetning på 16,7 milliarder kroner. Antall årsverk i konsernet ved utgangen av 2017 var 2499.