Ny seriestruktur toppfotball kvinner vedtatt

Forbundstinget har talt - fra neste sesong spisses Toppserien og 1. divisjon.

- Vi ønsker at norsk kvinnefotball skal være blant de beste også i fremtiden. Og da er det nødvendig å ta i bruk kraftige virkemidler. Vi vil ha konkurransedyktige klubber på høyeste nivå internasjonalt. Toppserien skal være en arena for utvikling av internasjonale spillere. Det skal være reel konkurranse i flere kamper, og vi skal løfte Toppserien og 1. divisjon som kommersielle produkter, sier fotballpresident Terje Svendsen.

Forbundstinget vedtok lørdag ny seriestruktur for toppfotball kvinner med 186 mot 40 stemmer, etter en lang og god debatt. Ordningen innebærer i hovedsak at Toppserien og 1. divisjon kvinner reduseres fra 12 til 10 lag.

Les det vedtatte forslaget i sin helhet her

Sesongen vil også avsluttes med sluttspill. De fire beste toppserielagene møtes i Mesterskapsligaen, lag 5-10 møtes i Kvalifiseringsligaen sammen med de to beste lagene fra 1. divisjon, og lag 3-10 i 1. divisjon spiller mot hverandre i Opprykksligaen. Se forslaget for flere detaljer rundt dette.

Den nye seriestrukturen innføres fra sesongen 2020.

Forbundsstyret gjorde noen endringer på sitt opprinnelige forslag, primært angående detaljene rundt sluttspillet.

- Med disse endringene har vi spisset konkurransen og kvaliteten på konkurransen enda mer enn det som ligger i det opprinnelige forslaget, sier Svendsen.