Gemma Grainger ny landslagssjef

Grainger (41) kommer fra jobben som landslagssjef for Wales’ kvinnelandslag og har i tillegg ti år bak seg i det engelske FA.

Etter Nations League-kampene i høst har NFFs rekrutteringsgruppe, ledet av fotballpresident Lise Klaveness, arbeidet med å identifisere og vurdere ulike kandidater til jobben som landslagssjef for kvinnelandslaget både i Norge og internasjonalt.

Valget falt på Gemma Grainger som har vært landslagssjef i Wales siden 2021, og dette er første gang NFF ansetter en landslagssjef på kvinnelandslaget som ikke er fra Skandinavia.

Klikk her for å se videointervju med Grainger

Grainger har jobbet i det engelske fotballforbundet i ti år, blant annet som assistenttrener for kvinnelandslaget under EM i 2017 og hovedtrener for ulike aldersbestemte engelske landslag. Til sammen har hun ledet aldersbestemte landslag i det engelske FA i over 90 kamper i en periode hvor de hadde en formidabel utvikling.

- Gemma kjenner den profesjonelle og internasjonale toppfotballen for kvinner svært godt. Hun er en ekstremt erfaren landslagstrener med ti år i det engelske fotballforbundet bak seg og nå sist to år som A-landslagssjef for Wales. Gemma er ettertraktet internasjonalt og har dyptgående referanser fra engelsk landslagsfotball som er et av de aller beste miljøene i internasjonal fotball nå. Gemma har imponert oss alle i intervjurundene. Hun er en trener med høye ambisjoner og bunnsolid trener- og lederkompetanse. Vi er overbevist om at Gemma skal bidra til at kvinnelandslaget vårt finner sin posisjon som en energisk og modig utfordrer til de beste i Europa og verden nå, sier fotballpresident Lise Klaveness.

Grainger kan tiltre allerede mandag 15. januar gitt at alle formelle forhold er avklart innen den tid, og avtalen løper til 31. desember 2026 - med automatisk fornyelse til august 2027 om landslaget kvalifiserer seg til VM-sluttspillet sommeren 2027.

Grainger har bosted i Leeds og vil bli boende i England. Det er samtidig enighet om at Grainger jevnlig skal være til stede på Ullevaal for å bidra inn i NFFs fagmiljø, og at hun skal være fysisk til stede på viktige samlinger og arrangementer, samt på toppseriekamper.

Selv kan ikke Grainger vente med å komme i gang med jobben å forberede laget inn mot to særdeles viktige kamper mot Kroatia i Nations League i slutten av februar.

- Det er en stor ære å få lede det norske landslaget og en nasjon som har vært en drivende kraft i utviklingen av internasjonal kvinnefotball med både gull i OL, VM og EM.  Laget besitter verdensklasse talent og potensial, og jeg gleder meg i første omgang til å jobbe sammen med spillerne og resten av støtteapparatet for å beholde plassen i gruppe A i Nations League. Deretter skal vi gjenvinne/bekrefte vår posisjon og konkurransekraft i internasjonale mesterskap samtidig som vi er tro mot norske verdier som jeg ser frem til å lære enda bedre å kjenne, sier Gemma Grainger.

NFF inviterer til pressekonferanse på Ullevaal Stadion med Grainger fredag klokken 11.00. Egen invitasjon til denne kommer.

PM: Slik spilles Eliteserien, Toppserien og OBOS-ligaen 202420.12.2023 12:49:19 CET | Pressemelding

Norges Fotballforbund har i samarbeid med Norsk Toppfotball (NTF), Toppfotball Kvinner (TFK), Fotball Media (FM), SINTEF, TV 2 og NRK satt opp spilleplanene for 2024. Sammen med spilleplanene følger uttak av TV-kamper i de 15 første serierundene. Spilleplan Eliteserien 2024 Spilleplan Toppserien 2024 Spilleplan OBOS-ligaen 2024 - De viktigste faktorene som er vektlagt er best mulig koordinering mellom de ulike turneringene for å unngå kollisjoner, tilpasning for klubbene som skal spille E-cup, ønsker og begrensninger fremsatt av klubbene selv og rettighetshavers ønsker om tilpasninger, sier leder av NFFs konkurranseavdeling, Nils Fisketjønn. - Oppsettet har vært spesielt krevende i år fordi mange kamper i tre ulike turneringer går samtidig over en relativt kort tidsperiode. I tillegg har flere lag i år anleggsbegrensninger da dekket på banen skal skiftes. Begge disse forholdene setter begrensninger i utvalgene. Samtidig er vi glade for at vi innenfor gjeldende rammer har klart å tilfre