Gullballen 2023 til Graham Hansen og Braut Haaland

Årets beste kvinnelige og mannlige fotballspiller i Norge 2023 er kåret. Se videointervju med vinnerne her.

Bildbyrån

Gullballen deles ut av Norges Fotballforbund hvert år, der årets beste kvinnelige og mannlige fotballspiller mottar prisen. For 2023 går prisen til Caroline Graham Hansen og Erling Braut Haaland.

Begge vinner prisen for fjerde gang. Haaland har vunnet fire år på rad, mens Graham Hansen mottar sin fjerde på de siste fem årene etter at Guro Reiten gikk til topps i fjor.

Begge spillerne vant store titler med sine klubber, blant annet seriegull og Champions League, og var sterke bidragsytere til disse triumfene. For Haaland ga sesongen også flere individuelle priser, og i Premier League satte han scoringsrekord med hele 36 fulltreffere på en sesong.

- Jeg har sagt det før, det er alltid stort å vinne denne. Jeg har vunnet den fire år på rad nå, det setter jeg stor pris på. Det er stort å vinne i sitt eget land og jeg er veldig glad for denne. Det har vært et fantastisk år, sier Erling Braut Haaland.

- Å bli satt pris på på denne måten er stort. Det betyr mye og man blir stolt når man har gjort en god jobb med å representere norsk fotball. Det har vært et bra år, og jeg er veldig stolt og takknemlig over å få oppleve det jeg har fått oppleve, sier Caroline Graham Hansen.

Klikk her for å lese mer og se videointervju med vinnerne

Juryens begrunnelse:

2023 ble nok et år der flere av våre norske spillere markerte seg på det aller øverste nivået i internasjonal fotball - noe vi er veldig stolte av. To spillere skilte seg imidlertid ut når vinnerne skulle kåres.

Erling Braut Haaland fortsetter å levere fantastiske prestasjoner og bryter stadig barrierer. Han har satt nye scoringsrekorder og vunnet flere prestisjetunge individuelle kåringer, blant annet «Gerd Müller-prisen» og årets idrettsutøver i verden av BBC, og ble også nummer to bak Lionel Messi i Ballon d'Or-kåringen. I Manchester City ble det en drømmesesong med seriegull, FA-cuptittel og ikke minst Champions League-seier, før året ble avsluttet med seier i VM for klubblag.

Caroline Graham Hansen hadde et fantastisk år i Barcelona og var en nøkkelspiller i sesongen som endte med seier i serie, supercupen og Champions League. Det er hennes og lagets andre Champions League-triumf på tre år. Caroline bidro med mange viktige mål og assist på veien til triumfene, og i Champions League scoret hun blant annet to mål i semifinalen mot Chelsea. Hennes tekniske ferdigheter er i absolutt verdensklasse, noe hun viste gjennom hele 2023.

At både Caroline og Erling vinner for fjerde gang viser at de begge har holdt verdensklassenivå over lang tid - noe juryen er mektig imponert over - og ser frem til mange store øyeblikk fra disse og andre norske spillere også i årene som kommer.

Juryen kvinner:

Karl-Petter Løken (juryleder)
Vidar Sanderud (jurysekretær)
Ingvild Stensland
Terje Liknes
Even Pellerud

Juryen herrer:

Karl-Petter Løken (juryleder)
Vidar Sanderud (jurysekretær)
Ståle Solbakken
Terje Liknes
Nils Johan Semb

Gullballen har vært delt ut siden 2009.

Tidligere vinnere

Vinner

Cecilie Pedersen

Avaldsnes