Norges tropp til kampene mot Slovakia og Nederland

Landslagssjef Martin Sjögren har tatt ut troppen som skal kjempe om VM-plass. Troppen inneholder blant annet en debutant.

Norge er to seire unna VM-sluttspillet i Frankrike neste år. Først venter bortekamp mot Slovakia 31. august, før det forhåpentligvis blir en ren gruppefinale mot Nederland på Intility Arena 4. september. Nå er troppen til kampene klar.

- Det er ingen store forandringer fra forrige gang. Vi har en kjernetropp vi har jobbet med over tid som vi synes fungerer bra, sier landslagssjef Martin Sjögren.

Et nytt ansikt er imidlertid med. Maria Brochmann fra Arna-Bjørnar er med i A-landslagstroppen for første gang.

- Maria har gjort det bra hele sesongen og er en spiller som kan anvendes både som stopper og som spiss. Hun har spilt i begge posisjoner for klubblaget og det blir interessant å se henne med oss, sier Sjögren.

Advarer mot Slovaka

Etter de to seirene mot Irland under forrige samling har Norge VM-skjebnen i egne hender. To nye trepoengere sikrer gruppeseier og dermed VM-plass.

- Det blir to ulike kamper. Mot Slovakia forventes det at vi er det laget som fører og har ballen mye, selv om Slovakia er et bedre lag enn hva tabellen viser. De holdt blant annet Nederland til 0-0 til det 92.minutt, så det blir en tøff kamp, advarer landslagssjefen.

- Vi har fullt fokus på den kampen først. Det blir viktig å gjøre en god prestasjon og få med et godt resultat derfra. Deretter kan vi begynne å fokusere på kamp to mot Nederland. Det blir en litt annen type kamp med mer fokus på forsvarsspillet, samtidig som det blir veldig viktig å eie ballen når vi har den og ikke ha så korte angrep som i bortekampen mot dem. Selv om vi gjorde en god kamp der og den defensive strukturen var veldig bra, så ble det for korte sekvenser med angrepsspill, fortsetter Sjögren.

Håper på folkefest

I kampen mot Irland i Stavanger var det en flott ramme med mange tilskuere. Landslagssjefen håper å se det samme i Oslo 4. september.

- Jeg synes jentene er verdt at det kommer mye publikum. Forhåpentligvis står vi i en avgjørende kamp. Det blir en stor kamp og det er tilrettelagt med kretsen for å få mest publikum, så jeg håper det kommer mange, avslutter Sjögren.

NORGES TROPP:

Ingrid Hjelmseth - Stabæk