Norges tropp til kampen mot Nord-Irland

Kvinnelandslaget avslutter 2019-sesongen med EM-kvalifiseringskamp mot Nord-Irland på SR-Bank Arena i Stavanger 8. november. Nå er troppen til kampen tatt ut.

- Nå handler det om å avslutte et hendelsesrikt og positivt år med en god prestasjon. Det blir veldig gøy å spille på hjemmebane igjen, og jeg håper vi kan få den samme, fine støtten som vi fikk i Bergen. Forrige gang vi var i Stavanger hadde vi også en god opplevelse. Det var fint å være der, på en flott arena, og vi gleder oss til å komme tilbake, sier landslagssjef Martin Sjögren.

To nye i troppen

I troppen er det funnet plass til to nye navn: Vilde Hasund fra Lyn og 18 år gamle Elisabeth Terland fra Klepp.

- Vilde er en spiller som har prestert på et godt nivå, både for U23-landslaget og i Lyn. Vi synes hun har en del kvaliteter som er interessante for oss. Hun er en utpreget venstrebeint kantspiller med gode offensive kvaliteter og blir en fin tilvekst til vår tropp, sier Sjögren.

- Elisabeth er en av våre største talenter. Hun har vi hatt på radaren i ganske lang tid. Nå har hun vært skadefri og prestert bra i Toppserien og for J19-landslaget. En veldig spennende spiller, som passer fint i vår måte å spille på. Hun er dyktig med ballen i små rom, tør å utfordre, og er god i en mot en-spillet. Det blir spennende å se. Så er det ekstra gøy at denne samlingen er i Stavanger siden hun er fra nærområdet, selv om det naturligvis ikke er derfor hun er tatt ut, fortsetter han.

Når det gjelder troppen ellers er det mange av de samme som slo Hviterussland 7-1 og Færøyene 13-0 under forrige samling.

- Kristine Minde er fortsatt ikke klar etter skade. Så er Stine Hovland tilbake for første gang siden VM. Hun har gjort det bra i Milan, sier Sjögren.

Vil avslutte året med stil

Med tre strake seire og 26-1 i målforskjell har Norge fått en drømmestart på EM-kvaliken. Nå venter Nord-Irland.

- Det er ikke så lenge siden vi møtte dem sist. De har endret litt i spillestillen, som vi klarte å utnytte da vi møtte dem i den kampen. Da dominerte vi fra start og vant klart. Nå har de fått mer tid, og de spilte uavgjort mot Wales forrige gang. Et Wales som tok poeng mot England i forrige kvalik. Så på sitt beste er Nord-Irland en trussel, sier Sjögren.

- Men så har vi også utviklet oss når det gjelder å takle slike kamper. Vi har blitt bedre og bedre til ta kommandoen, noe vi beviste under forrige samling. Vi skal avslutte dette året på en god måte. Hvis vi klarer det, kan vi summere opp dette som et veldig positivt landslagsår, avslutter han.

Her er troppen:

Lisa-Marie Karlseng Utland - Reading

21 02 93 00https://www.fotball.no

Følg pressemeldinger fra Norges Fotballforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Fotballforbund

Kronikk: Fotballklubbenes grønne mulighet6.3.2024 10:50:38 CET | Pressemelding

Til redaksjonen, Her er en kronikk fra fotballpresident Lise Klaveness + bilde til fritt bruk for redaksjonen. Fotballklubbenes grønne mulighet Norske kunstgressbaner bidrar til fantastisk aktivitet, men også til store utslipp av mikroplast i naturen. Heldigvis har det kommet en løsning for norske klubber – og en gyllen mulighet for trenerne. Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund En lang vinter går mot vår. Sikre tegn er mindre snø og mer synlig gummigranulat – disse små sorte kulene som har vært helt avgjørende for kunstgresseventyret i Norge, aktivitetstilbud og sosiale felleskap for nesten 350 000 spillere – året rundt. Slagsiden av eventyret er naturligvis miljøaspektet. Kunstgressbaner står for det nest største landbaserte utslippet av mikroplast i naturen. Problemet er at gummikulene i for stor grad fortsatt havner på avveie. Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i hjemmet. Hvert år er det estimert at 1500 tonn mikroplas