Nordisk samarbeid om "Vision 2027"

De seks nordiske fotballforbundene går sammen om et pilotprosjekt vedrørende søknad om fotball-VM for kvinner i 2027.

I over et år har de nordiske fotballforbundene (Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og Færøyene) hatt en arbeidsgruppe dedikert til å jobbe med potensielle felles søknader for fremtidige internasjonale mesterskap. Etter å ha gjennomgått både FIFA- og UEFA-mesterskap, har de seks forbundene kommet til den konklusjon at drømmen og ambisjonene om å arrangere fremtidige mesterskap skal leve videre, og at de skal gå sammen om en søknad for et av de største fremtidige internasjonale fotballmesterskapene.

- Vi har et godt nordisk samarbeid som blant annet jobber for bedre rammebetingelser for kvinnefotball internasjonalt, og da ble det et naturlig valg for oss å sette i gang en prosess for å få arrangere fotball-VM for kvinner. De nordiske landene har en ledende posisjon innen kvinnefotball, og jeg håper at vi klarer å nå frem med vår søknad når den tid kommer, sier fotballpresident Terje Svendsen.

Forrige uke hadde ”Nordisk arbeidsgruppe for felles mesterskapssøknader” et møte, og ble enige om å initiere et pilotprosjekt vedrørende en potensiell søknad om FIFA Women’s World Cup 2027.
FIFA har signalisert en positiv tilnærming til felles arrangører for sine mesterskap i fremtiden, noe som har åpnet døren for de nordiske ambisjonene.

De seks fotballforbundene har så langt konkludert med at en felles søknad skal baseres på felles nordiske verdier. Dessuten vil studien kartlegge hvor mange nordiske fotballarenaer som kan oppfylle kravene for FIFA Women’s World Cup.
Uansett vil det også være flere andre aktiviteter og arrangementer i tilknytning til mesterskapet, som betyr at vertskapet kan fordeles på alle de seks landene. Et felles prosjekt som dette vil også ytterligere styrke det nordiske samarbeidet, og bli en god kilde til ny kompetanse og inspirasjon i den nordiske regionen.

Pilotprosjektet har fått navnet ”Vision 2027”. Den første fasen vil innebære undersøkelser i de respektive landene vedrørende hvilke byer og stadioner som er interessert i å være en del av prosjektet.