Marvin Wiseth og Anna Tangen Eide inn i Plan International Norges styre

Tidligere Trondheimsordfører Marvin Wiseth har vært engasjert i Plans arbeid gjennom Artistgalla på TV 2 og som Planfadder i 15 år. Nå tar han steget inn i styret sammen med Anna Tangen Eide som er ungdomsrepresentant og brenner for barns utvikling.
Anna Tangen Eide

- Den fattigdommen man ser under innsamlinger og i media generelt gjør inntrykk og Plan er en organisasjon som gjør noe med det. Jeg har mye å lære og er både spent og ydmyk, sier Marvin Wiseth.

Vil formidle historiene
Wiseth hadde ulikes stillinger i næringslivet i Trondheim, før han ble valgt som ordfører i byen for partiet Høyre fra 1990 til 1998. Han jobbet deretter i Sparebank 1 som konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt.

- Wiseth har en interessant bakgrunn både fra poltikken og som forretningsmann. Han har et stort kontaktnett og en glødende interesse for saken, sier styreleder i Plan International Norge Jan Erik Korssjøen.

Wiseth håper nå å bruke sitt nettverk og sitt engasjement til å bidra til å få formidlet historiene fra landene Plan arbeider.

Representerte Plan på COP21 - FNs klimakonferanse i Paris
Anna Tangen Eide har vært med i Plan International Norges ungdomsgruppe URO i fire år og har vært rådgiver for utdanning. Hun har deltatt i kampanjer, blogget, skrevet leserinnlegg og vært observatør i styret. I fjor sommer begynte hun for alvor å engasjere seg for miljøsaken og ble valgt ut til å representere Plan International under COP 21, den historiske klimakonferansen i Paris i 2015.

- Det som er så kjekt med å være engasjert i Plan er å få være med å bidra, lære om andre kulturer, finne ut litt mer om hvorfor verden er som den er, og ikke minst se resultatene av arbeidet Plan gjør, sier Tangen Eide, som til vanlig er elev ved Sandnes videregående skole.

Unge stemmer
Plan International jobber fostyremedler å få barn og unges stemmer frem og la barn og unge delta i beslutninger som angår dem selv i de landene der organisasjonen har utviklingsprosjekter. Det er viktig for barnerettighetsorganisasjonen å lytte til de unges stemmer også her hjemme i Norge.

- Styret er interessert i å høre fra oss hvordan vi kan engasjere enda flere unge i Plans arbeid. Vi vet hva som rører seg blant ungdom, kan forklare hvordan unge tenker og hva som appellerer til dem. De andre i styret er jo ganske voksne, sier Anna Tangen Eide.

I høst skal Anna og de andre i ungdomsgruppa arrangere camp i Oslo med det nye konseptet PlanUngdom. Anna skal være med å veilede og engasjere 40 ungdommer til å lage aktiviteter for høstens Jenteaksjon.

Profilert styre
Flere profilerte personer sitter i Plan International Norges styre, blant andre Knut Arild Hareide, Hilde Hummelvoll og Bjarne Håkon Hanssen.

Anna Tangen Eide

Plan International er en global bistandsorganisasjon som driver utviklingsarbeid for å gi barn en bedre framtid.Vi jobber i mer enn 50 land for å oppfylle barns rettigheter, blant annet til skolegang, helsetjenester og beskyttelse.

I Norge har vi 136 000 Planfaddere. I illegg samarbeider vi med bedrifter, skoler og barnehager. Plan International er religiøst uavhengig og partipolitisk nøytral.