Nå kan du nominere kandidater til Jenteprisen 2023

– Det har aldri vært viktigere å skape blest om arbeidet for jenters rettigheter, sier Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge.

Årets Jentepris deles ut på FNs internasjonale jentedag 11. oktober av Plan International Norge. Jenteprisen deles ut til en person, organisasjon eller bedrift i Norge som har gjort en viktig innsats for likestilling eller arbeid med å stoppe diskriminering, vold og overgrep av jenter. Prisen skal bidra til å synliggjøre de usynlige og gi stemme til de stemmeløse.

– I fjor fikk vi inn nesten 100 nominasjoner, og jeg håper at engasjementet er minst like høyt i år. Fortsatt opplever mange diskriminering, sjikanering, vold og overgrep, både hjemme, på jobb og i offentligheten. Mange steder er likestillingen satt i revers, og fortsatt nedprioriteres arbeidet for likestilling og beskyttelse av jenter. Jenteprisen hjelper oss å løfte frem ildsjeler som jobber for jenters rettigheter og beskyttelse, sier Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge.

Elleve år på rad

Jenteprisen 2023 er den ellevte i rekken. I fjor gikk Jenteprisen til Endometrioseforeningen for deres arbeid med å øke kunnskap og kjennskap til blant annet kvinnesykdommen endometriose. Se et videoportrett med Endometrioseforeningen her.

– Det har betydd utrolig mye for oss å vinne Jenteprisen. Det bekrefter at arbeidet vi gjør er viktig for både jenter og kvinner, og beviser at vår innsats blir lagt merke til. Å bli sett og få kampsaken vår belyst på denne måten har helt klart bidratt til at vi har fått til mer. Det er vi så takknemmelige for, sier Elisabeth Raasholm Larby, styreleder i Endometrioseforeningen.

Slik kåres vinneren

Alle står fritt til å nominere en kandidat til Jenteprisen, så lenge de ikke er i familie eller i nær relasjon med kandidaten. Personer av alle kjønn kan nomineres til Jenteprisen. Nominasjoner meldes inn her. Legg ved en begrunnelse på maks 400 ord om hvorfor denne personen, organisasjonen eller bedriften bør vinne. Nominerte til Jenteprisen kan ikke ha opptrådt i strid med Plan Internationals etiske retningslinjer.

Siste frist for å nominere kandidater er 8.september.

Samtlige kandidater blir vurdert av en uavhengig jury som offentliggjør vinneren på Jenteprisen, som deles ut på FNs jentedag 11. oktober.

Juryens medlemmer:

• Hege Yli Melhus Ask – Eier & rådgiver Yli consulting og styreleder Skagerak Capital

• Isabelle Ringnes – Gründer

• Abid Raja – Stortingspolitiker, tidligere kultur- og likestillingsminister

• Samina Ansari – Social Sustainibility & Entrepreneurship |CEO & Founder @AvyannaDplmcy

• Edin Babic – Kommunikasjonssjef i Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO)

• Malin Knutsen Hundsnes – Juniorrådgiver, Ungdommens rettighetsorgan (URO)

Tidligere prisvinnere:

Jenteprisen har blitt delt ut hvert år siden 2012. Tidligere vinnere er:

2022: Endometrioseforeningen, for sitt arbeid med å øke kunnskap om kvinnehelse

2021: Moving Mamas, for sitt arbeid med å få flere innvandrerkvinner i arbeid

2020: Stine Sofies Stiftelse, for sitt arbeid for barn og unge utsatt for vold og overgrep