June Holm og Vi tror deg-stiftelsen vinner Jenteprisen 2023

Jenteprisen 2023 går til June Holm for å ha etablert et bredt tilbud til kvinner som har blitt utsatt for voldtekt gjennom Vi tror deg-stiftelsen.

June Holm og Vi tror deg-stiftelsen vant Jenteprisen 2023.
June Holm og Vi tror deg-stiftelsen vant Jenteprisen 2023. Foto: Johannes Zuidhoek Sundby.

– Én av fem kvinner i Norge oppgir å ha blitt voldtatt, men altfor mange blir ikke trodd. June Holm har brukt selvopplevde erfaringer til å etablere et bredt tilbud til kvinner som har blitt utsatt for voldtekt gjennom Vi tror deg-stiftelsen. June jobber for bedre rettsikkerhet for de rammede, tilbyr kursing, har laget podkast og skrevet bok, for å nevne noe. Hun har siden starten av #metoo i 2017 stadig utvidet stiftelsens tilbud, sier juryleder Hege Yli Melhus Ask.

– Å vinne Jenteprisen er den største anerkjennelsen av at mitt engasjement og arbeid utgjør en forskjell for enkeltpersoner og samfunnet, sier June Holm, grunnlegger av Vi tror deg-stiftelsen.

Holm har brukt egne erfaringer som utgangspunkt for å snakke om skambelagte områder som vold, voldtekt og overgrep. Hun har etablert et nettverk som gjør det trygt for kvinner å dele opplevelser og gjennom stiftelsen har hun opprettet et tilbud til kvinner som har vært utsatt for vold eller voldtekt.

– Det er ingen tvil om at det koster å belyse tabubelagte og underkommuniserte temaer, men Jenteprisen vil fra nå av gi meg større styrke og mer mot i alt det sårbare. Det kan bety alt for det videre arbeidet, sier Holm.

Likestilling satt i revers

De siste årene har likestillingen blitt satt i revers mange steder i verden. Både World Economic Forum (1) og FN (2) oppgir at det nå vil ta flere år å oppnå likestilling mellom kjønnene, sammenlignet med noen år siden. Det er blant annet på grunn av at koronapandemien påvirket kvinner negativt mange steder, og at mange land har utviklet seg negativt ved at demokrati og menneskerettigheter svekkes.

Én av fem norske kvinner har blitt voldtatt

Den negative trenden gjelder også statistikken om seksuelle overgrep og vold mot kvinner i Norge. Én av fem norske kvinner rapporterer å ha blitt voldtatt (3). Rettssikkerheten til dem som er utsatt for overgrep er ikke god nok. Jenteprisens uavhengige jury mener man trenger personer som tør å gå i bresjen for en endring.

– Juryen er imponert over June Holms arbeid og håper at Jenteprisen vil motivere til videre innsats og bidra til at myndighetene gir hennes kampsak oppmerksomheten den fortjener, sier juryleder Hege Yli Melhus Ask.

Generalsekretær i Plan International Norge, Kari Helene Partapuoli, mener årets vinner jobber med en viktig sak som bidrar til økt likestilling.

– Voldtekt og overgrep er fortsatt tabubelagt, og som samfunn tar vi ikke godt nok vare på ofrene for seksuell vold. Vi trenger ildsjeler som June Holm og organisasjoner som Vi tror deg-stiftelsen som støtter utsatte og pårørende og banker på dørene til politikerne våre, sier Partapuoli.

Kampsaken til årets vinner av Jenteprisen er å bryte med skam og skyld, da det er vonde følelser som begrenser livsutfoldelsen og reduserer helsen. Det opprettholder også stigma, som får mange til å tie om det aller vondeste de har opplevd.

– Jenter og kvinner er de som er mest utsatt for sårbarhet i verden, og dermed får de også kjenne dette mest på kroppen. Jeg har vist at sårbarhet også kan være en styrke, i håp om å bryte med skammen og skylden som jeg vet at så altfor mange bærer med seg, sier June Holm.

Årets Jentepris

Plan International Norge deler hvert år ut Jenteprisen sammen med motemagasinet Costume. Prisen deles ut i forbindelse med FNs internasjonale jentedag 11. oktober. Jenteprisen går til en person, organisasjon eller bedrift i Norge som har gjort en ekstra innsats for å stoppe diskriminering av jenter – enten i Norge eller ute i verden.

 – Det er en stor glede å kunne gratulere June Holm og Vi tror deg-stiftelsen som en meget verdig vinner av Jenteprisen 2023. Hennes utrettelige arbeid for kvinner og jenter som blir utsatt for voldtekt og seksuelle overgrep er både omfattende og imponerende. Å bli tatt på alvor etter å ha blitt utsatt for noe så alvorlig som voldtekt eller seksuell trakassering er en av våre viktigste oppgaver som samfunn. Dessverre opplever ikke alle det, og nettopp derfor er dette arbeidet viktigere enn noen gang, sier sjefredaktør Kine B. Hartz, som er med og deler ut Jenteprisen for syvende år på rad på vegne av Norges største motemagasin, Costume.

Prisutdeling:

Jenteprisen 2023 deles ut på Ingensteds i Oslo på FNs internasjonale jentedag 11. oktober, med Adelina Ibishi som konferansier for kvelden. Årets jury består av:

• Juryleder: Hege Yli Melhus Ask – Eier & rådgiver Yli Consulting og styreleder Skagerak Capital

• Isabelle Ringnes – Gründer

• Samina Ansari – Social Sustainibility & Entrepreneurship | CEO & Founder @AvyannaDplmcy

• Edin Babic – Kommunikasjonssjef i Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO)

• Malin Knutsen Hundsnes – Juniorrådgiver, Ungdommens rettighetsorgan (URO)

• Mona Berntsen – Danser

Les mer om Jenteprisen her.

Tidligere vinnere:

2022: Endometrioseforeningen, jobber målrettet for å forbedre kvinners helsetilbud.

2021: Moving Mamas, jobber med å få flere innvandrerkvinner ut i arbeid.

2020: Stine Sofies Stiftelse, jobber for barn utsatt for vold og overgrep.

2019: Papillon, møteplass for flerkulturelle jenter og kvinner i Bergen.

2018: Mia Landsem, «Datadetektiv» som kjemper mot ulovlig deling av private bilder på nett.

2017: JURK, Juridisk rådgivning for kvinner.

2016: Andrea Voll Voldum, sto frem med sin personlige historie i Hemsedal-saken.

2015: Deeyah Khan, menneskerettighetsaktivist og filmskaper.

2014: Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF) og Gerd Fleischer.

2013: Fakhra Salimi, grunnlegger av Mira-senteret.

2012: Sara Kahsay, jordmor som har jobbet mot kjønnslemlestelse.

Kilde (1): https://www.weforum.org/reports/global-gender-gap-report-2023/digest

Kilde (2): https://www.un.org/sustainabledevelopment/gender-equality/

Kilde (3): https://www.nkvts.no/aktuelt/hoy-forekomst-av-vold-og-overgrep-i-norge/

June Holm.
Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery og June Holm.
Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge, og June Holm.

Om oss

Plan International er en global bistandsorganisasjon som jobber for at alle barn skal ha like muligheter. Men der barn ikke har det bra, har jenter det verst. Derfor setter Plan jenter først. Vi jobber i mer enn 50 land og driver prosjekter i 55.000 lokalsamfunn verden over. Vi jobber særlig med barns beskyttelse mot vold og overgrep, forhindre barneekteskap, få unge ut i arbeid, og for tenåringsjenter i kriser.

Følg pressemeldinger fra Plan International Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Plan International Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Plan International Norge