Lise Klaveness ny sjef for elitefotball i NFF

Lise Klaveness (37) er ansatt som direktør for elitefotballavdelingen i NFF.

Lise er jurist av utdannelse og jobber i dag som spesialrådgiver i Norges Bank. Hun har også mangeårig bakgrunn som advokat, og har vært dommerfullmektig i Oslo tingrett.

I mange år har hun ved siden av sin sivile jobb hatt et stort engasjement for fotball som fotballekspert i NRK og TV 2. Lise har hatt styreverv i Norway Cup, NISO og Asker Fotball Kvinner. Hun sitter i påtalenemda i NFF, er varamedlem i lovutvalget i NIF og vært medlem i sportslig utvalg i Lyn.

Hun har en lang karriere som fotballspiller (1997-2011) i fem ulike klubber, og er serie- og cupmester i Norge og Sverige. Lise har spilt på flere aldersbestemte lag og var i ti år på A-landslaget (72 landskamper). Hun har deltatt i to VM og ett EM (sølv) med A-landslaget.

- Lise er en naturlig leder. Hun har meget solid bakgrunn og en imponerende CV og erfaring. Systematisk, strukturert, målbevisst, energisk og sosial. En lagspiller, som også har god oversikt over og engasjement for utviklingen av norsk og internasjonal fotball, sier generalsekretær Pål Bjerketvedt, som for tiden er sykmeldt etter et hjerneinfarkt for en tid tilbake.

Klaveness skal lede den nye avdelingen elitefotball, der et systematisk, langsiktig og målrettet arbeid skal gi resultater på internasjonalt nivå. Landslagskjedene på både herre- og kvinnesiden blir lagt til eliteavdelingen.

Mye av det spennende og gode utviklingsarbeidet som er initiert de siste årene er en viktig årsak til at det nå er naturlig å skille elitefotballen ut i en egen avdeling, i tett dialog med utviklingsløpene i norsk fotball og arbeidet i bredde- og utviklingsavdelingen i NFF.

NFFs nye elitedirektør går til sin nye jobb med sterk motivasjon og ydmykhet.

- Fotball er min første kjærlighet og forholdet er lidenskapelig også i dag. Å få muligheten til å lede arbeidet med å utvikle våre beste kvinner og menn anser jeg som et enormt privilegium, sier Lise Klaveness og legger til:

- Norsk fotball er en stor suksess på mange måter, og få andre land kan vise til det relative antallet organiserte spillere som vi har. Det er imidlertid en kjensgjerning at A-landslagene og toppklubbene totalt sett har prestert svakere enn forventet internasjonalt. Det er derfor helt riktig at NFF gjør tiltak for å spisse toppsatsingen med å opprette en egen avdeling for elitefotball.

Klaveness starter i sin nye jobb 15. september. Hun vil rapportere til generalsekretær og sitte i NFFs ledergruppe.

Ansettelsesutvalget har bestått av president Terje Svendsen, direktør for sportsavdelingen i NFF, Alf Hansen, og Pål Bjerketvedt.

- Lise Klaveness har i konkurranse med flere høyt kvalifiserte kandidater skilt seg ut som det riktige valget til stillingen som direktør elitefotball i NFF. Lises kombinasjon av fotballkunnskap, utdannelse, arbeidserfaring og kommunikative ferdigheter gjør henne særs egnet til å lede avdelingen for elitefotball i NFF, sier Erik Solér i Solér Executiv AS, som har bistått NFF i rekrutteringsarbeidet.

Kommunikasjonsdirektør Svein Graff: 922 87 219 / svein.graff@fotball.no