Landslaget ga seerrekord

Norges VM-kamper har gitt fantastiske seertall. Kampen mot Australia hadde 895 000 seere på det meste. Det er rekord i 2019.

660 000 så i snitt åpningskampen mot Frankrike med en seerandel på rundt 60 prosent. I kvartfinalen mot Australia lørdag var snittet på 667 000 med en topp på 895 000 på det meste. Ingen fotballkamp på norsk TV har gitt høyere seertall i år.

Kun Champions League-finalen for herrer har i snitt hatt høyere seertall av årets fotballkamper med 685 000. På det meste så 828 000 seere Champions League-finale mellom Liverpool og Tottenham, altså 67 000 færre seere enn i kampen mot Australia.

Torsdag er det kvartfinale i VM mot England, og med prestasjonen og ikke minst spenningen fotballjentene leverte lørdag, er det grunn til å forvente nye knallsterke tall.

- Dette er drømmetall. Spillerne har bred appell og begeistrer publikum. Sterkere sammen-verdien til laget smitter over på TV-seerne som ser en enorm lagmoral og spillere som er garantister for topp TV-underholdning. Det er fantastisk gøy at kampen mellom Norge og Australia på det meste samlet flere seere enn noen annen fotballkamp på norsk TV så langt i år, sier Svein Graff, direktør for kommunikasjon og samfunn i NFF.

- Nå ser vi fram til at VM-festen fortsetter med torsdagens kvartfinale mot England, og håper på nye jubeltall, sier Graff.