Klubblisens: - For høyt kostnadsnivå

Kostnadene i toppfotballen på herresiden er høyere enn inntektene, mens toppklubbene på kvinnesiden går i pluss.

Tallene for første halvår 2018 viser at Eliteserien og OBOS-ligaens driftsinntekter er på rekordhøye 854 millioner kroner. Samtidig er driftskostnadene også på rekordhøye 937 millioner kroner. Etter blant annet inntekter fra salg av spillere viser resultatet et underskudd på 23 millioner kroner.

- Tallene til toppklubbene i Norge viser at kostnadsnivået har økt mer enn de har evnet å hente inn i inntekter det første halvåret. Selv om ingen klubber er i rød sone i Eliteserien nå, vil det ikke gå lang tid før flere vil falle ned i denne sonen om klubbene ikke snur den negative trenden. Enkelte klubber har et bekymringsverdig stort underskudd første halvår. Selv om prognosene for resten av året viser en god bedring, så er det viktig at klubbene det gjelder vurderer sitt kostnadsnivå opp mot evnen til å skaffe inntekter. Bærekraftig økonomi er viktig for norsk fotball, sier klubblisensansvarlig i NFF, Rune Nordhaug.

Røa Fotball Elite er trukket ett poeng i Toppserien for ikke å ha nådd målet i sin handlingsplan for finansielt oppfølgingssystem. Videre har Strømmen og Jerv fått en irettesettelse av samme årsak. Nest-Sotra har fått en irettesettelse for ikke å ha oppnådd positiv egenkapital per 30.06.2018, slik målet var.

Haugesund, Strømmen og Jerv må lage handlingsplaner for å gjenopprette positiv egenkapital for å opprettholde sin klubblisens. Fristen for å ha positiv egenkapital er satt til 31.10.2018 med rapporteringsfrist 30.11.2018. Arna-Bjørnar må utarbeide handlingsplan for å komme opp igjen i gul eller grønn kategori i det finansielle oppfølgingssystemet.

- Det er bekymringsverdig å se at kostnadene har økt såpass mye, mens klubbene ikke har greid å øke inntektene tilsvarende. Klubbene tror på en bedring i sine prognoser for hele året, men det er viktig at det tas tak nå. Jeg liker heller ikke at så mange klubber får reaksjoner for å ikke nå målene i sine egne handlingsplaner, eller at så mange nye klubber må få på plass egenkapitalen gjennom høsten. Til tross for dette, er det mange klubber som leverer solide resultater, så jeg vil ikke si at alt er mørkt selv om totalen viser en litt negativ utvikling. Jeg oppfordrer de klubbene som ser at de har en høyere kostnadsbase enn de evner å betjene, om å justere seg inn så snart som mulig, sier fotballpresident Terje Svendsen.

På kvinnesiden er tallene samlet sett positive. Toppserien hadde en snittomsetning på 7,7 millioner kroner første halvår, og endte ut med et driftsresultat på 335 000 kroner i snitt.

SE HELE PRESENTASJONEN VEDLAGT

Rune Nordhaug og Terje Svendsen vil begge være tilgjengelig for media i forbindelse med NFFs pressemøte onsdag 10. oktober klokken 11.00 i Solskjær-losjen på Ullevaal (Meet).