Hanne Borchgrevinks HUS tolket i lyd og bilde ute i dag på CD/LP

Hanne Borchgrevink HUS er et prosjekt hvor 3 tresnitt er tolket av 12 fantastiske musikere.

Fra den anerkjente billedkunstneren Hanne Borchgrevink kommer et prosjekt som undersøker om et bilde kan beskrives med lyd, slik at den som ser og hører opplever sammenhengen mellom bilde og lyd. Verket ble presentert i galleri OSL contemporary i Oslo i november 2017. De tre tresnittene ble stilt ut sammen med øretelefoner som gjenga de ulike lydbeskrivelsene. Nå kommer musikken ut på CD og vinyl i utsøkt innpakning, medcover og booklet basert på tresnittene.

Hør albumet her: https://orcd.co/hanneborchgrevink

Hanne Borchgrevink om prosjektet «HUS»:

«Hvis flere komponister/musikere/lydkunstnere gjengir samme bilde, vil beskrivelsene ligne hverandre? Utfylle hverandre?

12 personer ville være med på prosjektet. Alle hadde tidligere sett bilder jeg har laget. De ble bedt om å gi en lydbeskrivelse på tilsammen 3 minutter av 3 varianter av tresnittet «Silhuett med rød bakgrunn». Hvert av tresnittene måler 44x44cm og er trykket på eget verksted i et opplag på 22 eksemplarer. Husfargen varierer innen opplaget. Bildene ble vist i rekkefølgen: lyst, mørkere, mørkest.

Verket ble presentert i galler OSL contemporary i Oslo i november 2017. De tre tresnittene ble stilt ut sammen med øretelefoner som gjenga de ulike lydbeskrivelsene. 90 mindre tresnittvarianter av motivet, med størrelse 16x16cm, var montert på veggene, som et slags ekko til både bildene og lyden.

Deltagerne leverte også en tekst til meg, der de fortalte hvordan de hadde arbeidet med oppgaven. Denne teksten lå i galleriet og er gjengitt i tekstheftet vedlagt CD og LP.»

Medvirkende musikere:

Frode Haltli, akkordeon
Anders Jormin, kontrabass
Øystein Wyller Odden, sikringskap og pipeorgel
Hild Borchgrevink, 3 sauebjeller
Lene Grenager, cello
Rolf-Erik Nystrøm, altsaksofon (komp: Sven Lydher Kars)
Per Christian Revholt, piano
Jan Martin Smørdal, gitar
Maja S. K. Ratkje, stemme
Sinikka Langeland, 2 kanteler
Per Anders Buen Garnås, hardingfele