Et særegent album med komposisjoner av Knut Buen, tolket av unge pianister

Den nyskapende hardingfelelegenden Knut Buen er nå ut med albumet "Vandraren- Slåttar for klaver"

Fra den nyskapende multikunstneren Knut Buen kommer albumet «Vandraren- Slåttar for klaver», bestående av 19 hardingfeleslåtter komponert av Buen, arrangert for klaver av Kjetil Bergheim. Slåttene tolkes av 16 pianister med bakgrunn fra 10 forskjellige land, inklusive Håvard Gimse som også er initiativtaker til prosjektet. Utgivelsen inneholder også feleversjonen av noen slåtter, spilt av Knut selv.

Albumet slippes 9. august på Heilo / Grappa Musikkforlag. I forbindelse med plateslippet blir det konsert med de fleste pianistene i Rauland Kyrkje, Telemark, 10. august. 17. august blir det konsert på Oscarshall under regi av Oslo Kammermusikkfestival.

Vandraren

«Vandraren» er på mange måter et initiativ for å gjøre folkemusikken tilgjengelig for et større publikum. En ekstra motivasjon for Buen er at denne musikken med dype røtter i Telemark blir tolket av unge, håndplukkede utøvere med ulik personlighet, bærende på hver sin musikalske arv. Felles for dem alle er at de enten har vært eller er studenter av Håvard Gimse ved Norges musikkhøgskole. De unge utøvernes forskjellige bakgrunn resulterer i mange ulike innfallsvinkler til stykkene, slik at hver slått får sin egen farge preget av en verden der ulike kulturer smelter sammen.

Albumet inneholder også 9 slåtter av og med Knut Buen. I anledning at Knut Buen spiller noen av sine egne slåtter på hardingfele, medvirker også Finn Kvalem med opplesing av dikt, Kåre Nordstoga med orgelarrangement og Agnes Buen Garnås med kveding i verket "Dei fredlause" (først utgitt 1985). Slåttestev til "Gjermund Haugens minne" er også tatt med, tolket av Gjermund Haugen i arkivopptak.

Knut Buen

Knut Buen er kjent for sin sterke posisjon i hardingfeletradisjonen fra Telemark. Imidlertid er Buen også en av de mest nyskapende og allsidige hardingfelespillerne vi har. Hans første utgivelse kom i 1972, og etter dette står han bak en lang rekke utgivelser blant annet på sitt eget forlag «Buen Kulturverkstad». Hans siste prosjekter viser allsidigheten i Buens virke, her kan nevnes hans bidrag som tekstforfatter på sju låter på Gåtes etterlengtede comeback-album «Svevn» i 2018. Samme år ga han ut «Gamle danser fra Telemark»- runddansmusikk sammen med Håvard Svendsrud trio. Buen ble utnevnt til statsstipendiat i 1989 og ble i 2017 ansatt som professor ved Norges musikkhøgskole.

Frøydis B. Ruud

froydis@grappa.no

Kjetil Bergheim har arrangert hardingfeleslåttene for piano
Albumet "Vandraren- Slåttar for klaver" har intet mindre enn 16 medvirkende pianister.

Åge Sten Nilsen er ute med andre singel fra kommende album13.9.2019 14:52:01 CESTPressemelding

«Ghost On The Wall» er andre smakebit fra NRK Stjernekamp-aktuelle Åge Sten Nilsen sitt femte soloalbum Crossing The Rubicon, som viser at Åge for alvor har fått smaken for country i forkant av helgens utgave av programmet. Førstkommende lørdag er det countryen som får styre skuta på tv-skjermer landet over under ukens utgave av NRKs Stjernekamp. Dette er en sjanger som uten tvil har satt sine spor hos Åge den siste tiden, og dette er derfor et perfekt tidspunkt å slippe «Ghost On The Wall» til fansen. For ham er denne låta en hyllest til kvinnen. Hør den her! – «Ghost On The Wall» handler om musikere som meg som aldri er hjemme, og den samvittighetskvalen vi får av å bare være et spøkelse på veggen. Dette er derfor en låt til alle kvinnene som holder fortet når vi ikke kan det. Denne singelen følger «Baby Don't Be Leave», som nå også har fått en helt bisarr musikkvideo som du kan sjekke ut ved å trykke her! Albumet Crossing The Rubicon slippes på Grappa Musikkforlag 25. oktober.

Frida Ånnevik sitt nye album er ute nå13.9.2019 09:53:22 CESTPressemelding

"Resultatet er like sterkt som det er fint" - Aftenposten, terningkast 5. "Enkel engelsk sanglyrikk gjort til stor norsk poesi" - VG, terningkast 5. "Frida Ånnevik synger coverlåter, og oppnår målet med sånt: Å få det til å høres ut som et helt eget, personlig album" - Dagsavisen, terningkast 5. I dag er Frida Ånnevik ute med et album med tekster oversatt til norsk, fra artister som Joni Mitchell og Spice Girls! Andre sanger er ett av hennes mest ambisiøse prosjekter til nå. Med fire utgivelser bak seg har Frida høstet lovord og gode kritikker, og ikke minst gjort seg fortjent til tre Spellemannpriser. Etter søsterplate-prosjektet Her bor / Flyge fra i 2016 og 2017, hadde hun behov for å gruble litt før hun gjøv løs på nytt soloalbum med helt nye låter. Ved å gjendikte og synge andres sanger opplever hun etter eget utsagn at hun får utviklet seg videre og samtidig hvile litt i noen andres melodier. – Andre sanger er et plateprosjekt som har blitt til over flere år. Det er en coverplate

Jon Fosse i popsang-format12.9.2019 22:37:47 CESTPressemelding

Den unike norske musikeren, komponisten og produsenten Sandra Kolstad slapp på forsommeren sitt femte kritikerroste album, det svært åpenhjertige og velproduserte «Burning Love». 13. september kommer «Elv på himmelen», der hun har tonesatt dikt av en av Norges største nålevende forfattere, Jon Fosse, og invitert med seg en imponerende liste av vokalister, fra Sivert Høyem (første gang på norsk), Ane Brun, Tuva Syvertsen, Ingrid Olava og Thea Hjelmeland, til Ragnar Hovland , Gjertrud Jynge og Frank Kjosås.

Blått svev - Hildegun Riise les dikt av Jon Fosse til nykomponert musikk12.9.2019 22:28:55 CESTPressemelding

Jon Fosse er ein unik diktar som gjev oss språk for det språklause, seier skodespelar Hildegun Riise om Fosses forfattarskap. På den forseggjorte utgjevinga "Blått svev" les ho dikt av Jon Fosse til nykomponert musikk av Benedicte Maurseth og Stein Urheim. I jubileumsåret for Jon Fosse har dei samla nokre av hans finaste dikt og gitt dei ny musikalsk innpakking. Utgjevinga kjem i ei vakkert utforma bok, med alle tekstane og biletkunst av Sissel Efjestad. Utjevinga vert lansert fredag 13. september.

Trudy & Dave er ute med «Loving Breeze»6.9.2019 09:38:27 CESTPressemelding

Den nye låta fra Trudy & Dave, er både sår og røff på en gang. Den er fylt av lengsel etter at to sjeler blir en. Utgangspunktet er en ensomhet som dels handler om at alle mennesker i bunn og grunn står aleine, men også at man kan oppleve å være ensom sammen med andre. Håpet ligger i et skjørt frø av kjærlighet som akkurat er sådd, og som utover i sangen fyller opp hjerte og sjel med en «Loving Breeze». Hør «Loving Breeze» her! En fun fact er at denne vinden førte til giftemål i låtskriverens eget tilfelle, to uker før releasen av denne singelen! «Loving Breeze» starter med naken vokal før kassegitaren kommer inn. «Dave» sin andrestemme understreker sårheten i første refreng, og det hele løftes til et nytt nivå når hele bandet kommer inn før andre vers. Grunnkompet (Tomas Pettersen på trommer og Bo Berg på bass, Magnus Berg på gitar) forankrer det hele, mens mandolintonene til Olav Torgeir Kopsland kommer inn som sommerfugler, som understreker lys og håp. Johanna Demker og Alf Brettevi

Åge Sten Nilsen er ute med ny singel30.8.2019 10:59:17 CESTPressemelding

«Baby Don’t Be Leave»er første smakebit fra NRK Stjernekamp-aktuelle Åge Sten Nilsen sitt femte soloalbum Crossing The Rubicon. Dette er en lettbeint glad-poplåt i 60-talls ånd, men med en dyster og bisarr tekst om en sart sjel som nekter å gi slipp på kjæresten sin, uansett pris. Siden forrige soloalbum - uventede akustiske og melankolske Smooth Seas Don't Make Good Sailors - har Åge nå bevegd seg nærmere ett elektrisk 60-talls-uttrykk, selv om flere låter har en tydelig og naturlig tilhørighet til forrige album. Dessuten, til sammenligning med da Åge turnerte solo med Unplugged and Personal-konsertserie i Norge, Tyskland, Sverige, Romania og England, kan Åge fremover i større grad oppleves med sitt soloband The Butterflies, bestående av Freddy Holm (div. strengeinstrumenter), Eivind Kløverød (trommer), Atle Rakvåg (bass) og Ola Aanje (tangenter). Hør "Baby Don't Be Leave" her! Albumet Crossing The Rubicon slippes på Grappa Musikkforlag 25. oktober.