Den kjente og kjære barnesangen "Nede på stasjonen" kommer i ny spennende, gitardrakt - Toget slipper første singel i dag!

Trioen Toget debuterer med barneplate! Der får du høre kul gitarmusikk som gir nytt liv til kjente melodier du har hørt før, og helt nye, friske impulser.

Edvard Mjanger, Mats Mæland Jensen og Marius Hirth Klovning. Foto: Maja Brenna

Toget er et band som spiller kul gitarmusikk for barn. Her får du både musikk du garantert har hørt før, blandet med musikk du ikke har hørt tidligere. Dette toget stopper på stasjoner langs den amerikanske musikkhistorien, fra tidlig på 1900-tallet og fremover. Ta plass på toget og bli med og syng, klapp, knips og dans! Toget slentrer stødig og taktfast langs skinnene og tar deg trygt gjennom kjente og ukjente landskap.

Toget er en trio som har spilt sammen lenge, med musikere som også kjenner hverandre godt fra andre sammenhenger. Navnet «Toget», som henspiller til låta «Freight Train» fra 1906 av Elisabeth Cotton, gir en god pekepinn på musikken vi får høre. Trioen vil presentere publikum for ukjent musikk og gjemte musikkskatter. Ved å knytte det ukjente opp mot kjente sanger, får vi en rød tråd som åpner døra til helt nye musikalske bekjentskaper.

I dag slipper de første singel fra kommende album, som er deres take på den kjente og kjære "Nede på stasjonen". Gitarist Marius Klovning forteller:

- Me prøvde å få litt sommerlige "vibbar" inn i låta og spele den ganske sakte og groovy. Me ville også gjere den ganske enkel med få element som var tydelige. Det er ein låt som alle har eit forhold til og som har vore sterkt tilstades i vår barndom. Den passa også som hånd i hanske med tematikken til bandet!

Trioen har allerede vært på besøk og spilt på flere barneskoler, og da får de ofte høre at musikken treffer godt og bredt, og ikke minst at barna blir i veldig godt humør av opplevelsen. “De nynnet på sangene den dagen. Veldig kult at dere har gjort om barnesangene på den måten, og at dere inkluderte barna i konserten deres. Ingenting vi tenker kunne vært bedre!" forteller lærerne etter et besøk av Toget.

- Dette er første gong me prøver å lage barnemusikk, men me syns det er utruleg artig og kjekt å bruke mange av desse songane som me kan så godt og gi dei ei litt ny drakt. Målet med musikken har vore å gi borna musikk som er spelt inn live i studio med ekte instrumenter og som kan utfordra dei litt, avslutter Klovning.

Toget - Logo
Toget lager show! Foto: Maja Brenna