Eggum er ute med sitt 20. studioalbum!

Jan Eggum har for første gang på 15 år spilt inn et album i hjembyen Bergen. (Foto: Bjørn Opsahl)

"Eggum på hjemmebane" - Dagsavisen, terningkast 5.

"Uten tvil en av Eggums beste på lenge" - Bergens Tidende, terningkast 5.

Sist Jan Eggum gav ut et album var i 2015 med Rio - et album der han pakket ned gitaren og tok den med på en reise til nettopp Rio de Janeiro. I 2018 har han for første gang på lenge spilt inn et helt nytt album, i sin helhet, hjemme i Bergen.

Alt, akkurat nå ble til i ikoniske Duper Studio, og er ute i dag på Grappa Musikkforlag.

HØR ALT, AKKURAT NÅ HER

– Det er veldig spesielt for meg å spille inn i Bergen igjen, sier Eggum.

– Ikke bare er det 15 år siden jeg sist spilte inn et helt album her med President, men samtidig møter jeg også den nye generasjonen med bergensmusikere, hvorav noen av dem spiller med meg på plata.

Albumet inneholder 12 nye sanger, deriblant nære «Kjærlighet som kommer», samfunnskritiske «Svik» og hyllesten til stedet han vokste opp, «Laksevåg».

– Dette er ikke et album som kun inneholder kjærlighetsviser. Her er det også sanger som handler om både kultur og samfunn, sier Eggum, som er noe som gjenspeiles i låter som «Der inne» og «Eg vil se Gud».

Alt, akkurat nå er produsert av Yngve Sætre, og musikken er drapert av musikere som Jørgen Sandvik (Real Ones), Chris Holm (Sondre Lerche, Young Dreams) og Ivar Tormodsæter.

Foto: Bjørn Opsahl
Foto: Bjørn Opsahl
Artwork for Alt, akkurat nå

Trine Reins dag i «Hver gang vi møtes»19.1.2019 13:19Pressemelding

Etter forrige ukes følelsesladde sesongpremiere av «Hver gang vi møtes» med Elisabeth Andreassen sin dag, er det Trine Rein sin tur til å bli hyllet i kveld. Et nytt stjernelag med norske, kjente og kjære musikere inntok TV-skjermene forrige helg under premieren på den åttende sesongen av «Hver gang vi møtes» på TV2. I år er det Elisabeth Andreassen, Trine Rein, Maria Haukaas Mittet, Sol Heilo, Tom Mathisen, Lars Bremnes og Petter «Katastrofe» Kristiansen som byr seere og lyttere inn på uforglemmelige musikalske øyeblikk, historier, hygge og moro. Det hele skjer på Vestre Kjærnes gård utenfor Moss. I årets andre episode er det Trine Rein som står i sentrum, og skal bli gjort stas på for alt hun har gjort opp igjennom sin karriere, som startet i 1993. Det var da hun lanserte sitt debutalbum «Finders Keepers» og hennes første singel «Just Missed the Train». På mindre enn to måneder passerte albumet 50.000 solgte – tre ganger platina. Trine mottok Spellemannsprisen som årets nykommer i 19

Frida Ånnevik er ute med etterlengtet singel18.1.2019 12:07Pressemelding

I dag kan du høre Frida sin mest etterspurte låt etter deltakelsen i «Århundrets stemme» på TV2, som er «Søtten år». – For meg er låta en trøstesang, en sang for oss som ikke har noe videre behov for å være søtten år igjen, og den er høyst personlig sjøl om sangen ikke er min egen. «Søtten år» er den andre singelen fra Ånnevik sin kommende coverplate, og denne gangen er det Janis Ian sin «At Seventeen» hun covrer på norsk. Ånnevik forteller at hun ble overrasket over den massive responsen hun fikk da hun framførte sangen på «Århundrets stemme», for selv synes hun at det rareste og fineste med den er hvordan den treffer alle. Hør «Søtten år» her! – Jeg synger den fra en plass mellom hjertet og magen, og der vil jeg den skal treffe også. Men først og fremst trudde jeg den traff de som hadde det sånn som meg da de var søtten år. Som kanskje syns det sosiale spillet var vanskelig. Som heller hang med oppdikta venner enn de som var levende. De som venta forgjeves på den sms’en eller telefon

Ketil Bjørnstad feirer 50 år som musiker og artist i 20198.1.2019 13:27Pressemelding

Den 10. januar 1969 debuterte den seksten år gamle Ketil Bjørnstad som pianist med Filharmonien i Universitetets Aula. Den meritterte forfatteren og musikeren feirer med andre ord 50 år som musiker og artist i 2019, hvilket selvsagt både må og skal markeres. Grappa Musikkforlag planlegger flere storstilte musikkutgivelser som byr på de beste innspillingene, spennende og uutgitt bonusmateriale, ferske liner notes og praktfulle innpakninger. I august kulmineres alt med en ny boks og en stor jubileumskonsert i Operaen. Allerede 11. januar markeres det store Bjørnstad-året med en ny-utgivelse av «Rainbow Sessions», som tidligere kun er utgitt i et begrenset opplag i 2006. Dette er Ketil Bjørnstads hyllest til det verdenskjente studioet og Steinway-flygelet. Da studioeier og lyd-guru Jan Erik Kongshaug i 2004 skulle flytte studioet fra Christies gate til Sandakerveien, kom ideen om å være den siste til å spille inn i det gamle studioet, og den første til å spille inn i det nye. Det ble plan

Kom i julestemning med Sigrid Moldestad & Hazelius Hedin14.12.2018 10:50Pressemelding

Tre av Nordens mest markante folkemusikk-artister har slått seg sammen for å lage julemusikk. I dag, bare ti dager før juleaften, slipper Sigrid Moldestad & Hazelius Hedin sin nye julesingel «Nu är det jul, nu vil vi hem»! Sigrid Moldestad turnerer i disse dager med den svenske duoen Esbjörn Hazelius ( vokal, cittern/gitar) og Johan Hedin (nyckelharpa/vokal). Duoen er blant Sveriges mest elskede tradisjonsmusikere og har blant annet spilt med Thomas Ledin, Sofia Karlsson, Ale Möller og i den svenske julesuksessen «Jul i Folkton». Etter at Moldestad inviterte duoen med seg på sin årlige juleturne, «Vintersong», ble resultatet flere nye felles sanger - blant annet denne kjærlighetsduetten, spilt inn framfor tre mikrofoner live i studio i Stockholm i høst. «Nu är det jul, nu vil vi hem» er skrevet av Sigrid Moldestad med felles tekstbearbeiding til svensk med Esbjörn Hazelius. – Jeg tenker at desember, på mange måter, er måneden for lengsel og erkjennelse. En vil hjem, en vil finne ro, og

Hyller Hans Børli med «Bønn for drømmen»7.12.2018 12:06Pressemelding

Dagen før det som ville vært 100-årsdagen til den folkekjære dikteren Hans Børli, slippes albumet «Bønn for drømmen» på Grappa Musikkforlag i dag! For et par år siden gikk mezzosopranen Marianne Bye Granheim og sopranen Maren Myrvold til Sigmund Groven med dikt av Hans Børli som de ønsket at han skulle tonesette. Dette var med tanke på framføring i sammenheng med 100-årsjubileet for dikteren i år. I første omgang ble resultatet bestillingsverket «Bønn for drømmen»; en sangsyklus som de urframførte ved det årlige arrangementet «Junikveld i Børli» 4. juni i fjor. Nå er det endelig sluppet som et album. Hør «Bønn for drømmen» her! «Bønn for drømmen» inneholder 12 sanger med tekster av Hans Børli og musikk av Sigmund Groven, og i tillegg til komponisten selv på munnspill har de to sangerne med seg Aage Kvalbein på cello og Ivar Anton Waagaard på piano. Her er det både tidlige dikt med rim og rytme som innbyr til viseformatet, samt senere dikt i fri form som er gjennomkomponerte i en mer mo

Frida Ånnevik covrer Joni Mitchell på norsk7.12.2018 09:34Pressemelding

For de som kjenner Frida Ånnevik, og har sett henne stå på scena, burde det ikke komme som noe sjokk at hun elsker Joni Mitchell. Nå har hun oversatt én av sine absolutte favorittsanger til morsmålet, og i Fridas hender har Mitchells «River» blitt til «Elv». – Denne gjendiktninga starta jeg på for lenge sida. Orda har kommet snikende, motvillig, noen måtte synges fast i melodien. Andre fant plassen sin helt sjøl. Og jeg har tenkt: kan jeg gjøre dette, det er jo tross alt Joni? Men så er den blitt litt min, sier Frida. HØR «ELV» HER! Hun tok derfor med seg Andreas Stensland Løwe, Haldor Røyne og Jo Berger Myhre inn i studioet til Øyvind Røsrud for å spille den inn. Mellom kaffe og spilling fant de fram til den klangen "Elv" nå har fått, og tross fliring og trivelig studiotid tror Frida at de fant fram til melankolien, nerven og den usigelige tristheten i låta. – For alt det ligger innbakt i den. Nå har «River» blitt til «Elv», og «jeg ønsker meg ei elv av is hvor jeg kan skyve fra».