Coop er best på bærekraftig i dagligvarebransjen

I Skandinavias største forbrukerundersøkelse om bærekraftige merkevarer får Coop Norge den høyeste plasseringen av de norske dagligvareselskapene.

For femte året på rad har norske forbrukere kåret Norges mest bærekraftige merkevarer. Coop får 6. plass i kåringen, og er med det best av dagligvareselskapene i undersøkelsen.

– Vi er stolte av denne plasseringen. Vårt arbeid for en bærekraftig samfunnsutvikling er nedfelt i vårt verdigrunnlag og førende for alt vi gjør. Som forbrukereid virksomhet leser vi samtidig denne undersøkelsen som tydelige forventninger om at Coop og andre ledende virksomheter skal fortsette å ta sin del av ansvaret for en mer bærekraftig fremtid, sier miljøsjef Knut Lutnæs i Coop Norge.

De som ble spurt i undersøkelsen er et landsdekkende utvalg av 5 000 brukere, som har bedømt hvordan Norges 212 største bedrifter presterer når det gjelder miljøansvar og sosialt ansvarstagende. Definisjonen av bærekraft er blant annet basert på FN Global Compact og de globale målene for bærekraft (SDGs). Tine kommer på førsteplass i kåringen foran Stormberg og Q-Meieriene.

Sustainable Brand Index™
Sustainable Brand Index™ Skandinavias største varemerkeundersøkelse om bærekraft. Det er en årlig varemerkeundersøkelse som dekker de største varemerkene i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Merkene blir valgt på grunnlag av markedsandeler, omsetning, antall ansatte og generell varemerkebevissthet. Undersøkelsen består av over 750 merkevarer og over 32 000 forbrukere blir intervjuet i prosessen. Her kan du se hele listen