Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer

Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.

Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.
Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge. Foto: Espen Solli

Dette tilsvarer en resultatmargin på 0,5 prosent av omsetningen på 61 milliarder kroner.

– Det aller viktigste for Coop Norge er å bidra til økt konkurransekraft for de 57 samvirkelagene, ikke å maksimere overskuddet for vår egen del. Samvirkelagene eies igjen av 2,1 millioner medlemmer, som skal oppleve å få gode handleopplevelser og nytte av sitt medlemsskap. Samvirkelagene i Coop utbetalte rekordhøye 1,4 milliarder kroner i kjøpeutbytte for 2023. I tillegg til kommer medlemsfordeler i form av kuponger og medlemsrabatter på 1,4 milliarder kroner, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.

Han understreker at Coop Norge ikke bare leverer forbedringer på driften, men også resultater på andre viktige områder.

– Vi har blant annet tiltak for å fremme sirkulærøkonomi, sunnere kosthold, bedre mangfold, reduserte utslipp og kutt i matsvinn. I fjor solgte vi nedprisede varer for over én milliard kroner, og siden 2019 har vi redusert matsvinnet med 42 prosent i butikk og lager. I 2024 har vi tatt nye krafttak for å kutte matsvinnet. Vi er stolte av at dette legges merke til og at norske forbrukere rangerer Coop og produktserien Änglamark som bransjevinnere i Sustainability Brand Index i 2024, sier Engedal.

I fjor var konkurransen mellom dagligvarekjedene tøffere enn noen gang tidligere. Coops største kjede, Extra, befestet sin posisjon som en av landets aller billigste kjeder. Lavpriskjeden fortsatte å vinne markedsandeler, og fikk en vekst på 0,6 prosentpoeng i 2023.

– Dyrtiden har ført til en betydelig endring av handlemønstre i hele bransjen, med dreining mot lavpriskjedene fra supermarked og nærbutikker. Kundene foretrakk i større grad billigere varer og tilbudsvarer, og de handlet genrelt sett færre produkter. Dette førte til et fall i volumet, men prisveksten ga en samlet omsetningsvekst, forklarer Engedal.

I et svært krevende marked for byggevarer, har Coops byggevarekjeder tatt markedsandeler. Akkumulert for året har omsetningen økt med 0,9 prosent i et marked som gikk ned med over seks prosent.

– Dette er resultatet av en langsiktig satsing på fysiske butikker og netthandel, der sistnevnte økte med 70 prosent i 2023. Gjennom langsiktige investeringer i digitalisering, automatisering og logistikk, vil vi fortsette den sterke utviklingen, der Obs BYGG i spissen står frem som kjeden med de laveste prisene og de mest fornøyde kundene, sier Engedal.

Han påpeker at Coop Norge investerer store beløp i fremtidig konkurransekraft:

– De siste årene er over tre milliarder kroner investert i en utvidelse av Coops logistikksenter, som blir fullstendig automatisert og Norges første energipositive logistikksenter. Vi investerer også i vertikal salatdyrkning, i flere digitalt betjente butikker, i vår mobilbetalingsapp Coopay og i andre innovasjoner som styrker Coops langsiktige konkurransekraft og kundetilfredshet.

Om Coop