Coca-Cola lanserer ny handlingsplan for bærekraft
Lørenskog, 6. November – For første gang lanserer The Coca-Cola Company i Vest-Europa og Coca-Cola European Partners en felles plan for bærekraft. Planen har fått navnet This is Forward, og setter ambisiøse bærekraftmål for selskapenes drikker, emballasje og samfunnsrolle.
This is Forward tydeliggjør hvordan de to selskapene skal møte noen av samfunnets største utfordringer ved å bruke innflytelsen som virksomheten og merkevarene har, og bruke denne positive kraften til å utgjøre en forskjell i møte med komplekse, globale utfordringer. Planen har blitt til gjennom samtaler med over 100 viktige interessenter, myndigheter, NGO-er og kunder. I tillegg har innspill fra over 12 000 kunder og nesten 1 000 medarbeidere vært en del av prosessen. The Coca-Cola Company i Vest-Europa og Coca-Cola European Partners vil fortsette å jobbe med disse partnerne for å levere på målene i This is Forward.
I planen settes det fokus på tre områder:
Drikkene: The Coca-Cola Company i Vest-Europa og Coca-Cola European Partners vil utvikle porteføljen for at forbrukerne skal få enda flere drikker å velge mellom. Innen 2025 skal 50 % av salget komme fra drikker med få eller ingen kalorier. Det vil utgjøre en økning fra 35 % i 2016. Selskapene vil også redusere sukkerinnholdet på tvers av porteføljen med minimum 10 % innen 2020. Dette kommer i tillegg til de siste fem års sukkerreduksjon på 5 %.
Emballasje: The Coca-Cola Company i Vest-Europa og Coca-Cola European Partners vil jobbe for å samle inn 100 % av drikkeemballasjen, for å sikre at det ikke ender som forsøpling på land eller i vann. Selskapene vil også bruke minimum 50 % resirkulert plast i flaskene sine, en økning fra 21 % i 2016. De vil også sørge for at 100 % av emballasjen er gjenvinnbar eller gjenbrukbar innen 2025.
Samfunnet: The Coca-Cola Company i Vest-Europa og Coca-Cola European Partners vil lede eller støtte enda flere lokale samarbeidsprogrammer, og i tillegg øke mengden frivillig arbeid som gjennomføres av medarbeiderne. Fokus vil være å legge til rette for unge mennesker og kvinner, og bidra til at kvinner har minst 40 % av lederstillingene i selskapet innen 2025.
Disse fokusområdene støttes opp av tre handlingsområder som utgjør kjernen av bærekraftplanen – på klima, vann og produksjon:
- Klimautslippene fra kjernevirksomheten skal kuttes med 50 %.
- Vi skal tilbakeføre 100 % av vannet som brukes i områder der tilgangen på rent vann er under press.
- 100 % av de viktigste råvarene som brukes skal komme fra bærekraftige leverandører innen 2020.
Hele bærekraftsplanen finner du her
– Bærekraft har alltid vært i kjernen av vår virksomhet. Vi har allerede gjort store fremskritt på dette området, men vi er enige om at vi kan gjøre mer. Over 300 millioner mennesker i Vest-Europa nyter drikkene våre, og sammen med Coca-Cola European Partners har vi den innflytelsen som trengs for å utgjøre en positiv forskjell. Vi vil lede an og sette nye standarder, enten det er ved å tilby forbrukerne flere drikker med få eller ingen kalorier, eller ved å holde flaskene våre ute av havene. This is Forward forklarer hva vi vil gjøre for å prestere enda bedre. Vi nøyer oss ikke med å være fornøyde med hvordan ting er gjort så langt. Fra nå
av ser vi oss ikke tilbake, sier Tim Brett som er President for The Coca-Cola Company i Vest-Europa.
Damian Gammell er CEO for Coca-Cola European Partners, som er selskapets felles tapperivirksomhet i 13 vesteuropeiske land. Han sier seg enig:
– Vi har lyttet nøye til våre interessenter, kunder, medarbeidere og forbrukere. En felles bærekraftplan er et resultat av dette, den forplikter oss til å levere endringene som disse aktørene ønsker å se. Gjennom planen ansvarliggjør vi oss selv overfor hverandre, og resten av samfunnet. Den definerer hvordan vi vil skape et miljø der folk både vil jobbe og ha tro på det de gjør. Når vi samarbeider med The Coca-Cola Company i Vest-Europa om dette, vil de ulike tiltakene gjøre at vi har en positiv innvirkning uansett hvor vi opererer, avslutter Damian Gammell.
Hele handlingsplanen for bærekraft finner du her: https://www.ccep.com/pages/thisisforward
The Coca-Cola Company i Vest-Europa og Coca-Cola European Partners skal rapportere på fremskrittene som gjøres for å nå bærekraftmålene i løpet av våren 2018.
For mer informasjon, vennligst kontakt
- Per Hynne, kommunikasjonsdirektør Coca-Cole European Partners Norge, mobil: 95136322, e-post: phynne@cokecce.com
- Frida Keane, kommunikasjonssjef Coca-Cola Norge, keane@coca-cola.com, +46721470240
Nøkkelord
Kontakter
Per Hynne, kommunikasjonsdirektør Coca-Cole European Partners Norge, mobil: 95136322, e-post: phynne@cokecce.com
Frida Keane, kommunikasjonssjef Coca-Cola Norge, keane@coca-cola.com, +46721470240
Bilder
Dokumenter
Lenker
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Nyheter fra Coca-Cola21.2.2024 13:37:40 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer flere nyheter for det norske markedet – her får du oversikten.
Coca-Cola Creations: Feirer K-Pop med «limited edition»20.2.2024 14:30:24 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer nå sitt nyeste produkt fra selskapets kreative Creations-univers: «Coca-Cola K-Wave Zero Sugar». Den nye smaken feirer K-Pop-bølgen og alle dens fans, og blir tilgjengelig i et svært begrenset opplag.
Coca-Cola: 25 år med norsk produksjon på Lørenskog19.12.2023 09:32:37 CET | Pressemelding
Det har gått 25 år siden verdens mest populære brus startet norsk produksjon på Lørenskog. – Nå ser vi frem mot de 25 neste, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
Her er Norges beste fotballklubber – på panting8.12.2023 09:29:23 CET | Pressemelding
Årets utgave av Pantedugnaden skapte ekstrainntekter for de deltakende klubbene på nærmere halvannen million kroner. To norske fotballklubber står igjen som Norgesmestere på panting.
«Finn frem julenissen i deg» oppfordrer Coca-Cola7.12.2023 09:50:51 CET | Pressemelding
Gjennom sin nye film, «Verden trenger flere julenisser», bruker Coca-Cola årets julekampanje til å sette fokus på gode hverdagsgjerninger. Ved å hylle hverdagsheltene – eller «nissene» om du vil – ønsker Coca-Cola å inspirere folk til å finne frem sin indre julenisse. I disse dager avløser den nye filmen klassikeren «Holidays are coming» på norske TV-skjermer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom