Coca-Cola: 25 år med norsk produksjon på Lørenskog
Det har gått 25 år siden verdens mest populære brus startet norsk produksjon på Lørenskog. – Nå ser vi frem mot de 25 neste, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
På slutten av nittitallet valgte The Coca-Cola Company – selskapet bak verdens mest populære brus, Coca-Cola, og en rekke andre ikoniske merkevarer – å satse på et eget tapperi her i Norge. Dette la de til Lørenskog, der de første flaskene rullet ut av fabrikken i 1998.
Selskapet som driver produksjonen i Lørenskog heter i dag Coca-Cola Europacific Partners Norge, og sysselsetter nærmere 550 personer fra rundt 40 nasjonaliteter. I 2022 solgte de 340 millioner liter drikke, og omsatte for 3,4 milliarder kroner.
– Det har vært litt av en reise siden oppstarten i 1998. Vi har blant annet jevnlig investert i nyere, mer moderne produksjonslinjer. Nå er over halvparten av drikkene vi selger uten sukker; et resultat av at nesten alle våre lanseringer de siste årene har vært sukkerfrie, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
Coca-Cola sitt produksjonsanlegg på Lørenskog har flere ganger blitt modernisert og utviklet for å tilpasse seg nye tider og omstendigheter.
I 2012 investerte selskapet 100 millioner dollar i nye produksjonslinjer, for å kunne gå over til gjenvinningsflasker i stedet for flasker som ble vasket og brukt på nytt. I en rekke år ble de nye gjenvinningsflaskene produsert med råmateriale som blant annet bestod av planteplast og resirkulert plast.
I 2021 gikk så Coca-Cola over til å produsere alle sine norske flasker på Robsrud av 100 % resirkulert plast*, som første og eneste aktør her i landet.
Nå lages også boksene på Lørenskog
At Coca-Cola har kommet til Lørenskog for å bli, ble understreket tidligere i år. Da åpnet næringsminister Jan Christian Vestre selskapets nye, norske produksjonslinje for bokser på Lørenskog – resultatet av en investering på 25 millioner euro. Heretter vil både bokser og flasker med ikoniske merkevarer som Coca-Cola, Fanta, Sprite og Urge produseres på Lørenskog.
– Jeg gjentar gjerne det jeg sa da vi åpnet de nye linjene: For oss er dette en investering i fortsatt norsk produksjon og tilstedeværelse. Vi er stolte av at brorparten av de kjente merkevarene Coca-Cola selger i Norge produseres av våre medarbeidere her på Robsrud i Lørenskog. Vår lokale produksjon har vært en suksess gjennom 25 år – nå ser vi frem mot de 25 neste, avslutter Carl Lescroart i Coca-Cola Europacific Norge.
* 100 % resirkulert plast i hele plastporteføljen (bortsett fra etikett og kork)
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektørCoca-Cola Europacific Partners Norge
Produksjon, distribusjon og salg
Bilder
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Nyheter fra Coca-Cola21.2.2024 13:37:40 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer flere nyheter for det norske markedet – her får du oversikten.
Coca-Cola Creations: Feirer K-Pop med «limited edition»20.2.2024 14:30:24 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer nå sitt nyeste produkt fra selskapets kreative Creations-univers: «Coca-Cola K-Wave Zero Sugar». Den nye smaken feirer K-Pop-bølgen og alle dens fans, og blir tilgjengelig i et svært begrenset opplag.
Her er Norges beste fotballklubber – på panting8.12.2023 09:29:23 CET | Pressemelding
Årets utgave av Pantedugnaden skapte ekstrainntekter for de deltakende klubbene på nærmere halvannen million kroner. To norske fotballklubber står igjen som Norgesmestere på panting.
«Finn frem julenissen i deg» oppfordrer Coca-Cola7.12.2023 09:50:51 CET | Pressemelding
Gjennom sin nye film, «Verden trenger flere julenisser», bruker Coca-Cola årets julekampanje til å sette fokus på gode hverdagsgjerninger. Ved å hylle hverdagsheltene – eller «nissene» om du vil – ønsker Coca-Cola å inspirere folk til å finne frem sin indre julenisse. I disse dager avløser den nye filmen klassikeren «Holidays are coming» på norske TV-skjermer.
«Holidays are coming» – her stopper juletraileren14.11.2023 09:13:56 CET | Pressemelding
«Holidays are coming»-traileren fortsetter tradisjonen med å lyse opp norske byer og tettsteder i førjulstiden – akkurat som i TV-klassikeren. Snart starter turen Norge rundt, her er stoppestedene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom