Coca-Cola: 25 år med norsk produksjon på Lørenskog

Det har gått 25 år siden verdens mest populære brus startet norsk produksjon på Lørenskog. – Nå ser vi frem mot de 25 neste, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.

Mohammad Hafeez gleder seg over jubileet. Han er maskinoperatør på CCEP sitt anlegg i Lørenskog, og har vært med helt siden starten for 25 år siden.

På slutten av nittitallet valgte The Coca-Cola Company – selskapet bak verdens mest populære brus, Coca-Cola, og en rekke andre ikoniske merkevarer – å satse på et eget tapperi her i Norge. Dette la de til Lørenskog, der de første flaskene rullet ut av fabrikken i 1998.

Selskapet som driver produksjonen i Lørenskog heter i dag Coca-Cola Europacific Partners Norge, og sysselsetter nærmere 550 personer fra rundt 40 nasjonaliteter. I 2022 solgte de 340 millioner liter drikke, og omsatte for 3,4 milliarder kroner.

– Det har vært litt av en reise siden oppstarten i 1998. Vi har blant annet jevnlig investert i nyere, mer moderne produksjonslinjer. Nå er over halvparten av drikkene vi selger uten sukker; et resultat av at nesten alle våre lanseringer de siste årene har vært sukkerfrie, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.

Coca-Cola sitt produksjonsanlegg på Lørenskog har flere ganger blitt modernisert og utviklet for å tilpasse seg nye tider og omstendigheter.

I 2012 investerte selskapet 100 millioner dollar i nye produksjonslinjer, for å kunne gå over til gjenvinningsflasker i stedet for flasker som ble vasket og brukt på nytt. I en rekke år ble de nye gjenvinningsflaskene produsert med råmateriale som blant annet bestod av planteplast og resirkulert plast.

I 2021 gikk så Coca-Cola over til å produsere alle sine norske flasker på Robsrud av 100 % resirkulert plast*, som første og eneste aktør her i landet.

Nå lages også boksene på Lørenskog

At Coca-Cola har kommet til Lørenskog for å bli, ble understreket tidligere i år. Da åpnet næringsminister Jan Christian Vestre selskapets nye, norske produksjonslinje for bokser på Lørenskog – resultatet av en investering på 25 millioner euro. Heretter vil både bokser og flasker med ikoniske merkevarer som Coca-Cola, Fanta, Sprite og Urge produseres på Lørenskog.

– Jeg gjentar gjerne det jeg sa da vi åpnet de nye linjene: For oss er dette en investering i fortsatt norsk produksjon og tilstedeværelse. Vi er stolte av at brorparten av de kjente merkevarene Coca-Cola selger i Norge produseres av våre medarbeidere her på Robsrud i Lørenskog. Vår lokale produksjon har vært en suksess gjennom 25 år – nå ser vi frem mot de 25 neste, avslutter Carl Lescroart i Coca-Cola Europacific Norge.

* 100 % resirkulert plast i hele plastporteføljen (bortsett fra etikett og kork)