«Barneekteskap er et helvete»

«Barneekteskap er et helvete», sier barnebruden Loveness Mudzuru fra Harare i Zimbabwe. Hun gikk til sak mot staten og vant i Høyesterett. Det har ført til at Zimbabwe har hevet minstealderen for ekteskap til 18 år.
Plans internasjonale jentekonferanse 19. september fra 09 til 12.30

Barnebruden Loveness Mudzuru (21) fra Zimbabwe vet hva hun snakker om. Da hun var 16, ble hun tvunget til å gifte seg med en eldre mann, og måtte slutte på skolen. Hun fikk to barn før hun fylte 18 år.

- Det å ha ansvar for barn når du selv bare er et barn er vanskelig. Jeg skulle ha gått på skolen i stedet for, sier Mudzuru.

I dag snakker hun på Plans Jentekonferanse på Litteraturhuset, en stor internasjonal konferanse om barneekteskap. Hvert år giftes 15 millioner jenter bort mens de selv er barn.

Vant i Høyesterett
Sammen med en jevngammel jente gikk hun til sak mot staten Zimbabwe for det de mente var brudd på deres menneskerettigheter. De ønsket at landet hevet minstealderen for ekteskap for jenter fra 16 til 18 år, samme som for gutter. De mente at siden minstealderen fpr jenter var 16, mens den for gutter var 18, var det en systematisk forskjellsbehandling. I januar i år erklærte Høyesterett at de vant. Deres seier førte til en lovendring i Zimbabwe. Nå må også jenter være 18 år for å gifte seg.

Fattigdom og barneekteskap forsterker hverandre
Nå jobber Mudzuru for at unge jenter skal slippe å tvinges til å være barnebruder.
- Nå vil jeg fortelle min historie, slik at flere kan bli klar over hvor utbredt barneekteskap faktisk er, og at vi må få en slutt på dette, sier hun.
Hun mener fattigdom og barneekteskap er to onder som forsterker hverandre.
- Fattigdom og barneekteskap danner en ond sirkel. Unge jenter som gifter seg tidlig, kommer ofte fra fattige familier. De får selv barn som vokser opp i fullstendig fattigdom, slik at den onde sirkelen bare fortsetter, sier Loveness Mudzuru.

Stoppet 1500 barneekteskap
Til konferansen kommer også høvding Theresa Kachindamoto fra Malawi, også kalt «Child Marriage Terminator». Hun har stoppet og annullert mer enn 1500 barneekteskap.
- Vi må jobbe på alle nivåer, både nasjonalt og internasjonalt, for å få endelig slutt på de lidelsene barn blir utsatt for på grunn av at de blir gift altfor unge. Her har også Norge en viktig rolle å spille, sier høvding Theresa Kachindamoto.

- Viker ikke en tomme
- Plan mener det er viktig at myndighetene i land hvor barneekteskap forekommer, er bevisst problemet og gjør noe med dette. Vi trenger både aktivister og foregangspersoner som Theresa Kachindamoto og Loveness Mudzuru, men vi trenger også at myndighetene tar grep, slik vi nå ser stadig flere land i den Afrikanske Union gjøre, sier Kjell Erik Øie, generalsekretær i Plan International Norge.

Han er optimist.
- Jeg er optimist - blant annet fordi de jentene det gjelder trenger vår støtte og vår solidaritet. Men jeg er også optimist fordi det finnes mennesker som Theresa Kachindamoto, som har tatt et standpunkt, som handler og som ikke viker en tomme, sier Kjell Erik Øie, generalsekretær i Plan International Norge.

Plans Jentekonferanse 2016
I dag arrangerer Plan årets Jentekonferanse 2016. Konferansen er på Litteraturhuset, Oslo. Temaet er hvordan bekjempe barneekteskap innen 2030. Barnebruden Loveness Mudzuru fra Zimbabwe kommer, hun saksøkte staten og fikk hevet giftealderen til 18 år.
Dato: Mandag 19.september kl. 09:00 - 12:30 (dørene åpner kl. 08:30) Frokost serveres fra 08:30.
Sted: Litteraturhuset i Oslo, Wergelandsveien 29, Oslo. Konferansen er gratis og åpen for alle.
Se eventet på Facebook: https://www.facebook.com/events/1420109501336704/

Del 1: Paneldebatt kl. 09:00-10:30 Det blir servert frokost fra kl 08:30.
Del 2: Parallellsesjoner kl. 10:30 til 12:30. Velg mellom to ulike sesjoner: a) lovreform og holdningsendrende arbeid og b) jobbskaping og økonomisk sikkerhet.

Kort om årets program og gjestene:

Barnebruden Loveness Mudzuru (21) fra Zimbabwe forteller om hvordan hun ble giftet bort som barn, måtte slutte skolen, fikk barn selv og deretter gikk til sak mot myndighetene for å stoppe barneekteskap - og vant. Belyser hvor viktig det er med grasrotarbeid. Hun oppforer norske myndigheter til økt innsats for å bekjempe barneekteskap.
Høvding Theresa Kachindamoto også kalt «Child Marriage Terminator» vil dele sine erfaringer fra arbeidet med å stoppe stanse barneekteskap. hun har blant annet oppløst over 1000 barneekteskap i Malawi. Hun vil snakke om lokale lederes rolle i å endre holdninger og praksis.
• Paraplyorganisasjonen Girls Not Brides vil fortelle om hvordan de jobber globalt for å få bekjempe barneekteskap – organisasjonen består av mer enn 600 sivilsamfunnsorganisasjoner fra over 80 land.
• Samuel Musyoki leder Plans regionale program for å bekjempe barneekteskap, kalt 18+, i sørlige Afrika. Han jobber i Plan International Zambia. Han vil fortelle om hvordan Plan jobber med å stanse barneekteskap i det sørlige Afrika gjennom påvirkningsarbeid, sosial mobilisering av lokalsamfunn og støtte til lovreform for 18 årsgrense for ekteskap.
• Andre innlegg vil belyse hvordan norske myndigheter, sivilsamfunnsorganisasjoner og bedrifter som Accenture, Telenor og Varner jobber for å sikre jenter økonomisk sikkerhet gjennom arbeid som et ledd i å forebygge barneekteskap.

Plans internasjonale jentekonferanse 19. september fra 09 til 12.30
Barnebruden Loveness Mudzuru (21), som saksøkte staten Zimbabwe og vant.