Årets andre album fra Ketil Bjørnstad er ute nå

I dag er Ketil Bjørnstads The World I Used To Know ute i flere format, inkludert en eksklusiv 5 CDers boks som en del av hans 50-årsjubileum. Foto: Anders Valde

Feiringen av Ketil Bjørnstads 50-årsjubileum som artist fortsetter i dag, blant annet med slippet av boksen The World I Used To Know.

Våren 2018 innså Ketil Bjørnstad at det bare var et knapt år igjen før det hadde gått 50 år siden han debuterte som pianist med Filharmonien i Universitetets Aula den 10. januar 1969. På den dagen i år begynte da markeringen av det som er Bjørnstad-året 2019 med en lekker ny-utgivelse av Rainbow Sessions. Nå fortsetter feiringen for fullt.

The World I Used To Know er ute i dag på Grappa Musikkforlag, og er innspilt i verdens mest kjente studio - Abbey Road i London, nærmere bestemt i Studio Two der blant annet The Beatles spilte inn sitt materiale. Albumet slippes ikke bare på CD, vinyl, og digitalt, men også som en storslått boks som består av fem CDer. Alle disse inneholder innspillingene fra Abbey Road, men boksen inneholder i tillegg tre CDer med musikk fra hele hans karriere med ulike gjestevokalister, og ikke minst ytterligere én ny plate som er spilt inn i Rainbow Studio her i Oslo.

Hør The World I Used To Know her!

Søndag står dessuten Bjørnstad for åpningskonserten i Operaen under Oslo Jazzfestival - eller, konsertene er kanskje mer korrekt, ettersom det blir to av dem. Begge disse er nå utsolgt.

I tillegg er Bjørnstad aktuell med femte bind i serien «Verden som var min» med Tyvetallet, som kom 2. august på Aschehoug Forlag.

Foto: Anders Valde
Foto: Anders Valde
Albumcover for boksen.
Albumcover for CD og vinyl.

Åge Sten Nilsen er ute med andre singel fra kommende album13.9.2019 14:52:01 CESTPressemelding

«Ghost On The Wall» er andre smakebit fra NRK Stjernekamp-aktuelle Åge Sten Nilsen sitt femte soloalbum Crossing The Rubicon, som viser at Åge for alvor har fått smaken for country i forkant av helgens utgave av programmet. Førstkommende lørdag er det countryen som får styre skuta på tv-skjermer landet over under ukens utgave av NRKs Stjernekamp. Dette er en sjanger som uten tvil har satt sine spor hos Åge den siste tiden, og dette er derfor et perfekt tidspunkt å slippe «Ghost On The Wall» til fansen. For ham er denne låta en hyllest til kvinnen. Hør den her! – «Ghost On The Wall» handler om musikere som meg som aldri er hjemme, og den samvittighetskvalen vi får av å bare være et spøkelse på veggen. Dette er derfor en låt til alle kvinnene som holder fortet når vi ikke kan det. Denne singelen følger «Baby Don't Be Leave», som nå også har fått en helt bisarr musikkvideo som du kan sjekke ut ved å trykke her! Albumet Crossing The Rubicon slippes på Grappa Musikkforlag 25. oktober.

Frida Ånnevik sitt nye album er ute nå13.9.2019 09:53:22 CESTPressemelding

"Resultatet er like sterkt som det er fint" - Aftenposten, terningkast 5. "Enkel engelsk sanglyrikk gjort til stor norsk poesi" - VG, terningkast 5. "Frida Ånnevik synger coverlåter, og oppnår målet med sånt: Å få det til å høres ut som et helt eget, personlig album" - Dagsavisen, terningkast 5. I dag er Frida Ånnevik ute med et album med tekster oversatt til norsk, fra artister som Joni Mitchell og Spice Girls! Andre sanger er ett av hennes mest ambisiøse prosjekter til nå. Med fire utgivelser bak seg har Frida høstet lovord og gode kritikker, og ikke minst gjort seg fortjent til tre Spellemannpriser. Etter søsterplate-prosjektet Her bor / Flyge fra i 2016 og 2017, hadde hun behov for å gruble litt før hun gjøv løs på nytt soloalbum med helt nye låter. Ved å gjendikte og synge andres sanger opplever hun etter eget utsagn at hun får utviklet seg videre og samtidig hvile litt i noen andres melodier. – Andre sanger er et plateprosjekt som har blitt til over flere år. Det er en coverplate

Jon Fosse i popsang-format12.9.2019 22:37:47 CESTPressemelding

Den unike norske musikeren, komponisten og produsenten Sandra Kolstad slapp på forsommeren sitt femte kritikerroste album, det svært åpenhjertige og velproduserte «Burning Love». 13. september kommer «Elv på himmelen», der hun har tonesatt dikt av en av Norges største nålevende forfattere, Jon Fosse, og invitert med seg en imponerende liste av vokalister, fra Sivert Høyem (første gang på norsk), Ane Brun, Tuva Syvertsen, Ingrid Olava og Thea Hjelmeland, til Ragnar Hovland , Gjertrud Jynge og Frank Kjosås.

Blått svev - Hildegun Riise les dikt av Jon Fosse til nykomponert musikk12.9.2019 22:28:55 CESTPressemelding

Jon Fosse er ein unik diktar som gjev oss språk for det språklause, seier skodespelar Hildegun Riise om Fosses forfattarskap. På den forseggjorte utgjevinga "Blått svev" les ho dikt av Jon Fosse til nykomponert musikk av Benedicte Maurseth og Stein Urheim. I jubileumsåret for Jon Fosse har dei samla nokre av hans finaste dikt og gitt dei ny musikalsk innpakking. Utgjevinga kjem i ei vakkert utforma bok, med alle tekstane og biletkunst av Sissel Efjestad. Utjevinga vert lansert fredag 13. september.

Trudy & Dave er ute med «Loving Breeze»6.9.2019 09:38:27 CESTPressemelding

Den nye låta fra Trudy & Dave, er både sår og røff på en gang. Den er fylt av lengsel etter at to sjeler blir en. Utgangspunktet er en ensomhet som dels handler om at alle mennesker i bunn og grunn står aleine, men også at man kan oppleve å være ensom sammen med andre. Håpet ligger i et skjørt frø av kjærlighet som akkurat er sådd, og som utover i sangen fyller opp hjerte og sjel med en «Loving Breeze». Hør «Loving Breeze» her! En fun fact er at denne vinden førte til giftemål i låtskriverens eget tilfelle, to uker før releasen av denne singelen! «Loving Breeze» starter med naken vokal før kassegitaren kommer inn. «Dave» sin andrestemme understreker sårheten i første refreng, og det hele løftes til et nytt nivå når hele bandet kommer inn før andre vers. Grunnkompet (Tomas Pettersen på trommer og Bo Berg på bass, Magnus Berg på gitar) forankrer det hele, mens mandolintonene til Olav Torgeir Kopsland kommer inn som sommerfugler, som understreker lys og håp. Johanna Demker og Alf Brettevi

Åge Sten Nilsen er ute med ny singel30.8.2019 10:59:17 CESTPressemelding

«Baby Don’t Be Leave»er første smakebit fra NRK Stjernekamp-aktuelle Åge Sten Nilsen sitt femte soloalbum Crossing The Rubicon. Dette er en lettbeint glad-poplåt i 60-talls ånd, men med en dyster og bisarr tekst om en sart sjel som nekter å gi slipp på kjæresten sin, uansett pris. Siden forrige soloalbum - uventede akustiske og melankolske Smooth Seas Don't Make Good Sailors - har Åge nå bevegd seg nærmere ett elektrisk 60-talls-uttrykk, selv om flere låter har en tydelig og naturlig tilhørighet til forrige album. Dessuten, til sammenligning med da Åge turnerte solo med Unplugged and Personal-konsertserie i Norge, Tyskland, Sverige, Romania og England, kan Åge fremover i større grad oppleves med sitt soloband The Butterflies, bestående av Freddy Holm (div. strengeinstrumenter), Eivind Kløverød (trommer), Atle Rakvåg (bass) og Ola Aanje (tangenter). Hør "Baby Don't Be Leave" her! Albumet Crossing The Rubicon slippes på Grappa Musikkforlag 25. oktober.