Åpent for nominasjoner til Jenteprisen 2018

Hvem fortjener heder og ære for sin innsats for jenters rettigheter? På FNs internasjonale jentedag 11. oktober skal en verdig vinner få Jenteprisen 2018. Nå er det mulig å nominere kandidater.

Jenteprisen skal tildeles en person, organisasjon eller bedrift i Norge som har gjort en ekstra innsats for å stoppe vold, overgrep og diskriminering av jenter – enten i Norge eller ute i verden. Plan International Norge deler ut prisen, i samarbeid med motemagasinet Costume.

Slik kåres vinneren

Alle kan nominere kandidater de mener fortjener Jenteprisen. Nominasjoner meldes inn på følgende skjema med en kort begrunnelse: http://bit.ly/Jenteprisen2018-nominasjon. Siste frist for å nominere kandidater er 20. september.

Samtlige kandidater blir vurdert av en uavhengig jury som offentliggjør vinneren på en offisiell prisutdeling på FNs jentedag 11. oktober.

Juryens medlemmer:

• Navjot Sandhu (juryleder) – styreleder i Minotenk og minoritetsombud i Oslo politidistrikt
  • Reidar Hjermann – psykolog og tidligere barneombud
  • Solveig Horne – stortingsrepresentant og tidligere barne- og likestillingsminister
  • Akhtar Chaudhry – seniorrådgiver i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet og tidligere stortingsrepresentant
  • Emilie Beck – programleder for Aftenposten-serien STUCK
  • Agnes Nordvik – juniorrådgiver i Ungdommens rettighetsorgan (URO) i Plan

Den sjuende Jenteprisen i rekken

Jenteprisen har blitt delt ut hvert år siden 2012. Tidligere vinnere av Jenteprisen er:

2017: JURK, Juridisk rådgivning for kvinner
2016: Andrea Voll Voldum, sto frem med sin personlige historie i Hemsedal-saken
2015: Deeyah Khan, menneskerettighetsaktivist og filmskaper
2014: Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF) og Gerd Fleischer
2013: Fakhra Salimi, grunnlegger av Mira-senteret
2012: Sara Kahsay, jordmor som har jobbet mot kjønnslemlestelse

Hele 44 kandidater var nominert til fjorårets pris, blant dem filmskaper Iram Haq, «Helsesista» Tale Maria Krohn Engvik og skuespiller Ulrikke Falch. Jenteprisen 2017 gikk til JURK for deres juridiske bistand til kvinner og utstrakte informasjonsvirksomhet om jenters rettigheter.

– Å få Jenteprisen er en stor anerkjennelse. Det viser at jobben vi gjør betyr noe for folk. I Norge har vi formell likestilling gjennom loven, men vår erfaring er at det ikke er noen garanti for den reelle likestillingen. Det er nesten blitt en klisjé, men det hjelper ikke å ha rett ifølge loven, når du ikke kan hevde din rett, da er det ikke verdt noen ting, sa daværende leder hos JURK Sara Eline Grønvold, etter organisasjonen ble tildelt Jenteprisen 2017.

– Viktig pris

– Jenteprisen har blitt en viktig pris for å løfte frem dem som utgjør en forskjell for jenters rettigheter og jenters situasjon, slik som JURK i fjor. På FNs jentedag skal vi hedre en verdig prisvinner og samtidig gi honnør til alle som gjør en ekstra innsats for at jenter skal være trygge og frie, sier Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge.

– Jenters rettigheter er blitt en hjertesak for Costume, og det er en glede for oss å være samarbeidspartner med Plan om utdelingen av Jenteprisen, sier Costume-redaktør Kine B. Hartz.

Jenteprisen 2018 deles ut på nyåpnede Håndslag ved Youngstorget i Oslo 11. oktober. Mer info om prisutdelingen finnes på Facebook-arrangementet Jenteprisen 2018.

JURK vant Jenteprisen 2017. Hvem fortjener å vinne prisen i år? Foto: Plan International Norge