Alf Cranner & Knut Reiersrud Band slipper singel fra kommende album

Alf Cranner og Knut Reiersrud er to veteraner i norsk musikk. Nå har de slått seg sammen og lagd plate. Foto: Grappa Musikkforlag

Alf Cranner og Knut Reiersrud Band er endelig ute med singel fra deres kommende album. Låta du kan høre nå heter «Skjærgårdsvise 1977».

– Alf Cranner er et eventyr, forteller Knut Reiersrud.

– Første gang jeg traff ham, var på toget fra Oslo til Kragerø i 1997. Jeg hadde spilt på en festival i Estland, og Alf kom fra ett eller annet sted med sin gitar. Togturen tok kanskje tre timer, men føltes som et halvt liv. Med en nådeløs entusiasme og tilstedeværelse tok Alf meg med på en tidsreise jeg ikke hadde opplevd maken til. Jeg har aldri opplevd å lære så mye, så raskt, om norsk musikk enn disse timene. Ja, egentlig om det ekte Norge!

Mange års bekjentskap har nå blitt til et vennskap, og med det har Cranner og Reiersrud, med sitt band, gått sammen om å lage et album; Presang. Allerede i dag kan du høre én av låtene herifra, i form av singelen «Skjærgårdsvise 1977».

Hør «Skjærgårdsvise 1977» her!

Cranner forteller at det finnes flere viser med tittelen «Skjærgårdsvise», som alle er romantiske. Det er derimot ikke denne singelen.

– Den handler om et fenomen som skjøt fart på 1970-tallet. Om fraflyttingen av fastboende og tilflyttingen av sommerturister. Om barndomshjem i skjærgården går over til å bli feriested for barn og barnebarn på fastlandet, og om direkte-arvinger som ikke har boplikt. Dessuten foregikk hyttebyggingen i 1970-åra i stadig større tempo, og befolkningen ble mangedoblet i fellesferien. De gamle tresnekkene på fjorden måtte vike for hurtiggående plastbåter, og bilismen inntok sjøen, forteller han.

– Min skjægårdsvise handler om alt dette, men også idyllen. Derav 1977 for å fortelle at det var på den tida moderne sommerturisme - med sine gleder og ulemper for øyfolket - for alvor rykket inn i skjærgården for å få nettopp denne idyllen.

Reiersrud legger til at Cranner må være ett av de sprekeste menneskene han kjenner, og at det har vært en ære for både ham og bandet å få jobbe med denne musikken.

– Man må lete med lys og lykte for å finne tegn til stagnasjon hos mannen. De ytterst få gangene det skjer liker jeg å erte Alf, og Alf tåler å bli erta. Han bare gliser når jeg sier: «Du må huske Alf, du er ikke 80 lenger vet du.»

Albumet Presang slippes 10. mai på Grappa Musikkforlag.

Artwork for «Skjærgårdsvise 1977»

IAMSVEN, Martine Johanne & Lavré slipper samisk sommerhit5.7.2019 10:17:08 CESTPressemelding

«Geasseijat» er en feel good samisk/norsk poplåt om de nord-norske somerne som frembringer glede og kjærlighet. – Kom ta meg i handa, la oss danse med midnattsola. Øyan våres møtes, vi kjenne gnisten. Alt e bedre når vi e i lag. Slik åpner denne sprudlende og gode sommerlåta «Geasseijat», som er ute i dag på Grappa Musikkforlag i samarbeid med NRK Aktivum. Låtskriverne bak singelen er debutantene Lávre og Martine Johanne, som har fått med seg IAMSVEN på produsentsiden. Hør «Geasseijat» her! Låttittelen betyr «Sommernetter», og handler om å sammen legge alle bekymringer til side og nyte den nord-norske sommeren, mens man skaper nye minner og danser i midnattsolens glans. Dette er en del av musikkprosjektet NRK URBI, hvis mål er å rette søkelyset mot unge samiske artister. «Geasseijat» er noe av det første NRK gjør under URBI, og målet er at URBI skal bli et merkenavn for alt NRK gjør som omhandler unge samiske artister og deres musikk. På samisk betyr «urbi» noe som spirer og gror/knopp

Kan en anti-vinterlåt bli en sommerhit?5.7.2019 10:00:34 CESTPressemelding

Det er spørsmålet Lydia Gieselmann stiller med «Alle elsker vinteren», som er ute nå! – Kanskje vi kan sette ekstra pris på sommeren når vi blir minnet på at alt som ikke er rundt oss på vinteren, sier Gieselmann. Dette var en del av utgangspunktet da hun med NRK Newton bestemte seg for å prøve å lage en hitlåt. Hvordan landet de på tematikken? Jo, fordi Gieselmann i følge seg selv er en frossenpinn - og selv om alle elsker snøen og kulda, fryser og koser hun seg mest på sommeren. – Siden alle lager sommerlåt, så ble dette en vinterlåt! Hør «Alle elsker vinteren» her! Bak «Alle elsker vinteren» finner man også navn som Staysman, Jesper Borgen, og Rune Nilson, samt tre studenter fra Trøndertun Folkehøyskole: Jenny Myrland Johansen, Marius André Mathiesen, og Ole Jesper Thoresen. Sammen har de skapt det som er en svingende og engasjerende hit, til syvende og sist kanskje uavhengig av årstidene. – Norge er kanskje ikke et sydenparadis, men heller lys hele natta enn sørpe utover hele gange

Geir Otnæs ute med trekkspill-hyllest til Geirr Lystrup21.6.2019 13:37:51 CESTPressemelding

Etter å ha medvirket på rundt 70 album kommer den allsidige trekkspilleren Geir Otnæs nå ut med sitt første soloalbum «Lystrup på trekkspill», som er dedikert til melodier skrevet av Geirr Lystrup. I forbindelse med plateslippet spiller Geir Otnæs konsert på Hamar kulturhus 24. juni, der Geirr Lystrup vil åpne med et par låter. Hør Geir Otnæs - "Lystrup på trekkspill" her! Geirr Lystrup er hovedsakelig kjent som en en av Norges kjæreste visesangere, og han og Otnæs har spilt sammen i 30 år. Lystrup er mest kjent for tekstene sine, men han har skrevet det aller meste av musikken selv. Otnæs gjør med denne plata en innsats for å få disse melodiene frem i lyset. Geir Otnæs har spilt trekkspill fra han var 8 år gammel, og siden den gang har han vært en aktiv trekkspiller og vokalist. I løpet av et langt liv som trekkspiller har han turnert i det meste av Norges land, og i Danmark, Sverige, Tyskland, Østerrike, Italia, Grønland, Island, Færøyene, og Lousiana, USA. Geir Otnæs har plukket ut

Mari Midtli er ute med soloalbum21.6.2019 11:02:22 CESTPressemelding

Mari Midtli reknas i ein alder av 22 år som ein av dei fremste utøvarane av vokal folkemusikk i Noreg. Hennar framifrå formidling og nærvere framkallar fort frysningar og har gjort sitt til at ho har vunne Landskappleiken (vokal klasse B) to gonger og hausta ei rekkje prisar. No kjem hennar første soloplate på Heilo. ”Dalen” består av Mari Midtlis favorittsongar frå nære kjelder i Gudbrandsdalen. Hør Mari Midtli "Dalen" her! Plata lanserast på heimebane med konsert heime på Låven på Sel 22. juni, og med ein eigen konsert under Landskappleiken i Vågå, 28 juni. ! Vokalmusikken i Gudbrandsdalen har vore ein gøymd skatt i mange år. Nesten ingen har brukt den. Mari har derfor dei siste åra jobba med å finne fram gamalt vokalmateriale, og har etter kvart opparbeidd seg eit breitt repertoar. Ho har gått i lære hjå Camilla Granlien, ein av dei få andre vokalutøvarane som utøver tradisjonen frå Gudbrandsdalen, og hatt mange møter med den store kjelda Jarnfrid Kjøk. ”Dalen” består av repertoar s

ORBO er tilbake med «Fine»21.6.2019 10:03:11 CESTPressemelding

Fem år etter forrige album, Safe & Sound, er ORBO tilbake med ny singel i dag på Grappa Musikkforlag. Med «Fine» girer tidligere Spellemann-vinner ORBO seg opp til hans kommende tredje soloalbum etter en lang karriere med ORBO & The Longshots. Dette er en låt som omtrent kunne vært hentet direkte fra TV-serien True Detective, og teksten alene kommer til å gi deg frysninger nedover ryggen. De universelle spørsmålene om liv og død hagler ut til lyd av tunge akustiske gitarer og skarptrommer verdig en hærfører. «Fine» ble skrevet etter en samtale om nettopp liv og død med Sir David Attenborough, og hvis du noensinne har lurt på hvordan din siste time vil bli ligger kanskje svaret her. Hør den her! – Jeg har alltid vært en stor fan av T-Bone Burnett og Buddy Miller, og sangen er inspirert av americana-sjangeren og teksten er universell, forteller Ole Reinert Berg-Olsen om «Fine». – Napoleon Bonaparte lurte alltid på hvordan han skulle dø, og er vel ett av de beste eksemplene vi har på hvor

Anne Marie Kvien slipper ny singel21.6.2019 09:40:32 CESTPressemelding

I dag er Anne Marie Kvien sin nye sang «Fredssong» ute på Grappa Musikkforlag! På denne singelen har Kvien oversatt den svenske sangen «Fredspsalm» av Ragnwei Axellie til norsk, som blir sunget mye rundt omkring i verden. Dette er en vakker tekst som handler om nettopp fred, som hun har tonesatt på sitt eget vis. Anne Marie Kvien er en norsk viseartist, komponist og tekstforfatter, som albumdebuterte i 1998 med Livsglede og har siden da sluppet ytterligere seks album. I musikken sin synger hun om både naturen, livet og kjærligheten, men hun har også mye åndelighet i sangene sine. Hør «Fredssong» her!