FolketrygdfondetFolketrygdfondet

2014: Økte med 17,9 mrd. kr i et omstillingsår

03.03.15: Årsresultatet for forvaltningen av Statens pensjonsfond Norge i 2014 viser en avkastning på 10,7 prosent. Meravkastningen ble på 2,1 prosentpoeng. - Dette er den høyeste meravkastningen siden kriseåret 2008 og mer enn vi kan forvente over tid, sier Olaug Svarva, adm. dir. for Folketrygdfondet. Markedsverdien økte med 17,9 milliarder kroner i løpet av året og utgjør nå 185,7 milliarder kroner.

2014 ble et godt år både for aksjer og obligasjoner med en avkastning på 10,7 prosent.
- Folketrygdfondet har fått full uttelling for våre strategier, sier Olaug Svarva.

Samtidig markerer fjoråret et vendepunkt for deler av norsk næringsliv:

- Nedgangen i oljeprisen mot slutten av året har rammet oljesektoren og norsk økonomi. Det har ført til nedgang i aksjekursene for selskapene i energisektoren generelt, spesielt for oljeserviceselskapene. For andre sektorer og selskaper, som har fordel av svakere krone og lave renter, er hovedbildet derimot høy verdistigning i aksjemarkedene. Avkastningen for obligasjoner har også i 2014 vært solid, som følge av kursgevinster som oppstår ved rentenedgang, sier Olaug Svarva.

2,1 prosentpoeng bedre enn referansen

Forvaltningen av Statens pensjonsfond Norge blir målt mot en referanseindeks som er fastsatt av Finansdepartementet. I fjor var avkastningen 2,1 prosentpoeng bedre enn referanseindeksens avkastning. Meravkastningen for renteporteføljen var på 0,6 prosentpoeng, og meravkastningen for aksjeporteføljen var på 3,3 prosentpoeng i forhold til referanseindeksen.

- Vi har fått full uttelling for våre strategier i aksjeforvaltningen. Nedvekting i oljeservice forklarer 1,5 prosentpoeng. Dessuten har det vært positivt bidrag fra fiskeoppdrettsselskapene med 0,5 prosentpoeng og fra finanssektoren med 0,4 prosentpoeng, sier Olaug Svarva.

Statoil største investering

Ved inngangen til 2015 var det 144 selskaper i aksjeporteføljen. Det er 7 selskaper færre enn ved utgangen av 2013. De største aksjeinvesteringene i Norge er Statoil (13,8 mrd.), DNB (11,2 mrd.) og Telenor (11 mrd.).

Historisk lave renter – hva nå?

Også i renteporteføljen har Folketrygdfondet fått god uttelling for strategien i 2014, hvor den samlede avkastningen endte på 9,8 prosent. Det er den betydelige rentenedgangen som i første rekke har bidratt til den gode avkastningen fra rentesiden i 2014.

- Med historisk lave renter er det grunn til å forvente en vesentlig svakere avkasting fra renteplasseringene i årene fremover. Samtidig er vi bekymret for hva lave og negative renter vil kunne bety for hvordan kapital plasseres, og for den økonomiske utviklingen over tid. Vi er forberedt på krevende tider, men omstillinger kan også skape muligheter, sier Olaug Svarva.

Regnet for de siste ti årene har Folketrygdfondets forvaltning av Statens pensjonsfond Norge gitt en meravkastning på 0,9 prosentpoeng før kostnader.

ÅRSRAPPORT 2014, FOTO OG KONTAKTINFORMASJON

FAKTA

• Statens pensjonsfond Norge og Statens pensjonsfond utland ("Oljefondet") utgjør Statens pensjonsfond.
  • Folketrygdfondet forvalter Statens pensjonsfond Norge. Kapitalen investeres i aksjer og obligasjoner i Norge, Danmark, Finland og Sverige.
  • Folketrygdfondet er et særlovsselskap som forvalter Statens pensjonsfond Norge og tar andre forvalteroppdrag gitt av Finansdepartementet.
  • Kapitalen står som innskudd i Folketrygdfondet og investeres i Folketrygdfondets navn.
  • Referanseindeksen fastsatt av Finansdepartementet har 60 prosent i aksjer og 40 prosent i obligasjoner, fordelt på 85 prosent i Norge og 15 prosent i resten av Norden.

Marika Burvald, kommunikasjonssjef.
Tlf 936 75 345
marika.burvald@ftf.no

Folketrygdfondet er et særlovselskap som forvalter Statens pensjonsfond Norge og tar andre forvalteroppdrag gitt av Finansdepartementet.Folketrygdfondet er en ansvarlig, aktiv og langsiktig investor med mål om høyest mulig avkastning over tid.

Vi er Oslo Børs' største institusjonelle investor med en eierandel på ca. 5 prosent av det norske aksjemarkedet og ca 10 prosent av hovedindeksen.