Aleksander Lee Olsen blir ny kommunikasjonsdirektør i Folketrygdfondet

Aleksander Lee Olsen (33) tiltrer som ny kommunikasjonsdirektør 2. januar 2024, og blir en del av ledergruppen.

Aleksander Lee Olsen er Folketrygdfondets nye kommunikasjonsdirektør
Aleksander Lee Olsen er Folketrygdfondets nye kommunikasjonsdirektør Foto: Folketrygdfondet

– Vi ser fram til å få Aleksander ombord hos oss. Han er en perfekt match for oss og vil tilføre tung faglig kompetanse i kombinasjon med høye ambisjoner. Og ikke minst er han en veldig hyggelig kar, sier administrerende direktør Kjetil Houg om ansettelsen.

Aleksander kommer fra stillingen som pressesjef global i Freyr Battery. Han har 10 års erfaring med finansiell kommunikasjon, media- og investorrelasjoner, samt bred erfaring med strategisk rådgivning, medietrening og finansiell rapportering.

– Jeg gleder meg veldig til å starte hos én av Norges største og fremste kapitalforvaltere på nyåret. Folketrygdfondet er en ledestjerne på Oslo Børs og har levert imponerende resultater over mange år, så jeg ser virkelig frem til å bli en del av dette laget, sier Aleksander Lee Olsen.

Han har tidligere jobbet som kommunikasjonssjef i Norden i Colliers (tidligere Pangea Property Partners), der han hadde det overordnede ansvaret for konsernets kommunikasjon i Norden. Han har også jobbet i CEO Office i Norges Bank Investment Management (NBIM), der han var pressekontakt og rådgiver for ledergruppen. Han har også vært konsulent i Geelmuyden Kieses team for finansiell kommunikasjon.

Aleksander er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH).

Kommunikasjonskonsulent Marius Brevik
Telefon 406 77 667
marius.brevik@ftf.no

OM FOLKETRYGDFONDET

• Folketrygdfondet er et særlovsselskap som forvalter Statens pensjonsfond Norge og Statens obligasjonsfond.
  • Kapitalen investeres i aksjer og obligasjoner i Norge, Danmark, Finland og Sverige.
  • Kapitalen står som innskudd i Folketrygdfondet og investeres i Folketrygdfondets navn.
  • Referanseindeksen som er fastsatt av Finansdepartementet har 60 prosent i aksjer og 40 prosent i obligasjoner, fordelt på 85 prosent i Norge og 15 prosent i resten av Norden.

Statens pensjonsfond består av Statens pensjonsfond Norge og Statens pensjonsfond utland ("Oljefondet").