Folketrygdfondet

Folketrygdfondet opp 11 milliarder kroner i første kvartal

Statens pensjonsfond Norge, som Folketrygdfondet forvalter, fikk et resultat på 10,7 milliarder kroner i første kvartal. Dette tilsvarer en avkastning på 3,03 prosent. Kapitalen var 365 milliarder kroner ved utgangen av kvartalet.

Administrerende direktør i Folketrygdfondet, Kjetil Houg Folketrygdfondet

Resultatet er 0,56 prosentpoeng bedre enn referanseindeksen. Aksjemarkedet fortsatte oppgangen i første kvartal samtidig som de lange rentene steg noe på forventninger om utsatte rentekutt fra sentralbankene.

– Til tross for geopolitisk uro og usikkerhet knyttet til rentenivå leverer vi et stødig resultat og meravkastning i både aksje- og renteporteføljen. Industri- og helsesektoren bidrar mest positivt til aksjeresultatet. God utvikling i kredittmarginer trekker opp i renteporteføljen, sier administrerende direktør, Kjetil Houg.

Danmark i front

Det nordiske aksjemarkedet var samlet sett opp i første kvartal, og flere børser nådde nye toppnoteringer. Det danske markedet hadde en oppgang på 17,9 prosent, mens det svenske følger etter med 7,6 prosent. Det norske markedet endte opp 1,6 prosent.

– Det nordiske markedet leverer godt og viser seg igjen som et godt investeringsunivers for en langsiktig forvalter. I Danmark ligger mye av oppgangen i legemiddelselskapet Novo Nordisk, mens solide industriselskaper har bidratt i Sverige. Avkastningen på Oslo Børs tynges av energisektoren, sier Houg.

Nøkkeltall fra rapporten

• Avkastningen til aksjeporteføljen var på 4,49 prosent. Det er 0,74 prosentpoeng høyere enn referanseindeksen for aksjer.
  • Avkastningen til renteporteføljen var på 0,71 prosent. Det er 0,28 prosentpoeng høyere enn referanseindeksen for renter.
  • Folketrygdfondets aktive forvaltning har siden 2007 bidratt med over 55 milliarder kroner i meravkastning til fellesskapet.

Administrerende direktør i Folketrygdfondet, Kjetil Houg

Mer info

FAKTA OM FOLKETRYGDFONDET

• Folketrygdfondet er en aktiv, langsiktig og ansvarlig investor som forvalter Statens pensjonsfond Norge og Statens obligasjonsfond.
    • Folketrygdfondet er den største institusjonelle investoren på Oslo Børs og utgjør ca. 10 prosent av hovedindeksen.
    • Kapitalen er også investert i Sverige, Danmark og Finland, og investeres i både aksjer og rentepapirer.
    • Referanseindeksen som er fastsatt av Finansdepartementet har 60 prosent i aksjer og 40 prosent i rentepapirer, fordelt på 85 prosent i Norge og 15 prosent i resten av Norden.
    • Folketrygdfondet ble etablert i 1967 for å forvalte overskuddene i folketrygden, og i løpet av de 12 første årene ble det overført 11,8 milliarder kroner til fondet. Trygdeytelsene økte utover 70-tallet og siden 1979 har det ikke vært overskudd å sette inn i fondet, og med unntak av at kontolånsordningen på ca. 100 mrd. kroner ble avviklet i 2006, er det heller ikke tatt kapital ut. I dag er Folketrygdfondets statlige kapitalforvaltning ikke knyttet til folketrygden.

Følg pressemeldinger fra Folketrygdfondet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Folketrygdfondet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Folketrygdfondet