Sørumsand skole vant Q Matredderpris

Sørumsand skole har en egen matreddergruppe. Resultatet av dette har bidratt til å redde over 350 kilo mat, gitt dem Q Matredderpris og besøk av NRK Supernytt.

– At Sørumsand skole har reddet over 350 kg mat siden august er imponerende og ikke minst, svært motiverende for andre. Å kunne bidra til mer kunnskap og motivasjon rundt matredding er nettopp det som er tanken bak Q Matredderpris, sier Brand Manager i Q-Meieriene, Pål Rasmussen som var med på utdeling av prisen og en gavesjekk på 10 000 kroner som ble overrakt til elever og lærere.

Egen matreddergruppe
– Så utrolig gøy! Vi må bare si tusen takk til Q-Meieriene for denne prisen! Tror ikke jeg helt har skjønt hva jeg har vært med på i dag. Igjen tusen takk, dette var moro!, jubler Mat- og helselærer Berit Kleiven Rustad  mens hun gliser stort.

Sørumsand skole har en egen matreddergruppe som ble startet i november 2022. Denne gruppen består av elever ved 7. trinn. Fra august 2023 og frem til nå har gruppen reddet over 350 kg mat og av denne tryllet frem gode matretter som blir servert til resten av 7. klasse ved skolen.

Avtale med butikken
Tett samarbeid med butikken har bidratt til de gode resultatene og muligheten til å redde mer mat.

– Vi har en avtale med Rema 1000 Sennerudtoppen. Elevene går hver mandag og onsdag på denne butikken og henter mat som butikken ikke har fått solgt. Det kan være alt fra mat som er utgått på dato, skrukkete og litt slitne grønnsaker til pakninger som kan være skadet i transport, sier Berit.

– Vi vet aldri hva vi får, og elevene er veldig kreative og får komme med forslag på hva vi kan lage av det vi får. Matreddergruppa tryller så frem de beste retter som serveres til en klasse på 7. trinn. Dette er veldig populært, både å være på matreddergruppen, men også å komme å få mat. Vi er veldig stolte over hva vi får til i matreddergruppen og hvor mye mat vi faktisk redder. Elevene lærer å bruke sansene og tørre å lage mat av ingredienser som har gått ut på dato. Dette er kunnskap som de senere tar med seg inn i voksenlivet, sier Berit.

Supernyttige tips
De flinke matredderne og elevene ved Sørumsand Skole har mottatt mye oppmerksomhet for sitt engasjement for matredding. Tidligere har de vært med på Supernytt, i en episode som handlet om matsvinn. NRK Supernytt var også med da eleven mottak Q Matredderprisen.

–  Vi har fått mye positiv oppmerksomhet i lys av dette. En av naboskolene har vært med oss en hel dag for å lære mer om matredding fra matreddergruppa, og ble inspirerte til å få til en liknende avtale med deres nærbutikk. Det er jo stas!, sier Kleiven Rustad.

Egen matredderdag
– Vi i Q-Meieriene syntes Sørumsand skole er gode forbilder og vi oppfordrer til at flere skoler burde etablere et tilsvarende fokus på matredding. Gjennom disse matredder-prisene og vårt undervisningsopplegg for.9. klasse, som vi har sammen med Mette Nygård Havre i Spis opp maten prøver vi å bidra til mer kunnskap om matredding, sier melkesjef Rasmussen. Han legger til at Q hvert år arrangerer en matredderdag hvor i Årets Matredder kåres. Sørumsand skole er nå en av finalistene som kan stikke av med den gjeve prisen.

–Matredderdagen arrangeres i år 5.juni og alle klasser og de som vil lære mer om matredding er velkommen til å delta på sendingen. Her blir det også live kokkekamp mellom 9.klasser fra hele landet, sier Rasmussen som ikke ser bort fra at denne klassen om noen år er finalist også i den konkurransen om et par år.

– Slike initiativ bidrar til både god, relevant og nyttig læring, som styrker teamarbeid og gir mestringsfølelse. Det viktigste av alt - det bidrar til matredding!, sier melkesjef Pål Rasmussen.

Fakta om Q og matredding

• Matredding står høyt på agendaen til Q-Meieriene, som gjennom en årrekke har bidratt til å øke kunnskap og inspirasjon i kampen mot matsvinn.

• I 2017 introduserte Q-Meieriene tilleggsmerkingen «Best før, men ikke dårlig etter» på sine produkter - noe som inspirerte flere andre matleverandører å følge etter.

• Siden 2018 har Q delt ut over 30 «Q Matredderpris» til privatpersoner, organisasjoner og andre som gjør en ekstra innsats for matredding.

• Prisen deles ut annenhver måned, og alle prisvinnerne gjennom året er nominert til å få selve hedersprisen: «Årets matredder» under Q Matredderdagen 5. juni 2024.