Q-Meieriene blir medlem i Virke

Q-Meieriene har meldt seg inn i Virke. Målet er å bygge en sterkere allianse for å opprettholde konkurransen i meierisektoren, og å overbevise Stortinget om å endre kurs i melkepolitikken.

Q-Meieriene + Virke = mer kraft til kampen om rettferdig konkurranse. F.h. CEO Kavli Holding, Kenneth Hamnes, Administrerende direktør i Q-Meieriene, Kristine Aasheim og Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Hovedorganisasjonen Virke.

– Vi i Q-Meieriene kjemper en tøff kamp for konkurranse på like vilkår i meierisektoren. Vi trenger flere støttespillere i denne kampen, og når Hovedorganisasjonen Virke har dette som ett av sine satsningsområder er vi en god match, sier administrerende direktør i Q, Kristine Aasheim.

Virke, som allerede organiserer flere av de store dagligvarekjedene, har engasjert seg kraftig mot regjeringens forslag om å redusere konkurransen i meierimarkedet. Dette er en kamp Q-meieriene har gått i bresjen for.

– Vi opplever at regjeringen vedtar mindre konkurranse og at Tine som markedsregulator ikke oppfyller sin rolle. Nå jobber regjeringen også med fjerning av målpris på melk uten å ha utredet hvilke konsekvenser det vil få for bøndene, næringslivet og forbrukerne, sier styreleder Kenneth Hamnes.

Nå håper de den nye alliansen vil bidra til å overbevise politikerne om at regjeringens modell slår dårlig ut både for norske forbrukere, melkeprodusenter og anvendelsen av norsk melk på lengre sikt.

– Vi håper Virke vil hjelpe oss å overbevise Stortinget om at en faktabasert, grundig utredet og bred politisk løsning er best for alle, sier Aasheim.

Klare til kamp

Direktør for Virke dagligvare, Bendik Solum Whist, ønsker Q-Meieriene velkommen, og forteller at organisasjonen står klar til å kjempe for fortsatt konkurranse i meierisektoren.

– Meierivarer utgjør 15 prosent av forbrukernes handlekurv, og markedet er nesten totalt dominert av Tine, som også er markedsregulator. Når landbruksministeren vil fjerne virkemidlene som gir Q mulighet til å konkurrere på rettferdige vilkår, rammes konkurransen og forbrukerne, sier han.

Whist påpeker samtidig at Virke har lang tradisjon for å jobbe for like konkurransevilkår i en rekke deler av norsk samfunnsliv.

–  Like konkurransevilkår er Virkes politiske DNA. Meierimarkedet er særlig utfordrende fordi konkurranseloven ikke gjelder i samme grad overfor de dominerende landbrukssamvirkene som i andre markeder, sier han.

Sterk front

Rørosmeieriet er allerede medlem i Virke, og med Q også med på laget tror Whist de kan bygge en sterk front for å styrke konkurransen i meierimarkedet, der Tine som tidligere monopolist fortsatt er svært dominerende i de fleste produktkategorier.

– Å kjempe Rørosmeieriet og Q-Meierienes sak handler om rettferdighet, forutsigbarhet og innovasjon i verdikjeden for mat. Uten slike utfordrere blir tilbudet til forbrukerne dårligere og samfunnet fattigere, sier Whist.

For spørsmål, kontakt:

Direktør for Virke dagligvare, Bendik Solum Whist 932 61 969