Q-Meieriene

Lilla lansering for melkeinnovasjon

Del

Det lilla lyset som skinte opp Q-Meieriene i Gausdal levnet ingen tvil - nå kommer lilla-melken!  

Q-Meieriene

Det ble en storstilt markering på Q-Meieriet i Gausdal mandag 12.februar, i forbindelse med første tapping og lansering av den mye omtalte lilla-melken fra Q. Etter at nyheten slapp i mediene, har engasjementet og interessen vært stor både i kommentarfeltene og på sosiale medier.


— Med lilla lysskjær over Gausdal, like lilla kake og ikke minst, lilla-melken på linjene ble det en perfekt ramme og start på lilla-melkens reise, sier en tydelig stolt Innovasjonsdirektør i Q-Meieriene, Annette Waage Jung.

Innovasjonsdirektøren, som hadde reist til Gausdal fra Bergen for å overvære den store begivenheten, har hele tiden vært tett på prosjektet som hun vil omtale som en liten verdensrevolusjon i melkehyllen.

Det femte melkeslaget
 — “Lilla-melken", eller det femte melkeslaget som vi Q også kaller den, er helt vanlig melk som er tilsatt gode melkesyrebakterier. Lillamelk gir de samme effektene som syrnet melk, men smaker og har samme konsistens som helt vanlig lettmelk, forklarer Waage Jung som sammen med sitt produktutviklingsteam har jobbet frem denne melken.  

Mange har gjennom kommentarfeltene og meldinger til Q sagt at de gleder seg til at lilla-melken, eller Lett melk God for magen skal komme i butikk, forteller Waage Jung.

Møt den lilla i melkehylla  
— Nå kan vi med glede dele at lilla Q Lettmelken er på vei og vil setter farge på melkehyllene landet over, annonserer Annette Waage Jung, mens de lilla kartongene kommer på rekke og rad på linjene inne på meieriet.

For medarbeiderne på Q-Meieriet i Gausdal vanket det selvsagt feiring med lilla kake i lunsjen og gode ord brakt til dem ved Innovasjonsdirektøren.   

— I dag er vi alle bare superstolte og takknemlige for alle som har lagt ned en stor innsats for å kunne lansere denne «lilla-melken», sier Waage Jung og legger til at ingen har tidligere produsert et helt vanlig, lett-melkeslag som også er tilsatt Vitamin D og gode melkesyrebakterier.

— Vi i Q vet at mange forbrukere er opptatt av å få tilført gode bakterier gjennom kosten, men ikke alle liker syrnede produkter.  I Q lytter vi til forbrukerne og derfor lanserer vi denne Lettmelken, med 0,5% fett og gode melkesyrebakterier, sier en fornøyd Waage Jung og legger til:   

— Så dette kan vi trygt si er en aldri så liten verdensrevolusjon i melkehyllen!  

God magehelse
 – Mange ønsker seg bedre magehelse. For å oppnå det er det flere faktorer som virker inn. Ved å tilføre kroppen viktige vitaminer, mineraler og næringsstoffer som den trenger, bidrar du til å holde tarmsystem og mage i balanse. Melken inneholder kalsium som gjør at fordøyelsesenzymene fungerer normalt, forklarer Waage Jung.

Hun viser til at det er mye forskning som kan vise til god effekt av å tilføre denne type gode melkesyrebakterier i kosten. 

— Når magen har det bra, kan du også ha det bra, slår Waage Jung fast og tar en god slurk av den ferske melken som kommer fra den aller første produksjonen av lilla-melk.  
 

Mange bruksområder 
— «Den lilla» passer like godt til frokosten, som til et mellommåltid sammen med müsli eller havregryn. Jeg må kanskje understreke at selve melken er selvsagt helt hvit på farge selv om kartongen er lilla, smiler Waage Jung lurt og gleder seg til å få tilbakemeldinger fra publikum når denne entrer butikker og norske kjøkkenbord medio februar.      

— Vår oppgave i Q er å begeistre forbruker gjennom å bidra til mangfold i meierihyllen. Gjennom åpen forbrukerdrevet dialog får vi god innsikt og kjennskap til hvilke behov og ønsker forbrukerne våre har. Tilførsel av gode melkesyrebakterier er ønsket av mange, forteller Innovasjonsdirektøren.   
  

Konkurranse gir innovasjon  

— Vi er så glade og stolte over å kunne utvide melkehyllen med det femte melkeslaget, jubler Q-sjef Kristine Aasheim og legger til at dette er en milepæl for konkurranse i norsk meierisektor.  
  
— Q sin rolle er å utfordre det etablerte. Vi drives av å begeistre forbruker gjennom smaksvinnere og ved å være relevant forskjellig i alt vi gjør. De beste innovasjonene skaper vi helt klart sammen med fansen, sier Aasheim og legger til at rettferdig konkurranse også er en forutsetning for å lykkes.    

Den siste tiden har det stormet mye rundt Q grunnet Regjeringens beslutning om å kutte i de konkurransefremmende tilskuddene fra 01.07.24.  

—Vi i Q kjemper videre for rettferdig konkurranse, for vi nekter å gi oss i denne kampen som vi kjemper på vegne av forbrukerne. Ingen vi ha høyere priser og mindre konkurranse – men det er nettopp det Regjeringen besluttet før jul. Det er fortsatt 5 mnd å komme til fornuft! Kanskje et glass iskald Q-lilla melk kan hjelpe på magefølelsen?, smiler Q—sjefen lurt og legger til:

—Vi setter enormt pris på all støtten vi har fått og at stadig flere sier de vil velge i Q fremover. Det gir oss vilje og vågemot til å fortsette kampen, presse priser og stadig bringe nye innovasjoner ut til forbruker. Slik som nå med “lilla-melken”, avslutter Aasheim.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Kakeservering, og lilla fest-stemning for medarbeiderene ved Q-Meieriene i Gausdal
Medarbeiderene ved Gausdal ble selvsagt servert lilla kake for anledningen.
Last ned bilde
"Lilla-melk" til folket! Innovasjonsdirektør (f.høyre) Annette Waage Jung, Anne Merete Sømnøen, merkevaresjef og Abdugani Aliyev, Produksjonsmedarbeider ved Q-meieriene er fornøyd med smaken.
Innovasjonsdirektør (f.høyre) Annette Waage Jung, Anne Merete Sømnøen, merkevaresjef og Abdugani Aliyev, Produksjonsmedarbeider ved Q-meieriene får en smak av den aller første lilla-melken som nå rulles ut i butikk.
Last ned bilde

Dokumenter

Lenker

Om Q–Meieriene

Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri. Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet. Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger. Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid

Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye