Elias og Veronica Akselsen med KORK i tatersymfoni

I anledning den internasjonale romdagen den 8.april, slipper Elias og Veronica Akselsen en helt unik innspilling i samarbeid med Kringkastingsorkestret: verdenspremiere på tatersanger i orkesterdrakt! Med seg på laget har de også Stian Carstensen, Ola Kvernberg og Giani Lincan.

LYTT HER

I anledning den internasjonale romdagen den 8.april, slipper Elias og Veronica Akselsen en helt unik innspilling i samarbeid med Kringkastingsorkestret og plateselskapet Heilo.

Elias og Veronica tilhører et folk som var Norges første innvandrere. Den første person av romaniavstamning kom til Norge i 1499. Siden den gang har taternes musikk stort sett vært en kulturskatt som har vært utøvd i egne rekker, mye fordi taterne antok at denne musikken var noe vi andre ikke ville like. Tar man i betraktning hvilken holdning den norske stat har hatt til det meste som har hatt med taternes kultur å gjøre, er dette en naturlig antagelse. Kulturen skulle tilintetgjøres, taterne ble frarøvet barn, språk og musikk, og internert i straffeanstalter i tillegg til at det også forekom tvangssterilisering og lobotomi.

I dag er vi så heldige at vi kan høre to av de beste tradisjonsbærerne innen tatermusikken i samspill med KORK, Giani Lincan, Ola Kvernberg og Stian Carstensen. Denne innspillingen er historisk da det er første gang i verdenshistorien at tatermusikk er arrangert og innspilt med et klassisk orkester! Vi er glade for at Elias og Veronica øser ut av sine rikholdige kilder og deler den sterke, personlige og rørende musikken med oss, de er begge professorer innen noe man ikke kan få papirer på!

Innspillingen ble gjort den 10.november 2023 i Store Studio, under en forrykende og vakker konsert foran et begeistret publikum. Med Helge Sundes orkesterarrangement og de musikalske bidragene og arrangementene fra Stian Carstensen, Ola Kvernberg og Giani Lincan, gir denne utgivelsen et nytt perspektiv på de tidløse melodiene som har blitt bevart innenfor taterfellesskapet.

"I tatersymfoni" er ikke bare en musikalsk opplevelse, det er også en historisk fortelling om motstand, overlevelse og kulturell arv. Elias og Veronica Akselsen, begge anerkjente tradisjonsbærere og professorer innen sin kunst, bringer sin sterke personlige tilstedeværelse til denne unike utgivelsen.

Foto: Ketil Born, Albumcover: Rune Mortensen

Elias Akselsen og Veronica Akselsen, sang
Stian Carstensen, trekkspill
Ola Kvernberg, fiolin
Marius Flatby, bass
Giani Lincan, cimbalon
Kringkastingsorkestret

Dirigent: Ingar Bergby
Konsertmester: Jon Gjesme
Orkesterarrangement: Helge Sunde
PA/Monitorlyd: Sigurd Andresen
Musikkteknikk: Marit Askeland og Per Arne Flø
Musikkprodusent: Halldor Krogh og Helge Sunde
Lyd etterarbeid: Øystein Halvorsen
Mastering: Morten Lund

Albumfoto: Ketil Born, Coverdesign: Rune Mortensen

Om Grappa Musikkforlag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Andre språk

Følg pressemeldinger fra Grappa Musikkforlag AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grappa Musikkforlag AS