Maylen Rusti slipper leken singel om selvstendighet og alenetid

“Plass til én” er ute i dag, og er siste smakebit fra hennes kommende album "Drømmeland"

Foto: Anna Kova

Maylen Rusti slipper “Plass til én” i dag! En sang som handler om å sette pris på den tiden man har helt for seg selv. Maylen forteller:

- Jeg elsker å være sammen med andre mennesker, men merker hvor viktig det er at jeg har det bra i meg selv først. Det har jeg jobbet med hele mitt voksne liv, og føler jeg har fått mye igjen for det nå.

Låten er skrevet og innspilt i et studio på Fornebu, sammen med produsent og musiker Henrik Hilmersen, og er en hyllest til tiden man tilbringer med seg selv, og til tiden i studio hvor man har tid til å bare være kreativ og skape. For Maylen har det vært viktig å balansere mellom egentid og tiden hun bruker sammen med andre.

-  Noen er kanskje ikke så glad i å være alene, mens andre er som meg, og setter pris på eget selskap. Da kan man være seg selv og gjøre det man vil - uten å ta hensyn til andre.

For mange er Maylen Rusti kanskje et ukjent navn, men sannheten er at denne pop- prinsessen har en lang karriere bak seg. Med listeplasseringer på både P3 og P1, spillejobber på Norwegian Wood og Canalstreet, support for Dagny og Eva Weel Skram, og flere singler som har festet seg på radio i hele Norges land, er Maylen et spennende og håpefullt stjerneskudd. Etter et lengre opphold i utlandet, var det en cyste på stemmebåndet hennes som satte karrieren hennes på pause. Med en vellykket operasjon og full av ny giv er Maylen tilbake for fullt med nye låter.

Artisten fra Bergen beskriver seg selv og musikken som leken, hvor alt er lov og begrensninger ikke eksisterer. Fyldige hooks er det vi alltid er på jakt etter, og Maylen serverer oss dette i låt etter låt. Hun forteller:

-  Etter to år hvor stemmen ikke kunne brukes til hverken studio eller live, så har studio nå blitt et fristed for meg, hvor jeg bare kan være, skape og puste bonusen er at jeg kan dele det med noen.

Henrik og Maylen har skapt en egen arbeidsflyt der det gjelder og være positiv, og hvor hver låt feires.

2024 markerer en stor milepæl i artistens liv – etter hennes debutalbum “Heartmachine” ble utgitt til stor suksess i 2014, er hun nå endelig tilbake. I april slipper hun albumet “Drømmeland”, fullt av fengende, drømmende låter, med throwback til hennes ungdomsstid på 90- og 2000-tallet. Med låter som “Romeo & Julie” og “Forglemmegei” som allerede er blitt listet på P1, og et stadig voksende publikum, er hun klar til gi oss leken og lett norsk pop i fullformat. Hun forteller:

-  Albumet er mitt første soloalbum på norsk, og føles veldig ekte og nært. Det er en hyllest til det barnlige motet, som jeg ønsker å ha med meg inn i resten av livet. Dette implementeres også i  musikken, hvor vi har valgt å gå for et litt retro og 90-tallsinspirert lydbilde, fra musikken jeg har vokst opp med å digge. De 10 låtene er en god miks av de to ulike sidene ved min personlighet: Den som liker å tenke på de store spørsmålene, og som vil trøste meg selv og andre når ting er vanskelig, og den som gir litt faen og som bare vil leke og ha det gøy.

Cover