Pols, groovy gammaldans og tidløs mystikk fra Hulbækmo og Jacobsen familieorkester!

I dag lanseres det nye albumet til Hulbækmo & Jacobsen familieorkester med det klingende navnet Rundsnurrknurr. Musikken har, som på deres første album fra 2017, en salig blanding av musikalske stilarter og impulser, men denne gangen er det norsk gammeldans og bygdedans som står i sentrum. Denne delen av den norske folkemusikken flommer over av kule og spennende rytmer og groover, og selv om det er dansemusikk det er snakk om, så dukker det også opp de vakreste melodier. På dette albumet har familien satt seg fore å utforske og utvide sjangeren på sitt vis.

Cover photo: Ingrid Eide, Cover Art: Rune Mortensen

Tone Hulbækmo -  harpe, lyre og trøorgel
Hans Hulbækmo - slagverk, munnharpe, sag, hardingfele, vokal.
Alf Hulbækmo - piano, altsax, munnspill, trekkspill, vokal
Hans Fredrik Jacobsen - fløyter, sopransax, torader, oud, kantele, sekkepipe, vokal

LYTT HER

Familieorkesteret har en levende musikalsk familietradisjon i tre ledd bakover, fra besteforeldre til foreldre til barnebarn. Sammen har de også reist rundt i verden og blitt inspirert av folkemusikk fra ulike kulturer, av mennesker de har møtt, og av sanger og musikk de har plukket opp. Alt dette hiver de oppi den musikalske gryta si, som er familiens helt egen. Med folkemusikken som grunn, kommer hver og en med sine bidrag fra jazz, impro, blues, middelaldermusikk og egenkomponert musikk, og dette kokes i hop til et meget personlig musikalsk heksebrygg, der en kan kjenne igjen elementer fra ulike sjangre, men her i en helt egen tapning.

Det hele blir som vanlig framført på et mildt sagt variert instrumentarium. Det har blitt et album med mange farger, og med ulike klangbilder og instrumentkombinasjoner som hele tiden skifter fra låt til låt. En reinlender fører lytteren inn i et mystisk landskap med harpe, kantele, munnspill og slagverk, en annen har skikkelig dansefot, men med en instrumentering som gir arabiske assossiasjoner. En pols har en meditativ og vakker intro på solo trøorgel, en polka gnistrer av liv og røre. En atmosfærisk låt fra Nepal er gjort om til en gangar med norsk lyre stemt i en ganske så svevende tonalitet. For ikke å glemme tittellåten Rundsnurrknurr, som Alf har komponert, der musikerne virkelig slår seg løs i noe som muligens låter som en utfrika, «speisa» halling, men som det likefullt i høyeste grad kan danses til.

Dette er Hulbækmo & Jacobsen Familieorkesters andre utgivelse etter debuten «På snei», som kom i 2017. Sistnevnte ble innspilt hjemme i stua på Tolga, men denne gang har de vært i Øra studio i Trondheim. Rundsnurrknurr utgis både som cd, på strømmetjenester og vinyl, sistnevnte med noen færre spor pga vinylplaters generelle plassbegrensninger.

Photo: Ingrid Eide

Tone Hulbækmo er en særegen sanger og tekstformidler innen folkemusikk, vise og middelaldermusikk. I tillegg er hun komponist og arrangør. Det var hun som i sin tid tok opp igjen den utdødde norske harpetradisjonen, og hun er en dreven utøver på trøorgel og middelalderlyre. Hun har 3 Spellemannpriser, for debutalbumet «Kåmmå no» (1983), som duo sammen med Hans Fredrik for barneplata «Langt nord i skogen» (1988). De to fikk også Spellmannprisen med middelaldermusikkgruppa Kalenda Maya i Åpen klasse i 1985. Hun var nominert igjen i 2020 for barneplata «Eg kan!». I mellomtiden har hun hatt en rekke andre soloutgivelser.

Fløytist, multiinstrumentalist, komponist og arrangør Hans Fredrik Jacobsen er en av nestorene innen sitt fag, og har dukket opp høyt og lavt i norsk musikk i en mannsalder - han var for eksempel med på å vinne Melodi Grand Prix som musiker i Secret Garden. I tillegg til sitt lange samarbeid med Tone, har han også vært flittig benyttet som musiker på et drøyt hundretalls album med mange av de mest profilerte artistene i Norge. Han har også flere soloalbum bak seg, og hans siste, Svadilja, ble kåret til en av de 10 beste utgivelsene i 2022 av musikkanmelderne i både Dagsavisen og Klassekampen. Hans forrige utgivelse, Øre, var nominert til Spellemannprisen 2019.

Fra tidlig av ble sønnene Hans og Alf med dem på turneer over hele verden. I dag er også de svært aktive musikere på den norske musikkscenen.

Alf Hulbækmo er både komponist, arrangør, pianist, og nå tilsatt som organist i Røros kirke. Alf gjorde seg bemerket som Jazzstipendiat under Molde Jazzfestival i 2019, hvor han oppførte verket sitt Skumringsbarda sammen med Trondheim Jazzorkester, og har i tillegg hatt bestillingsverk for Vinterfestspill i Bergstaden og Nidarosdomens domkor. Han har gitt ut platene «Jeg går og drømmer», Alf’s tonesettinger av dikt av Nils Yttri sammen med Siril Malmedal Hauge, og «Lillebror», et knippe Prøysentolkninger sammen med gruppa av samme navn.

Hans Hulbækmo er en unik skikkelse på den norske jazzscenen i dag - en trommeslager med et særegent, åpent uttrykk som har satt og setter farge på band som Atomic, Skadedyr, Moskus, Hanna Paulsberg Concept, Broen, Gard Nilssens`s Supersonic Orchestra, Kim Myhrs Sympathetic Magic og Flukten. Sistnevnte mottok Spellemannprisen i 2022 for beste jazzutgivelse, og han har vært nominert flere ganger til samme pris, bl.a. med gruppa Moskus. Hans er også komponist, og utga i 2023 sitt første soloalbum «Tilfeldig næpe», med utelukkende egne komposisjoner.

Albumcover: Rune Mortensen, Cover Photo: Ingrid Eide

Om Grappa Musikkforlag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Andre språk

Følg pressemeldinger fra Grappa Musikkforlag AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grappa Musikkforlag AS