En lilla revolusjon i melkehyllen

Q-Meieriene baner vei for en innovasjon i melkehyllen som skal gi deg den gode magefølelsen. De kaller den “Lilla-melken".

F.v: Innovasjonsdirektør Annette Waage Jung og Q-sjef Kristine Aasheim

Q-Meieriene lanserer i februar et nytt melkeslag. Dette er er en helt vanlig lettmelk, som er tilsatt vitamin D og gode melkesyrebakterier. For deg som er opptatt av magefølelsen kan det være en veldig god nyhet.

Lilla revolusjon
— Vi i Q kaller den bare for «den lilla» eller «det femte melkeslaget», sier Innovasjonsdirektør i Q-Meieriene Annette Waage Jung.

Hun kan fortelle at denne melken er en aldri så liten verdensrevolusjon i melkehyllen. I tillegg til en unik og iøynefallende farge er det nemlig flere unike egenskaper ved den såkalte “lilla-melken”.

— Lillamelken er et helt nytt lett-melkeslag som er tilsatt Vitamin D og gode melkesyrebakterier. Dette er en helt ny innovasjon innen lettmelk som gjør at forbruker enkelt kan tilføre tarmen gode melkesyrebakterier hver dag ved å drikke et glass deilig, kald lettmelk – og det smaker som helt vanlig melk!, sier hun.

— Vi i Q vet at mange forbrukere er opptatt av å få tilført gode bakterier gjennom kosten, men ikke alle liker syrnede produkter.  I Q lytter vi til forbrukerne og derfor lanserer vi nå Lettmelk 0,5% fett God for magen, sier en fornøyd Waage Jung.

Stort behov
Magehelse er et aktuelt tema som stadig blir viet mer oppmerksomhet.

— Vi får ofte henvendelser fra forbrukere som er opptatt av egen helse og ønsker å ha et sunt kosthold. Mange er opptatt av å tilføre gode melkesyrebakterier til tarmen, noe de i dag kan få i seg ved å drikke for eksempel syrnet melk, forklarer Waage Jung.

— Syrnet melk kan gi sammen nytten, men ikke alle er like glade i smaken eller konsistensen til de syrnede variantene, og synes det kan være vanskelig å tilføre dette jevnlig. Derfor lanserer vi nå denne helt vanlige Lett melken, nettopp for å gi disse forbrukerne et nytt alternativ, sier Waage Jung som ønsker å bidra til mer mangfold, innovasjon og valgfrihet i meierihyllen.

God magehelse påvirkes av flere faktorer. Ved å tilføre kroppen viktige vitaminer, mineraler og næringsstoffer som den trenger, bidrar du til å holde tarmsystem og mage i balanse.

— Når magen har det bra, kan du også ha det bra, slår Waage Jung fast.

Forbrukerdrevet meieri
– Siden vi er forbrukerdrevet så er det klart at når melken nå snart finnes i butikk så   ønsker vi som alltid å få tilbakemeldinger fra fansen  iforhold til hva de synes om produktet og om de er fornøyde.

– Melken inneholder kalsium som gjør at fordøyelsesenzymene fungerer normalt, og i tillegg får magen tilført gode bakterier, forklarer Waage Jung og viser til at det er mye forskning som kan vise til god effekt av å tilføre denne type gode melkesyrebakterier til tarmen.

Mange bruksområder

Siden dette både smaker og oppleves som en helt vanlig melk, er også bruksområdene mange.

— «Den lilla» passer like godt til frokosten, som til et mellommåltid sammen med müsli eller havregryn. Jeg må kanskje understreke at selve melken er selvsagt helt hvit på farge selv om kartongen er lilla, smiler Waage Jung lurt og gleder seg til å få tilbakemeldinger fra publikum når denne entrer butikker og norske kjøkkenbord medio februar.

— Vår oppgave i Q er å begeistre forbruker gjennom å bidra til mangfold i meierihyllen. Gjennom åpen forbrukerdrevet dialogfår vi god innsikt og kjennskap til hvilke behov og ønsker forbrukerne våre har, sier en tydelig stolt innovasjonsdirektør.

Konkurranse gir innovasjon
— Vi er så glade og stolte over å kunne utvide melkehyllen med det femte melkeslaget, jubler Q-sjef Kristine Aasheim og legger til at dette er en milepæl for konkurranse i norsk meierisektor.

— Q sin rolle er å utfordre det etablerte. Vi drives av å begeistre forbruker gjennom smaksvinnere og ved å være relevant forskjellig i alt vi gjør. De beste innovasjonene skaper vi helt klart sammen med fansen, sier Aasheim og legger til at rettferdig konkurranse også er en forutsetning for å lykkes.

Den siste tiden har det stormet mye rundt Q grunnet Regjeringens beslutning om å kutte i de konkurransefremmende tilskuddene fra 01.07.24.

—Q kjemper videre for rettferdig konkurranse, for vi nekter å gi oss i denne kampen som vi kjemper på vegne av forbrukerne! Ingen vi ha høyere priser og mindre konkurranse – men det er nettopp det Regjeringen besluttet før jul. Det er fortsatt 5 mnd å komme til fornuft! Kanskje et glass iskald Q-lilla melk kan hjelpe?, smiler Q—sjefen lurt.

—Vi setter enormt pris på all støtten vi har fått og at stadig flere sier de vil velge i Q fremover. Det gir oss vilje og vågemot til å fortsette kampen, presse priser og stadig bringe nye innovasjoner ut til forbruker. Slik som nå med “lilla-melken”, avslutter Aasheim.

Faktaboks:
I Q bestemmer du!
Faktaboks: Min Q idè

•  Alle som ønsker seg et nytt meieriprodukt i butikkhyllen kan gå inn på Min Q Ide (nettsideadresse) og registrere idéen sin der.
  • Det kan være alt fra nye produktideer, emballasjeideer, tanker om bedre måter å gjøre ting på eller behov som ikke løses i dag.
  • Hvert år deler Q ut innovasjonspriser pålydende kr. 10 000 til de beste idèene som blir til nye innovasjoner i hyllen.