Matreddere vil bidra til å halvere matsvinnet innen 2030

Mette Nygård Havre i Spis opp maten deler ambisjonen til det nye matsvinn-utvalget, men mener vi må gire opp om vi skal nå ambisjonen om å halvere matsvinnet innen 2030.

Matsvinnutvalget la forrige uke frem forslag til matkastelov og sine 33 tiltak som skal bidra til å halvere matsvinnet.

– Fortsetter vi som nå så klarer vi å redusere matsvinnet med 25 prosent. Skal vi nå målet om 50 prosent, må vi gjøre mer enn det vi gjør nå, sier Nygård Havre.

Hun synes utvalget la frem masse bra om donasjon fra matbutikker, nedprising av mat som nærmer seg dato, ny aktsomhetsvurdering og styrking av bransjeavtalen.

– Men hva med forbrukerne? De kaster fortsatt 48 prosent av den totale avfallsmengden. Her må det legges mer fokus, sier Nygård Havre.

Kurerer datoskrekk
Dette prøver samarbeidspartner Q-Meieriene å gjøre noe med. Sammen har Q og Spis opp maten iverksatt flere tiltak for å bidra til å redusere matsvinnet.

– Mette Nygård Havre utfordret oss allerede i 2016 til å gjøre noe med folk sin datoskrekk. Dette førte til at Q var den første med «Best før ikke dårlig etter»-merkingen på melk, som ble den nye bransjestandarden, sier Aasheim

– Siden det har vi fortsatt å være en pådriver innenfor matredding ved å både utfordre oss selv, men også løfte frem andre som bidrar til å redusere matsvinnet.

Halvering av matsvinn
Utvalget bak forslaget om ny matkastelaget har fremmet flere forslag som matbransjen kunne gjøre.

– Vi i Q heier på arbeidet som legges ned for å bidra til mindre matsvinn. Det enkleste og beste vi alle kan gjøre for å bidra til et bedre miljø, er å spise opp maten vi kjøper, sier Q-sjef Kristine Aasheim.

Flere bør følge etter
– Q-Meieriene har gjort og gjør slik jeg mener alle matprodusenter burde gjøre; å ta ansvar ut mot forbruker! Forbruker trenger mer informasjon om holdbarhetsmerking og hvordan bruke sansene. Hva kan spises og drikkes etter dato?, sier Nygård Havre.

Dette budskapet sprer hun til mange der ute. Hun har blant annet utviklet et eget utdanningsprogram for Mat- og helse-faget i ungdomsskolen, som hun arrangerer i samarbeid med Q-Meieriene.

–  Gjennom møter med elevene i Mat- og helsefaget ser vi at utdannningsopplegget vårt skaper positiv endring! sier Mette Nygård Havre som i år som i fjor også er jurymedlem i Q-Meierienes Matredderpris og bidragsyter til den årlige Matredderdagen.

Kokkekamp for matreddere
– Vi gleder oss til å møte og oppleve kokkekunster fra flink, norsk ungdom på Matredderdagen 5. juni. Her får de boltre seg i kokkekamp med mat som ellers ville blitt kastet. Dette inspirerer!, sier Aasheim som også vil invitere alle årets prisvinnere som har gjort seg fortjent til Matredderprisen fra Q til den store Matredderdagen.

Mette utfordret klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen til å dele sitt beste matreddertips, som var å planlegge innkjøp nøye.

Siden dette fortsatt er vanskelig for mange har hun nå utfordret han til å få oppleve elevenes engasjement og lære mer om arbeidet ut mot skolene, og ikke minst- hvordan bli bedre til å ta vare på den maten vi har kjøpt i de tilfellene det skorter litt på planleggingen.

– Det er viktig å starte tidlig. Sammen skaper vi positiv endring!, sier Nygård Havre som tror dette er et viktig tiltak for å nå målet om 50 prosent reduksjon av matsvinnet innen 2030.

Rekrutterer nye matreddere
– Vi i Q vil i 2024 fortsette å utfordre oss selv og andre, og utdanne og fortsette med smarte innovasjoner som bidrar til mindre matsvinn og ikke minst, fortsette med å rekruttere flere matreddere i hele landet, sier Q-sjef Kristine Aasheim og legger til:

– Vi heier selvsagt på utvalgets arbeid og ambisjonen om å halvere matsvinnet innen 2030. Vi jobber hver dag for å synliggjøre og bidra for å oppnå den ambisjonen, sier Q-sjef Aasheim.

Fakta om matsvinn og matredding...
• 60% av forbrukerne oppgir at viktigste årsak til at de kaster maten er at den har gått ut på dato.
• Hele 90 % av alt som kastes i butikk skyldes at produktene er gått ut på dato eller fått forringet sin kvalitet.
• Selv for produkter som er merket med ”Best før” og som er fullt spiselige lenge etter at datoen er gått ut, oppgis ”utgått på dato” som viktigste årsak til at produktene ble kastet. Eksempler på dette er rømme og yoghurt.
• 70% av forbrukerne i aldersgruppen 15-59 år oppgir at de kaster rømme og yoghurt fordi de er utgått på dato.
• Andelen forbrukere som kun forholder seg til datomerkingen er langt lavere blant de over 60 år, og denne gruppen oppgir å kaste mat halvparten så ofte som aldersgruppen 26-39 år.
• Store husholdninger kaster mat oftere enn små, det samme gjelder de med høyere utdanning og høyere inntekt. Dette gjelder for de fleste typer mat.
• Over 50% av forbrukerne oppgir at de er blitt mer bevisst hvor mye mat som kastes i samfunnet, og nesten 40% har forstått poenget med at det er viktigere å forebygge matavfall enn å kompostere matavfallet.
(Kilde: www.matvett.no

Vil du ha gode tips om hvordan lykkes med matredding?
Da bør du bli kjent med Matredderdagen til Q-Meieriene!
Sammen med Mette Nygaard Havre, Mat-og helselærere, elever, våre matredderprisvinnere og mange flere jobber vi i Q for å inspirere og bidra til mindre matsvinn året rundt.

Dato for Matredderdagen: 5. juni 2024