Klimasmart innovasjon på tvers av landegrenser

Det var stor innovasjonslyst da Ungt Entreprenørskap med støtte fra Erasmus+, arrangerte innovasjonscamp på tvers av landegrenser.

I samarbeid med både næringsliv og utdanningsinstitusjoner fikk ivrige elever fra Foss VGS i Oslo og Lilllerudsgymnasiet, rett utenfor Karlstad, i tre fulle dager bryne seg på vår tids største utfordringer, nemlig hvordan bidra med gode innovasjoner mot å bli klimapositiv innen 2030.

Innovasjoncampen ble arrangert på BI av Ungt Entrepenørskap Oslo. Prosjektet har fått støtte fra Erasmus+, EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett og det største utdanningsprogrammet i verden.

Utfordringen kom denne gang fra Q-Meieriene, som selv har lansert Q Klimamelk nylig, og som denne høsten har utfordret hundrevis av ungdommer på hva deres neste klimasmarte innovasjon burde være.

Klimasmarte innovasjoner
– Utfordringen fra Q-Meieriene om bidrag til klimasmarte idéer ble godt mottatt av elevene. Det er alltid gøy med en oppdragsgiver som man har et forhold til og hvor man kan se merkevaren deres i butikken i form av konkrete produkter, sier Kim Østberg Larsen, som har 15 års fartstid som rådgiver i Ungt Entreprenørskap Oslo.

Ungt Entrepenørskap er en ideell, landsomfattende organisasjon som jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv. Innovasjonscamp, som er ett av flere pedagogiske program, trener spesielt kompetansene problemløsning, samarbeid og kreativitet, og gjerne i samarbeid med aktører fra næringsliv og ulike utdanningsinstitusjoner.

– Erasmus+ samarbeidet gir en fin mulighet for oss til å jobbe på tvers av landegrensene for å bli kjent med andre skoler og deres måte å gjøre ting på. Både Foss Vgs og Lillerudsgymnasiet er begge opptatt av entreprenørskap i utdanning, og har mye å lære av hverandre, slår Østberg Larsen fast.
Han legger til at det for elevene er det en fin mulighet til å bli kjent, lære av hverandre og oppleve andre kulturer.

– Temaet bærekraft er plassert høyt på agenda for Erasmus +, og derfor passet Q-oppdraget som hånd i hanske, sier Østberg Larsen.

Bærekraftig samarbeid
Elevene fikk mye innsikt i hvordan Q tenker rundt innovasjon og hvordan meieribransjen fungerer. Camilla Baustad, prosjektansvarlig for Q-Klimamelk i Q-Meieriene, sto for presentasjonen og lot seg imponere over engasjementet innovasjonslysten og fra elevene.

– Dette var et veldig bra opplegg. Det er også interessant å se at de som i starten var litt skeptiske til produktet Q-Klimamelk, med økt kunnskap ble mer og mer positive. Dette åpnet for idéer til hvordan utvikle nye produkter, men også nytenkende kommunikasjonskonsept. Å få innspill til hvordan klimasmarte innovasjoner kan spisses for å nå ut til ulike målgrupper er spennende, sier Baustad som erkjenner at dette kan være utfordrende.

– Q har som mål å bidra til mer innovasjonslyst i tett dialog med forbruker. Ungdom er mer åpne for endring og nye veier enn oss voksne, og derfor er samarbeidet med Ungt Entrepenørskap så viktig for oss, sier en entusiastisk Baustad og poengterer at Q vil fortsette å være en utfordrer og innovatør i bransjen som alltid vil ta dialogen med forbruker.

Fakta:
Erasmus+ er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett. Det er det største utdanningsprogrammet i verden, med et budsjett på 26,5 milliarder euro for perioden 2021-2027.

Ungt Entrepenørskap er en ideell, landsomfattende organisasjon som sammen med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv. Innovasjonscamp er ett av flere pedagogiske program, hvor man trener spesielt kompetansene problemløsning, samarbeid og kreativitet.

Q Meieriene er fundert på å være utfordrer-meieriet som driver innovasjon videre i tett dialog med forbruker. I samarbeid med forbrukere har Q lansert en rekke smarte klimasmarte innovasjoner, hvor Q Klimamelk er den siste i rekken. Q deler ut flere Innovasjonspriser i året til forbrukere som har fått sin idè lansert og arrangerer årlig den store Innovasjonsdagen.

Klar for mer klimasmart innovasjon
Nylig arrangerte Q tre innovasjonscamper med UE opp mot sin femte Q innovasjonsdag på Norsk Teknisk Museum. Elever fra hele landet konkurrerte om å vinne pris for mest klimasmarte idé. I denne runden var det laget fra Jæren og Lye Ungdomsskule, som til slutt trakk det lengste strået og kunne reise hjem med en sjekk på 15 000 kroner i bagasjen.

Innovasjonsdagen ble arrangert i samarbeid med Ungt Entreprenørskap Norge, Jungeltelegraf1 og Kavlifondet.

– Alt dette skal vi gjøre mer av fordi vi Q ønsker å inspirere alle til å ville, våge og vinne -sammen, sier den inspirerte Q-sjefen, Kristine Aasheim fast.

Vil du oppleve Innovasjonsdagen og se sendingen fra Teknisk museum?
Sjekk ut sendingen her: Q-Meieriene

Lye Ungdomsskole kunne reise hjem med en sjekk på 15 000 kroner i bagasjen.