Klare for Q innovasjonsdag på Norsk Teknisk museum: Gullbillett for klimasmart innovasjon

Over 120 elever fra hele Norge har deltatt på innovasjonscamper for å utvikle Q sin neste klimasmarte innovasjon. Tre lag er nå klare for å konkurrere på Innovasjonsdagen på Norsk Teknisk museum, den 1. november.

Vinnerlaget fra innovasjonscampen på innovasjonshuset til Q-Meierieriene på Jæren besto av Miriam Vigrestad, Lisa Holen, Astrid Sivertsen Lothe og Smilte Sablinskaite, som går i 8.klasse på Lye Ungdomsskole. Nå skal de til Oslo for å konkurrere med andre ungdommer på Innovasjonsdagen 1 nov.

– Det er superqult å få møte så mange innovasjonslystne ungdommer, sier en strålende fornøyd Q- sjef, Kristine Aasheim, som i år har utfordret elevene til å bidrag til Q sin neste, klimasmarte innovasjon.

–  Vår ambisjon er å gjøre alt vi kan for å redusere klimautslippet i hele verdikjeden for melk, og da trenger vi hjelp fra ungdommen med neste klimasmarte innovasjon, sier Q-sjefen som denne høsten har lansert Q Klimamelk.

– Nå spør vi, som vi i Q alltid gjør- hva er neste greie?

Hva neste greie er, har ungdom fra flere steder i landet kommet opp med idéer til. I samarbeid med Ung Entrepenørskap har Q besøkt ulike regioner i landet. Nå skal lag fra Lye, Borge og Geilo ungdomsskole reise til Oslo og konkurrere i hvem som har den beste idéen.

Vinneren får ikke bare heder og ære for beste idé, men tar også med seg en gavesjekk fra Q Meieriene på 15 000 kroner, som deles med resten av klassen.

Flere tusen tilskuere
For 1. november braker det løs på Norsk Teknisk Museum. Her fylles det største auditoriet opp av skoleungdom, mens flere tusen ungdommer har meldt seg på med klassen sin og ser sendingen digitalt. Programlederne Ari og Nora fra ungdomspodkasten Jungeltelegraf1 gleder seg stort til å komme i gang.

– Vi gleder oss til å være med på en proff tv-produksjon, og kommer til å lære masse av det. Det er gøy å få bidra til at flere ungdom blir nysgjerrige på innovasjon og alle mulighetene det kan skape.

Sammen med Q og Ungt Entreprenørskap har de vært med på alle innovasjonscampene som har vært gjennomført og sier de har lært masse av det. Spesielt kult synes de det var at en av campene ble avholdt på Innovasjonshuset til Q-Meieriene på Jæren. Her vises nemlig også innovasjoner som feilet, med mål om å inspirere og synliggjøre hvor viktig det er å våge å feile for å lykkes.

Jungeltelegraf1 startet fra et ungdomsinitiativ og er i dag en podkast som lages av ungdom for ungdom. Temaene er personlige og samfunnsaktuelle med fokus på økt livsmestring og ungdoms påvirkningskraft i demokratiet. Innovasjon står gjengens hjerte nært og av de ti ungdommene som er ansatt i Jungeltelegraf1, er allerede fire i gang med å omsette sine egne ideer til oppstart av selskaper.

Vågale gjester
Formålet med Innovasjonsdagen er å inspirere ungdom og synliggjøre hvor viktig det er å både ville og våge for å lykkes med innovasjon.

– Å ville, våge og vinne ligger i atferds-verdiene våre. Og det kanskje viktigste for å lykkes med innovasjon er å våge og jobbe sammen som et team, slår Q-sjef Kristine Aasheim fast.

Nå gleder hun seg til å møte ungdommene og dele ut prisen til vinneren av den beste, klimasmalte idéen. Det kommer også mange spennende gjester med stort vågemot, som har erfaring med at det ikke er rake veien til suksess. Blant disse er Nima Shahinian, som trolig blir første nordmann i rommet og guttene bak Ungdomsbedriften Oppegård brus, som er kåret til Norges beste brus. Q håper med dette å inspirere ungdom til å tenke kreativt og ha tro på egne drømmer.

– Vi i Q leter alltid etter bedre måter å gjøre ting på. Det hadde vært qult om vi i år får en idé, som kan videreutvikles og realiseres til nok en Q-innovasjon. Det trenger absolutt ikke være en ferdigklekket idé, men et frø som kan spire til noe større når flere krefter kobles på. Det viktigste med Q- innovasjonsdag er å øke kreativiteten, engasjementet og innovasjonslysten blant ungdommen. Alt er mulig – sammen, ville, våge, vinne, avslutter hun med et smil.

Hvordan melde seg på Q Innovasjonsdag 1. november?
Påmelding her: http://bit.ly/46uz4hF
Deltagelse er gratis.
Man kan også se sending i etterkant via Q-Meieriene sine sider.

Lyst til å møte ungdommene og bli med oss på Innovasjonsdagen?
Ta kontakt for å delta som gjest i salen eller møte gjester, programledere fra Jungeltelegraf1 og medvirkere backstage. Ta kontakt med Kristin von Streng-Alfheim mob. 93438347

Last ned bilde
Vinnere av Q Innovasjonscamp på Geilo: Aksel James Johnson og Daniel Persson Hermansen fra Geilo Ungdomsskole
Last ned bilde
Vinnerlaget fra Q innovasjonscamp Fredrikstad var Oliva Klemmetsrud, Martin Andre Østlund Enge, Kristian Utvik og Martin Andre Østlund Enge som går på Borge Ungdomsskole.