Coca-Cola festet korkene – nå vil de lage dem av CO2
Coca-Cola Europacific Partners vil se om CO2 fra atmosfæren kan brukes til å lage etylen, som råvare for deres flaskekorker. Slik innovasjon er del av strategien for å nå selskapets mål om null netto utslipp innen 2040.
Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) investerer igjen i ledende forskning på konvertering av CO2, denne gangen vil forskningsprosjektet gjennomføres av forskere ved Swansea University. De vil utvikle teknologi der CO2, som fanges i atmosfæren, kan brukes som alternativ til fossilt råstoff i prosessen med å lage etylen. Etylen er en av hovedbestanddelene i plast, blant annet polyetylenplast (HDPE) som brukes i Coca-Cola sine flaskekorker.
Dette er den siste av en rekke investeringer CCEP gjør gjennom CCEP Ventures, investeringsenheten selskapet har opprettet for å investere i innovasjon som vil hjelpe selskapet å nå målet om null nettoutslipp innen 2040.
Enrico Andreoli er professor og «Head of Chemical Engineering» ved Swansea University. Han leder forskningsprosjektet, og setter pris på samarbeidet:
– Vi ser frem til å samarbeide med CCEP om å utvikle neste generasjons teknologi for å utnytte CO2. Vår forskning har en praktisk tilnærming, der vi fokuserer spesielt på bærekraftige bruksområder. Fossilfri produksjon av etylen er definitivt et slikt område, sier Andreoli, og fortsetter:
– Vår bakgrunn og ekspertise innen konvertering av CO2, sammen med støtten fra CCEP, gjør at vårt felles mål om å produsere plast med mindre utslipp kan bli en realitet, sier professor Andreoli.
Det treårige prosjektet vil starte med å undersøke en effektiv konverteringsprosess for CO2 til etylen, før det ser på muligheten for skalering.
Også CCEP er spente på resultatet av samarbeidet. Craig Twyford, som leder CCEP Ventures, sier:
– Emballasje er et nøkkelområde for å dekarbonisere virksomheten vår, og teknologi spiller en viktig rolle i å løse denne utfordringen. Derfor er vi spente på resultatet av forskingen som skal gjennomføres. Teknologi som er skalerbar kan gi resultater for både våre klimautslipp og bruk av fossilt råstoff, sier Twyford.
Støtten til forskningsprosjektet ved Swansea University er den siste i en rekke investeringer CCEP har gjort gjennom Ventures, for å utvikle innovativ og skalerbar teknologi som bidrar til å kutte utslipp; blant annet partnerskap med University of California, Berkeley, for å finne frem til skalerbare måter å konvertere fanget CO2 til sukker, og en investering i oppstartsselskapet CuRe, som har utviklet en resirkuleringsprosess – “polyester rejuvenation” – der plastavfall som ikke kan resirkuleres på vanlig, mekanisk måte gjøres om til høykvalitets resirkulert PET.
Investeringene skal akselerere potensialet som ligger i å redusere noen av de største kildene til utslipp i verdikjeden, samtidig som de sparer ressurser på materialer, transport og logistikk.
Om CCEP Ventures
CCEP Ventures (CCEPV) er Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) sin investeringsenhet for bærekraftig innovasjon, som skal hjelpe selskapet å finne, finansiere og legge til rette for løsninger som støtter opp om CCEP sitt mål om netto nullutslipp innen 2040. CCEPV jobber med partnere og innovatører gjennom investeringer, akademisk finansiering og kommersielle partnerskap for å finne løsninger knyttet til områder som avfall og klimautslipp.
Om Swansea University
Swansea University, etablert i 1920, er et forskningsledet universitet ved Swansea Bay i det sørlige Wales. Universitetet er en «UK top 30 institution». I 2021 Research Excellence Framework ble 86 % av universitets generelle forskning, og 91 % av dets forskning på miljø og klima, klassifisert som “world-leading» og «internationally excellent». The Department of Chemical Engineering er vertskap for ledende akademikere og forskere som bidrar til å løse verdensomspennende utfordringer, blant annet knyttet til global oppvarming, tilgang til drikkevann, bærekraft og helse.
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektørCoca-Cola Europacific Partners Norge
Produksjon, distribusjon og salg
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Nyheter fra Coca-Cola21.2.2024 13:37:40 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer flere nyheter for det norske markedet – her får du oversikten.
Coca-Cola Creations: Feirer K-Pop med «limited edition»20.2.2024 14:30:24 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer nå sitt nyeste produkt fra selskapets kreative Creations-univers: «Coca-Cola K-Wave Zero Sugar». Den nye smaken feirer K-Pop-bølgen og alle dens fans, og blir tilgjengelig i et svært begrenset opplag.
Coca-Cola: 25 år med norsk produksjon på Lørenskog19.12.2023 09:32:37 CET | Pressemelding
Det har gått 25 år siden verdens mest populære brus startet norsk produksjon på Lørenskog. – Nå ser vi frem mot de 25 neste, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
Her er Norges beste fotballklubber – på panting8.12.2023 09:29:23 CET | Pressemelding
Årets utgave av Pantedugnaden skapte ekstrainntekter for de deltakende klubbene på nærmere halvannen million kroner. To norske fotballklubber står igjen som Norgesmestere på panting.
«Finn frem julenissen i deg» oppfordrer Coca-Cola7.12.2023 09:50:51 CET | Pressemelding
Gjennom sin nye film, «Verden trenger flere julenisser», bruker Coca-Cola årets julekampanje til å sette fokus på gode hverdagsgjerninger. Ved å hylle hverdagsheltene – eller «nissene» om du vil – ønsker Coca-Cola å inspirere folk til å finne frem sin indre julenisse. I disse dager avløser den nye filmen klassikeren «Holidays are coming» på norske TV-skjermer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom