Pruduktnyheter fra Q: Q Klimamelk – et naturlig valg for den klimabevisste

Har du lyst på en lettmelk som smaker det samme, men som har et 25 % lavere klimaavtrykk? Hils på Q Klimamelk!

Årets nyhet fra Q er kanskje tiårets innovasjon for klimaet når det kommer til meierihyllen. For etter ti år med forskning og testing på alle kontinenter ser endelig Q-Klimamelk melkehyllens lys når den nå lanseres i medio september.

– Vi er utrolig stolte og glade for å bidra med samfunnsnyttig innovasjon som drar tempoet opp i det grønne skiftet, sier Q-sjef Kristine Aasheim og holder stolt frem den nye kartongen som skiller seg godt ut fra de andre kartongene i melkehyllen med sine markante grønne og blåturkise farge.

To snille øyne titter imot deg, fra den nye kjendis-kua, som bærer det kledelige navnet Skjønnheten. Skjønnheten er fra gården til Kari på Biri, og er en av mange kyr ved tre Q-gårder som nå får et fôrtilskudd, som gjør at metanet i ku-magen bindes, slik at det slippes ut minst 25% mindre metan.

Valgfrihet i melkehyllen
Q-sjef Aasheim er nå spent på og håper at mange vil slå et slag for klimaet ved å plukke med seg Q Klimamelk fra melkehyllen.

– Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt! Dette er det naturlige valget for frokostbordet hjemme hos alle de som ønsker å bidra til å redusere på klimautslippene. Jeg tror folk er villig til å betale litt ekstra for det, sier Aasheim.

Valget om å satse på klimamelk er for Q et helt naturlig valg, siden selskapet gjennom sitt klimaregnskap har kartlagt at 85% av utslippene i verdikjeden kom fra kuene.

– Vi må ta utfordringen og handle raskt der vi kan redusere klimagassutslippene mest. Vi håper alle vil ha Klimamelk slik at all melk kan komme fra kyr som får det metanhemmende fôrtilskuddet, sier Aasheim.

Hun understreker hvor stolt hun er av Q-bøndene og medarbeiderne som har muliggjort å få fart på klimaarbeidet, slik at denne innovasjonen allerede er på markedet i september.

– Vi merker oss at det har satt opp tempoet også hos konkurrenten, sier Aasheim lurt og påpeker at det er svært viktig med konkurranse på råvareleddet slik at forbrukerne får valgfrihet.

– Nettopp derfor vil vi i Q som de første, skille ut denne melken som en helt egen varestrøm og tilby forbruker valgfrihet i butikkhyllen. Det er vårt samfunnsoppdrag.

Bedre magefølelse
I forbindelse med Arendalsuken var Q-Meieriene på plass med litervis av Q Klimamelk som var produsert for testing, og utfordret også politikere til å smake.

–  Vi var først og fremst spente på hva forbrukerne synes om smaken, men også hele konseptet, sier Aasheim. Tilbakemeldingene var udelt gode. Først og fremst ble det bekreftet at melken smaker like frisk og godt som vanlig melk.

– Noen svarte til og med at den smakte litt bedre fordi den gav en litt bedre samvittighet og magefølelse etterpå, forteller Aasheim med et smil.

Q-sjefen vil ikke stikke under en stol at Q-Meieriene også har opplevde ulike tilbakemeldinger og noe skepsis via sosiale medier.

– Innovasjon innen klimafeltet bidrar fortsatt til mange ulike reaksjoner. For oss er det viktig å ikke bare prate, men å gjøre noe konkret, og gi folk valgfrihet.

Nå jobber Q-Meieriene for å finne løsningen som gir mulighet til å skalere opp produksjonen.

– Vårt mål i fremtiden er at all melk er klimamelk, avslutter Aasheim.

FAKTA om Q- Klimamelk
Hvem: Q-Meieriene har siden monopolet ble opphevet være utfordrer-meieriet som bidratt til forbrukerdrevne innovasjoner i meierihyllen
Hva: Nå kommer Q Klimamelk med 25% lavere klimaavtrykk, i en helt egen kartong. Dette er melk fra kyrene på 3 Q-gårder som får et gjennomtestet metanhemmende fôrtilskudd som er godkjent av EFSA og Mattilsynet i Norge fra 01.02.23.
Når: Lanseres 17 sep. 2023
Hvor: Du vil finne den i melkehyllen i de aller fleste Kiwi- butikker, mer enn halvparten av Spar og Meny, og de største Joker- butikkene. Om du ikke finner den i din butikk, spør kjøpmannen!
Hvorfor: Hvis du liker lettmelk, men vil slå et slag for klimaet, er Q Klimamelk noe for deg.