Vi søker Norges nye ord

Alle gjør det. Flere ganger daglig. Men hittil har vi ikke hatt et godt norsk ord for det. Å betale kontaktløst trenger et norsk ord. BankAxept spør derfor alle kortbrukere om å bidra til å finne ordet.

I fjor trakk vi betalingskortet i snitt 441 ganger hver. Men for kontaktløs betaling har vi ikke et godt norsk ord. Nå vil Bank Axept at alle kortbrukere skal bli med på en dugnad for å finne ordet.

- Det norske språket har rundt 300 000 ord, likevel er det ett ord vi mangler. Nå spør vi hele Norge og alle som betaler med kort om hjelp. Vi trenger å finne et godt ord for å betale med kontaktløse kort, sier kommunikasjons- og markedssjef Frode Riis Andersen i BankAxept.

BankAxept ser at bruken av kontanter går ned for hvert eneste år, og at kort har tatt over som betalingsmiddel.

– Vi ser at stadig flere nordmenn er i ferd med å trykke kontaktløs betaling til sitt bryst. Det skyldes nok at vi gjennom kontaktløs betaling har forenklet noe som allerede er enkelt, og dermed bidratt til en enda bedre kundeopplevelse. Vi forventer at veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner vil fortsette med økt styrke, og at flere butikker og kjeder vil aktivere sine betalingsterminaler for kontaktløs betaling. Dette gir et tydelig skifte i bruken av digitale betalingsløsninger i Norge og legger samtidig grunnlaget for innføring av kontaktløs mobilbetaling, sier Frode Riis-Andersen.

Trenger et nytt ord
Hver dag bruker de fleste nordmenn betalingskortet opptil flere ganger. Da flyttes penger fra en konto til en annen, og 8 av 10 kjøp gjøres i dag med BankAxept.

- Folk betaler kontaktløst hver eneste dag, men hittil har vi ikke hatt et norsk ord for det vi gjør. Derfor trenger vi et norsk ord for selve betalingsformen. Både ordene plasthval og askefast er ord som er blitt allemansseie på veldig kort tid, og som er en konsekvens av noe nytt som dukker opp.Vi vi gjerne at folk selv skal bli med å bestemme og ha en bevissthet rundt det de faktisk gjør, sier Riis Andersen.

Stem på ordet
Nå er det omtrent tre millioner kontaktløse bankkort med Bank Axept i omløp i Norge. Innen utgangen av 2018 er det ventet at dette vil øke til fire millioner

For å bli med å bestemme hva kontaktløs betaling skal hete, kan du gå inn å stemme på nettsiden nyordet.no, som BankAxept har opprettet for å finne det nye ordet.

Hva vil du kalle dette?
Videokanal