BankID BankAxept

Nå kan du legitimere deg med ID-kort i BankID-appen på Posten og Vinmonopolet

Med ID-kort i BankID-appen kan du vise legitimasjon med mobiltelefonen. Tjenesten vil i første omgang kunne brukes på Posten og Vinmonopolet.

Viser digitalt ID-kort i BankID-appen.
ALLTID MED: Mobilen er alltid med, og dermed blir det null stress å vise leg på Vinmonopolet og Posten. Foto: Sverre Chr. Jarild /BankID BankAxept

– Dette er en enkel og trygg tjeneste for å legitimere seg i fysiske situasjoner. Det betyr aldri mer glemt leg, færre pass og førerkort på avveie, og ikke minst lukker vi døra for falsk leg, sier Mads Pedersen, produktsjef i BankID BankAxept.

Alt du trenger for å komme i gang, er et gyldig norsk pass eller nasjonalt ID-kort, og en smarttelefon med en aktivert BankID-app.

En brukervennlig, rask og trygg løsning

Posten har samarbeidet med BankID om utvikling av tjenesten og mener den vil forenkle legitimeringsarbeidet.

– Vi har vært med å utvikle og teste løsningen både på kundebehandlere og kunder, og har fått veldig gode tilbakemeldinger. Det oppleves som en kjapp og trygg legitimasjonsprosess, og det er viktig for oss å utvikle løsninger i tråd med kundens behov og gjøre det enklere å hente pakker når du kun har mobilen for hånden, forteller Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten.

Alderskontroll er en viktig del av Vinmonopolets samfunnsoppdrag, og den nye løsningen er med å redusere risikoen for bruk av falsk leg.

– I fjor hadde vi 40 millioner kunder og sjekket legitimasjon på 4,4 millioner av dem. Vi ønsker legger til rette for at kundene våre enkelt skal kunne legitimere seg – også digitalt. Samtidig må vi være helt sikre på at de er gamle nok. Med digital ID fra BankID kan vi endelig tilby en trygg og brukervennlig løsning, sier administrerende direktør Elisabeth Hunter i Vinmonopolet.

Løser et samfunnsproblem

Etter at bankkort med bilde ble avviklet, er det førerkort og pass som oftest brukes som legitimasjon. Det fører med seg flere utfordringer: Mange glemmer legitimasjon når de skal ut å handle, og de som ikke har førerkort må bruke pass. Det å bære passet med seg til daglig, medfører økt risiko for tap og ID-svindel.

Produktsjef Mads Pedersen er ikke i tvil om at både bedrifter og befolkning ønsker seg et trygt og enkelt digitalt alternativ:

– 4,5 millioner nordmenn har BankID, og flertallet bruker nå BankID-appen. Med ID-kort i BankID-appen løser vi et stort samfunnsproblem og bidrar til et tryggere og mer knirkefritt samfunn for alle som må legitimere seg, sier han.

Fra start kan det digitale ID-kortet bare benyttes på Posten og Vinmonopolet. Fremover kan det bli mange mulige bruksområder, som uteliv, kino, konserter, bibliotek, dagligvare og hoteller.

– Alle som trenger å sikre kundens identitet eller gjennomføre en alderskontroll, kan ta i bruk tjenesten. I starten kobles tjenesten fra BankID til bedriftens system med en teknisk integrasjon for å gjennomføre kontrollen. På sikt har vi en ambisjon om å videreutvikle tjenesten for å øke datakontrollen til brukerne og gi en enda større verdi til bedriftene, sier Pedersen.

Slik fungerer det

Sjekk at du har siste versjon av BankID-appen, og oppdatere eventuelt manuelt. For å komme i gang, finner du frem norsk pass eller nasjonalt ID-kort og åpner BankID-appen. Trykk på aktiveringsknappen på hjemskjermen, og følg stegene. Underveis skal du skanne databrikken i det norske passet eller det nasjonale ID-kortet ditt. Databrikken i ID-dokumentet sammenlignes med BankID-informasjonen, for å sikre at det er samme person som eier ID-dokumentet og BankID.

Guide for å komme i gang

For å legitimere deg, åpner du BankID-appen, trykker på “Vis legitimasjon” og bekrefter med ansikt, finger eller PIN. Deretter skanner du en QR-kode i kassepunktet. Butikken får vist nødvendige data om deg for å utføre kontrollen, og ingen data om deg lagres på brukerstedet.

Slik bruker du ID-kortet steg-for-steg

Kort om ID-kort i BankID-appen

• For alle med en aktivert BankID-app, gyldig norsk pass eller nasjonalt ID-kort og en nyere smarttelefon med NFC (Near-field communication).

• Kan i første omgang brukes på Posten og Vinmonopolet med skanning av QR i kassen.

• QR-koden er tidssensitiv og kan kun skannes en gang.

• Brukerstedet får vist nødvendige persondata, avhengig av hvilken type kontroll det er, dvs. en bekreftelse på navn og alder hos Posten, og bilde og alder på Vinmonopolet.

• Brukerstedet lagrer ingen av disse dataene, men får kun en bekreftelse på at kontrollen er gjennomført.

• Brukeren får en oversikt i BankID-appen over hvor ID-kortet er brukt og hvilke data som ble vist.

• Brukerens data er lagret trygt og kryptert i systemene til BankID, og det er kun brukeren selv som kan tillate at brukerstedet får sjekke data.

Kontaktinformasjon:

Vinmonopolet: Pressekontakt Sunniva Agnete Trøen; tlf: 911 60 945

Posten Bring: Pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen; tlf: 95 14 80 00

Viser Mads Pedersen, produktsjef BankID BankAxept
NYTTIG I APPEN: Produktsjef for digitalt ID-kort i BankID-appen, Mads Pedersen, løser et økende samfunnsproblem med mangel på gydlige legitimasjonsbevis.
Viser ID-kortet i bruk på Posten
KJAPT GJORT: Legitimering på Posten blir null stress med ID-kort på mobilen

Om oss

BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge, og andre verdiøkende tjenester som kjenn-din-kunde med Kundesjekk og Kontakttjenester i butikk.

BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.

4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.

Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept