BankID BankAxept

Tommel opp for digital BankID-hjelp

Del

Mange eldre synes det er vanskelig å ta steget over til BankID-app. Et nytt digitalt hjelpemiddel har fått mange over kneika; ni av ti gir tommel opp for at de fikk hjelpen de trengte.

Viser BankIDs digitale veiledere på kakadu.no
Øve-øve-øve: BankIDs digitale veiledere hjelper mange eldre over på BankID-app; veilederne ble brukt 200.000 siste 30 dager. Elisabeth Tønnessen Kakadu

BankIDs nyeste løsning, BankID-app, er nå den vanligste innloggingsmetoden med 2,1 millioner brukere. Men ikke alle jubler over å skulle gå over til noe nytt.

 – BankID er en vanesak og litt skummelt å endre på. Det man alltid har brukt føles tryggest, eller man vegrer seg rett og slett mot å bytte til noe nytt. Med disse digitale oppskriftene har vi tro på at enda flere vil teste ut vår nyeste og tryggeste løsning, BankID-app, sier Jan Bjerved, leder for BankID.

Digitale oppskrifter hjelper

BankID BankAxept bruker i dag tjenesten Kakadu til å lage digitale veiledere som funker for alle som tør, nesten uansett digitalt nivå. Første versjon av veilederne ligger på bankid.no og Kakadu.no, og benyttes av både banker og frivillige som lærer opp andre.

I tillegg jobber Kakadu og BankID BankAxept sammen om morgendagens løsning for digital inkludering: Et større innovasjonsprosjekt som også er validert og finansiert opp gjennom Innovasjon Norge.

BankID-veilederne har rundt 2.200 besøkende om dagen, mens rekorden på en dag er 5.600. Til sammen brukte folk digitale veiledninger på BankID over 200.000 ganger i løpet av en måned.

 – Oppskriftene våre har en effekt! Dette bekrefter både brukere og tallenes tale. Å forenkle er noe av det vanskeligste en gjør, og her har vi lagt ned mye tid. Vi har også mye spennende teknologi under panseret som bidrar til å redusere digitale klasseskiller, sier Ingvild Erøy Prestårhus, en av gründerne av Kakadu.

Eldre sliter mest

Rundt 800.000 bruker helst BankID med kodebrikke. Det er aldersgruppen over 60 som bruker kodebrikken mest, ifølge en landsrepresentativ undersøkelse utført av Kantar for BankID BankAxept. Over 40 prosent av kodebrikke-brukerne har ikke hørt om app, og de som har hørt om den, trenger hjelp og gode argumenter for å bytte til app:

 – God opplæring, både gjennom digitale oppskrifter og veiledning ansikt til ansikt, er avgjørende for å trygge eldre brukere. Mange går til banken for hjelp, men også andre arenaer for opplæring blir viktige fremover. Vi håper oppskriftene kan bli en viktig ressurs for alle som vil veilede andre i BankID, sier Bjerved.

BankID BankAxept er partner med Livsglede for eldre, som har laget et Digivenn-prosjekt der videregående-elever deler sin digitale kunnskap med eldre i kommunen. Nylig har BankID BankAxept også inngått avtale med Digna, som vil bidra til at informasjon om BankID når frem til miljøer som verken snakker norsk eller engelsk.

Øvelse gjør mester

Grethe M. Robertsen, som jobber for Seniornett på Frogner Seniorsenter, har gått over til app.
– Jeg er i gang med BankID-appen og har brukt den lenge. Det var litt vanskelig å installere den, og litt uvant å finne tilbake til nettstedet jeg skulle logge inn på. Men det går veldig greit nå.

Grethe veileder mange eldre i bruk av digitale tjenester, og ofte er det BankID de trenger hjelp med. Hennes råd er å øve hver dag.

– Vil du lære deg å mestre det digitale, er det viktig å repetere og bruke det i hverdagen, for ellers går det fort i glemmeboken, sier Grethe.

Hun anbefaler varmt de digitale veilederne:
– Jeg anbefaler alle å få hjelp av de digitale veiledere på Kakadu, de er veldig gode og pedagogiske,  akkurat det mange trenger for å komme i gang med noe nytt, sier Grethe.

Bjerved understreker at det er lov å få hjelp til å komme i gang med BankID-appen, men at man aldri må dele eller vise passordet til hjelperen.

Derfor er BankID-appen et tryggere og bedre alternativ:

  • Mobilen er alltid med deg og har lås.
  • Du får tydelig og god informasjon om hvor du bruker BankID.
  • Det kan lett avbryte hvis noe ikke stemmer.
  • Bedre vern mot telefonsvindel, fordi du ikke får en engangskode du kan gjengi til svindleren.
  • Med biometri aktivert, får du en trygg og enkel netthandel.
  • Det vil komme mange nyttige tjenester i appen, deriblant glemt-passord-funksjon.

Har du ikke smarttelefon og må bruke kodebrikke?

Pass godt på brikken, ha et bra passord som kun brukes til BankID. Ikke les opp koden og passordet på telefon (selv ikke til politi, bank eller statsministeren), og ikke følg lenker til innlogging med BankID på SMS eller e-post.

Om Kakadu


Kakadu Ignite er et norsk techselskap gründet i 2020, av duoen Hege Fiskå og Ingvild Erøy. Deres visjon er å redusere digitale klasseskiller og sette mennesker i stand til å dra nytte av teknologi. Selskapet teller i dag 5 ansatte og samarbeider med store anerkjente merkevarer som BankID, Schibsted og Norsk Tipping.

Tjenesten de tilbyr er en innovativ løsning som insentiverer næringslivet til samskaping av et oppskrift bibliotek for digital kompetanseheving.

Tidlig 2023 gjennomførte de sin første emisjon og fikk med seg investorer fra Rogaland til Silicon Valley. Dette utløste videre støttemidler og viktig validering fra Innovasjon Norge. Nylig omtalt  i Shifter som et av de råeste oppstartselskapene å se opp for i 2024.

Selskapet som mål å samle alle aktører som representerer moderne hverdagsteknologiske utfordringer inn i deres tjeneste.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kakadu 2023
Kakadu-gjengen: Gründere inn opplæringsteknologi. F.v. Sebastian Aarsland, Ingvild Erøy, Hege Fiskå, Martin Venaas, Tina Rødland.
Last ned bilde
Jan Bjerved, leder for ID i BankID BankAxept.
Jan Bjerved, leder for ID i BankID BankAxept, anbefaler flest mulig å gå over til app.
Last ned bilde
BankID-appen med biometri.
BankID lanserte biometri i april, en raskere innlogging uten inntasting av passord.
Last ned bilde
Viser kodebrikke og BankID på app
BankID-appen er tatt i bruk av 2,1 millioner.
Last ned bilde

Lenker

Om oss

BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge, og andre verdiøkende tjenester som kjenn-din-kunde med Kundesjekk og Kontakttjenester i butikk.

BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.

4,4 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.

Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye