Tre Rambøll-prosjekter nominert til Norsk Lyspris 2018

Lyskultur deler ut prisen for å synliggjøre bredden i gode norske belysningsprosjekter. En fagjury har nominert tilsammen 14 prosjekter som "bidrar til å heve standarden."

Holmestrand stasjon. Foto: Thomaz Majewski/Bane Nor

Rambøll, med samarbeidspartnere, er nominert til Beste innendørsprosjekt med Sykkelhotell Oslo S, Beste utendørsprosjekt med Holmestrand stasjon og Åpen klasse med Sarpsborg bussterminal.

-Vi er veldig stolte av å ha blitt nominert med tre svært forskjellige prosjekter, med tanke på omfang og kompleksitet. Fellesnevneren for prosjektene er at god lysdesign har bidratt til å skape opplevelser, trygghet og imøtekommende møteplasser hvor folk trives. Dette er noe publikum får glede av hver eneste dag, sier Per Øyvind Løback, seksjonsleder for lysdesign i Rambøll.

Det er også spesielt gøy at prosjektene viser bredden og styrken ved flerfaglig samarbeid. For eksempel er Holmestrand stasjon også nominert til Vakre vegers pris 2018, i tillegg til å vinne Betongtavlen 2017. I dette prosjektet har Rambøll vært tverrfaglig totalrådgiver for de byggemessige delene av hallen.

Vinneren vil kåres under Lysets Dag 21. november på DOGA.

Holmestrand stasjon. Foto: Thomaz Majewski/Bane Nor
Sykkelhotell Oslo S