NKVTSNKVTS

Stor undersøkelse skal gi ny kunnskap om syriske flyktningers helse og livskvalitet

I dag sendes det ut spørreskjemaer til 10 000 syriske flyktninger i Norge. Målet er ny kunnskap om psykisk helse og integreringsprosesser.

- Studien vil gi svar på hvordan opplevelser før, under og etter flukt påvirker livet videre, og hvordan integreringsprosessen i et nytt land oppleves, sier Arnfinn J. Andersen, prosjektleder ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS).

Sammen med forsker Øivind Fjeld-Solberg leder han REFUGE-studien, den største kartleggingen av flykningers helse og livssituasjon i Norge, noensinne. Med god svarprosent vil denne studien kunne bli en av de største longitudinelle studier vi kjenner til av flyktningers helse og livssituasjon i reetableringsfasen.

Den 27. november sendes det ut spørreskjemaer til 10 000 syrere som kom til Norge i 2015 eller senere. Studien følges opp med et nytt skjema og intervjuer av utvalgte deltakere om circa ett år.

- Vi håper REFUGE-studien vil gi oss et solid kunnskapsgrunnlag og bidra til å bedre integreringsprosessen for flyktninger og asylsøkere, samt øke vår forståelse av hva som gir god helse og økt livskvalitet i denne delen av befolkningen, sier Fjeld-Solberg.

Anonymt
Det er utfordrende å få folk til å svare på spørsmål om sin helse. Det kan også finnes kulturelle barrierer og motforestillinger mot å delta i slike undersøkelser. - Det er viktig for oss å forsikre alle om at det er trygt å delta og at svarene behandles konfidensielt, uten risiko for at opplysninger kommer på avveie, sier Fjeld-Solberg.

Faktaboks – dette er REFUGE-studien:

• Studien gjennomføres i samarbeid med Folkehelseinstituttet, Høgskolen Innlandet, Röda Korsets Högskola og Karolinska Institutet i Sverige.
  • 27. november sendes det ut spørreskjema til 10 000 syrere bosatt i Norge etter 2015.
  • Studien er longitudinell, det vil si at den skal undersøke endringer over tid. Nye spørreskjema sendes høsten 2019.
  • En tilsvarende undersøkelse gjennomføres parallelt i Sverige. Dette gir en unik mulighet til å sammenligne prevalenser og ulike funn på tvers av landegrenser.
  • REFUGE er et akronym og står for «REsettlement For Uprooted Groups Explored».

Faktaboks om NKVTS:

Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) utvikler og sprer kunnskap og kompetanse om vold og traumatisk stress. Formålet er å bidra til å forebygge og redusere de helsemessige og sosiale konsekvensene som vold og traumatisk stress kan medføre. NKVTS samarbeider med nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer.

Kontakt:

Prosjektleder for REFUGE-studien, Arnfinn J. Andersen

Forsker II, Øivind Fjeld-Solberg

Prosjektleder for REFUGE-studien, Arnfinn J. Andersen https://www.nkvts.no/ansatt/arnfinn-j-andersen/

Forsker II, Øivind Fjeld-Solberg https://www.nkvts.no/ansatt/oivind-fjeld-solberg/

Om NKVTS

Gullhaugveien 1-3, 5 etg

22 59 55 00https://www.nkvts.no/

NKVTS (Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress) utvikler og sprer kunnskap og kompetanse om terror, vold og traumatisk stress. Formålet er å forebygge og redusere de helsemessige og sosiale konsekvensene som dette kan medføre. Senterets oppdragsgivere er primært Helse- og omsorgsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, Barne- og familiedepartementet samt Kunnskapsdepartementet. NKVTS er eid av NORCE (Norwegian Research Centre AS) som er et statlig forskningsinstitutt eid av fire norske universiteter.

Lansering av den første norske studien av helse og hverdagsliv i norske veteranfamilier27.11.2023 12:14:36 CET | Pressemelding

Tirsdag 28. november kl 9.00 overrekkes Forsvarsminster Bjørn Arild Gram rapporten fra den første undersøkelsen av helse og hverdagsliv i norske veteranfamilier. Det vil si familier der én eller begge foreldre har deltatt i Forsvarets internasjonale operasjoner. Også generalsekretær Bjørn Rober Dahl i Norges Veteranforbund for Internasjonale Operasjoner og generalsekretær Kjetil Bragstad fra Veteranforbundet SIOPS holder innlegg etter at forskningen er presentert. Seminaret foregår i Gullhaugveien 1-3, Nydalen, Oslo kl 9-10.