Helse, livskvalitet og hverdagsliv til veteranfamiliene er kartlagt

For første gang er helse, livskvalitet og hverdagsliv i norske veteranfamilier undersøkt. Funnene viser at de som blir igjen hjemme får de største belastningene når partneren blir sendt i utenlandsoperasjoner. Samtidig er det en opplevelse i flere familier at velferdstiltak i Forsvaret bygges ned.

Statssekretær i Forsvarsdepartementet Marie Lamo Vikanes mottar rapporten "Helse, livskvalitet og hverdagsliv i norske veteranfamilier" fra forskningsleder ved NKVTS Arnfinn Andersen. Foto: NKVTS Fri bruk

– Nedbygging av velferdstiltak har både en praktisk og en symbolsk effekt. Det kan forsterke opplevelsen av at familienes tilleggsbelastninger ikke blir anerkjent og forstått, sier Arnfinn Andersen, forskningsleder ved NKVTS og leder av forskningsprosjektet.

Partnere må tilpasse seg

Flere av ektefellene og samboerne i studien har gjort store tilpasninger i egen jobbsituasjon. Noen har gått ned i stillingsprosent eller endret yrke, for å tilrettelegge for at veteranen kan gjøre sin jobb. De har også eneansvaret for barn og hjem i lange perioder, og mange nedprioriterer egne behov for å få tidsregnskapet i balanse.

– Det likestilte foreldreskapet, som er normen i vårt samfunn, faller bort når én drar i utenlandstjeneste eller har tjenestested langt borte fra familiens bosted. De som har en partner som ukependler og i tillegg stasjoneres utenlands kan fort få utfordringer, sier Andersen.

Lojalitetskultur kan skape føringer

For de som er hjemme er det summen av belastningene som blir utfordrende i hverdagslivet. I Forsvaret anerkjennes belastninger som følger av alvorlige hendelser. Langvarige stressbelastninger, som kan gi like store konsekvenser for helse og livskvalitet for dem det gjelder, blir i større grad oversett. En lojalitetskultur, som kan være vanskelig å bryte, kan bidra til en stilltiende forventning om at partneren må være villig til å ofre store deler av sitt liv for at soldaten skal opprettholde sin karriere.

Første store undersøkelse

Det er Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) som fra 2020 til 2023 gjennomførte denne første, store undersøkelsen av helse og hverdagsliv i norske veteranfamilier.

Deltakerne i undersøkelsen ble rekruttert blant veteraner som har deltatt i internasjonale operasjoner i perioden 2012–2019, og som på intervjutidspunktet hadde barn i alderen 12–17 år. Alle forsvarsgrenene er representert i datamaterialet, samt veteraner som nå er ansatt i det sivile. Totalt ble det gjennomført 79 kvalitative intervjuer med personer fra 37 familier. 33 veteraner, 23 partnere, 18 barn og 5 venner av veteraner.

Stort sprik i opplevelser

Forsvaret har en lovpålagt forpliktelse til å ivareta veteraner og deres pårørende. Oppfølgingen av veteranfamiliene er et tverretatlig ansvar og utføres av Forsvaret og sivile institusjoner. Det er stor variasjon i opplevelser og erfaringer blant deltakerne.

Enkelte familier har opplevd store og varige belastninger og skadevirkninger og sier at de ikke ville valgt det samme om igjen. Noen av respondentene har sluttet i Forsvaret som følge av disse belastningene. Andre igjen forteller om et blandet bilde – de har både gode og dårlige erfaringer, mens noen familier har klart seg svært godt og opplever ikke at de har noen nevneverdige negative ettervirkninger.

Les mer om prosjektet "Veteraners familier: Psykisk helse og hverdagsliv etter utenlandsoperasjoner"

null
Fra venstre: Forskningsleder ved NKVTS Arnfinn Andersen, Forskere Anette Brunovskis og Belinda Ekornås, Generalsekretær i Veteranforbundet SIOPS Kjetil Bragstad, Generalsekretær Bjørn Robert Dahl i Norges Veteranforbund for Internasjonale Operasjoner. Foto: NKVTS Fri bruk

Et bedre liv for berørte av vold og traumer

NKVTS (Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress) fremskaffer forskningsbasert kunnskap som bidrar til at politikere, myndigheter og praksisfeltet tar gode beslutninger for å hjelpe berørte av vold og traumatisk stress. Senterets oppdragsgivere er primært Helse- og omsorgsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, Barne- og familiedepartementet samt Kunnskapsdepartementet. NKVTS er eid av NORCE (Norwegian Research Centre AS) som er et statlig forskningsinstitutt eid av fire norske universiteter.

Følg pressemeldinger fra NKVTS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NKVTS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NKVTS

Lansering av den første norske studien av helse og hverdagsliv i norske veteranfamilier27.11.2023 12:14:36 CET | Pressemelding

Tirsdag 28. november kl 9.00 overrekkes Forsvarsminster Bjørn Arild Gram rapporten fra den første undersøkelsen av helse og hverdagsliv i norske veteranfamilier. Det vil si familier der én eller begge foreldre har deltatt i Forsvarets internasjonale operasjoner. Også generalsekretær Bjørn Rober Dahl i Norges Veteranforbund for Internasjonale Operasjoner og generalsekretær Kjetil Bragstad fra Veteranforbundet SIOPS holder innlegg etter at forskningen er presentert. Seminaret foregår i Gullhaugveien 1-3, Nydalen, Oslo kl 9-10.