Stabil vekst for Reitangruppen

Reitangruppen omsatte i 2018 for NOK 95 mrd. inkludert franchisetakers omsetning. Økningen på NOK 6 mrd. tilsvarer en vekst på 6,6% mot året før. Med et utgangspunkt i Midt-Norge har Reitangruppen blitt en internasjonal aktør med virksomhet i syv land. Mer enn 40% av omsetningen skjer utenfor Norge, og aldri før har så mange kunder funnet veien til Reitangruppens utsalgssteder i Norden og Baltikum. Kontantstrøm fra drift (EBITDA) ble NOK 4,7 mrd. og driftsresultatet ble NOK 3,3 mrd.

- Vi er stolte over kundeveksten vår og godt fornøyd med inntjeningen i selskapene i en krevende konkurransesituasjon, sier finansdirektør Kristin S. Genton.

Reitangruppen har en bokført egenkapital på NOK 28 mrd. og lite rentebærende gjeld. Stabile og gode kontantstrømmer legger til rette for betydelige investeringer fremover. Finansdirektøren kan se tilbake på et 2018 der verdiene i selskapet utvikles videre.

- Selskapet er mer solid enn noen gang. Over mange år har vi jobbet målrettet med å bygge en solid virksomhet med skarp disiplin på gjeld. I de årene jeg har jobbet her har vi blitt 18 000 flere mennesker og vi har investert betydelig i ny verdiskapning som har gitt god vekst gjennom årene, sier Kristin S. Genton etter snart 20 år i Reitangruppen.

Reitangruppens kontantstrøm har vært solid over flere år og vi ser positivt på fremtiden, fortsetter hun.

- 2018 har vært nok et år der vi får til mye. Langsiktige eiere gjør det mulig å skape en kultur for å ta gode og ansvarlige valg hver dag. Jeg gleder meg over hvilke muligheter dette gir til å skape og bevare arbeidsplasser og ta steg i riktig retning for miljø, helse og samfunnet rundt oss. Veksten viser at dette er noe våre kunder setter pris på, sier Kristin S. Genton.

Reitangruppen har de siste ti årene investert i butikker, stasjoner, eiendommer, logistikk og industri. Investeringstakten vil fortsatt være høy i årene som kommer.

Reitangruppen består av 37 710 mennesker i Norden og Baltikum. Kjøpmenn har personlig eierskap gjennom franchisemodellen.

- Jeg ønsker at alle i Reitangruppen skal ha det bra, derfor er jeg både stolt og glad når jeg registrerer at våre kjøpmenn driver godt og er glad i jobben sin. Det er vanskelig å lykkes om vi ikke er glad i det vi holder på med, sier Colonialmajor Odd Reitan.

- De gode resultatene skyldes innsatsen til et fantastisk sterkt lag av franchisetakere og franchisegiver. Sammen skaper vi store og langsiktige verdier for både lokalsamfunn, kjøpmenn og familier over hele Norden og Baltikum, fortsetter Genton.

Nøkkeltall

Reitangruppen nøkkeltall 2018 - NOK mill.
Totalomsetning inkl. franchisetakere    95 006
Vekst 6,60 %
Antall utsalgssteder      3 804
Antall sysselsatte   37 710
Kontantstrøm fra drift (EBITDA)   4 668
Driftsresultat     3 275
Resultat før skatt  3 093
Totalkapital       48 695
Egenkapital   27 663
Egenkapitalandel     57 %

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2018 (inkl. franchiseomsetning) for 95 milliarder kroner, sysselsetter 38 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Håkon Bleken utstillingsåpning Britannia Hotel torsdag 13 juni kl. 18.30.11.6.2019 15:34:15 CESTPressemelding

Håkon Bleken er første kunstner ut i Britannia Hotel sitt nye kunstprogram i en storslått utstilling produsert av Dora3 og kuratert av Stein Slettebak Wangen. I en alder av 90 år er Bleken fortsatt like produktiv i sine tre atelierer og høster kanskje større anerkjennelse enn noensinne for sin kunst. En stor del av bildene har frem til nå vært i kunstnerens eie selv om de tidligste ble produsert for nærmere 50 år siden. Jeg vil at dette skal bli den fineste utstillingen min, sier Bleken i boken som utgis i forbindelse med Britannia-utstillingen. Han mener Odd Reitan og hotellet fortjener en slik hilsen etter restaureringen. Samtidig vil han vise topparbeider fra hele sitt kunstnerskap i hjembyen i anledning at han fylte 90 år i januar.